|
Тарас ВознякПо-ставлення-нас і по-ставлення-світу як в-ведення учас і при-ведення-у-місцеποταμοῖσι
τοῖσιν αὐτοῖσιν ἐμβαίνουσιν
ἕτερα καὶ ἕτερα ὕδατα
ἐπιρρεῖ Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος Не можна двічі ввійти
у одну і ту саму річку Геракліт з Ефесу Є один аспект по-ставлення,
на якому слід особ-ливо наголосити. На перший погляд може здатися,
що по-ставлення-нам-світу
і по-ставленість-нас-перед-світом, або простіше – поставлення-нас і поставлення-світу
є якимось різними
процесами, які зустрічаються, але можуть і не зустрітися. Неначе якось там ставиться світ і зовсім окремо ставимося ми. Але це не
два окремі дійства, і навіть не дві різні сторони одного і того самого діяння.
Це одне і те ж дійство, яке з-діює, з-дійснює буття.
Буття одним діянням
ставить нас і по-ставляє для/перед нами світ. Так само буття
одним діянням ставить світ і ставить перед/для нього
нас. Буття одним діянням роз-гортає з-за горизонту сущого нове суще, яким є світ-для/перед-нами (чи іншими словами – світ-для-нас),
і нас-для/перед-світом (чи
іншими словами – нас-у-світі)
у просторові та часові
порядки сущості. Як ми могли б назвати це дійство? Спочатку ще раз спробуємо спрецизувати, про яке дійство йдеться: отож, ми маємо справу з дійством одночасного і
такого, що відбувається в
тому самому місці (а, якщо точніше – то ще до того,
як ця мить і це місце появилося,
на грані появи цієї миті і цього
місця), по-ставлення
світу і нас (як у нього в-тілених) – чи по-ставлення-нас у світ-для/перед-нами,
світ-для-нас. Це дійство по-ставлення є межею між часом-що-від-бувся і часом-що-з-будеться – це мить теперішнього, яке можемо назвати
часом-що-саме-з-бувається. Про час-що-від-бувся ми можемо знати майже все – це минуле, це історія,
це наш час, яким ми його знаємо.
Про час-що-з-будеться ми нічого не знаємо – він
поза нашою компетенцією. У часі-що-саме-з-бувається ми є. Ба більше – ми не можемо з нього якось вийти.
Ми завжди є у ньому. А тому
у певному сенсі ми є часом-що-саме-з-бувається
– цією миттю. Нехай і доволі кострубатий, проте по-суті вірний
іменник «-збувається» у даному
випадку можна замінити на ще більш штучний і дивацький іменник – «часується» - в-водиться-у-час. І тоді і ми, і світ з його
місцями, іншими людьми,
речами у цьому по-ставленні,
в цьому одному дійстві
разом в-водяться-у-час – часуються. Однак це
одномоментне в-ведення-у-час
пара-доксальним
чином тієї ж миті, і у тому ж дійстві по-ставлення ви-водить-з-часу.
Миті тільки зблискують одна за одною. Це ми складаємо їх у вервиці і називаємо ці порядки вервиць триванням, триванням
у часі. Бо сонце, як каже Геракліт, кожного дня інше: ὁ ἥλιος ... καθάπερ
ὁ Ἡράκλειτός φησι, νέος ἐφ’ ἡμέρῃ ἐστίν. Чи ποταμοῖσι τοῖσιν
αὐτοῖσιν ἐμβαίνουσιν ἕτερα καὶ ἕτερα ὕδατα ἐπιρρεῖ - не можна двічі
ввійти у одну і ту саму річку. Це дійство по-ставлення є межею між простором-що-від-бувся і простором-що-з-будеться – це локус оцього-тут, який можемо назвати простором-що-саме-з-бувається. Про простори-що-від-булися
ми можемо знати майже все –
це шлях позад нас, це знана нам топологія
місця, якими ми мандрували, це наші рідні
місця, місця, куди ми мандрували, якими ми їх знаємо.
Про простори-що-з-будуться, про простори, які ще
ляжуть під
наші ноги, роз-горнуться
перед нами ми можемо лише здогадуватися, однак у строгому сенсі слова – щодо них ми нічого сказати не можемо – вони поза нашою компетенцією. У просторі-що-саме-з-бувається ми є – його ми називаємо місцем, де
ми є. Ба більше – ми не можемо
з нього якось вийти. Ми завжди є у ньому. А тому у певному сенсі ми є простором-що-саме-з-бувається. Нехай і доволі кострубатий, проте по-суті вірний
іменник «-збувається» у даному
випадку можна замінити на вже не такий штучний і дивацький іменник – «просториться», «розпростирається»
- в-водиться-у-простір. А ще більш просто – в-водиться-у-місце,
при-водиться-до-місця. І тоді і ми, і світ з його
місцями, іншими людьми,
речами у цьому по-ставленні,
в цьому одному дійстві
разом в-водяться-у-простір,
при-водяться-до-місця
– розпростираються, розміщуються. Однак це одномоментне в-ведення-у-місце пара-доксальним чином тієї ж миті, і у тому ж дійстві по-ставлення ви-водить-з-місця – виводить з того місця, в якому ми є. Звучить
парадоксально. Ми гонимо місцями. Навіть
сидячи за столом. Місця тільки мигають одне за одним у вікні потяга, яким ми мандруємо життям. Це ми складаємо
їх у вервиці і називаємо ці порядки вервиць знаним нам простором, знаною нам територією, відомими місцями в яких ми знаходимося. Бо сонце, як каже
Геракліт, кожного дня інше:
ὁ ἥλιος ... καθάπερ
ὁ Ἡράκλειτός φησι, νέος ἐφ’ ἡμέρῃ ἐστίν. Чи ποταμοῖσι τοῖσιν
αὐτοῖσιν ἐμβαίνουσιν ἕτερα καὶ ἕτερα ὕδατα ἐπιρρεῖ - не можна двічі
ввійти у одну і ту саму річку. Це дійство
має своїм результатом неперервну вервицю сущостей, яка в часових та просторових послідовностях у-кладається
для нас у сущий світ, в який
ми в-тілені. Отож, результатом такого дійства,
яке з-бувається з буття є роз-гортання – в-ведення-у-час і в-ведення-у-місце – світу
і нас у ньому. Чи можна ще якось назвати
чи окреслити сам процес цього роз-гортання? Можливо його можна назвати
креацією, творенням
сущого. Але при цьому завжди слід додавати
найістотніше зауваження,
яке й визначає суть цього діяння – слід завжди мати на увазі, що це
буття роз-гортає, вигортає з со-критого, ставить світ і нас у ньому. А тепер задаймо
інше запитання – а як це дійство можна
окреслити з боку по-ставленого
буттям світу
і по-ставлених перед/для нього
нас як в-тілених буттів? Таке дійство роз-гортання всього сущого, яке укла-дається у світ і нас у ньому
в часових і просторових порядках,
по-суті можна окреслити одним словом – воно є
нашим існуванням – саме
існуванням – бо
сущості саме існують. На відміну від бування.
Під існуванням ми маємо розуміти сутнісно притаманну сущостям – світу і нам у ньому – форму тривання у цьому роз-гортанні. Але які визначники
окреслюють це існування як дійство? Безсумнівно – часовість і просторовість – тільки
те, що є сущим, з-дійснюється у рамках цих визначників. Ми можемо підозрювати, що для буття самого у собі
порядки часу та порядки простору, тобто якісь черговості, просто не актуальні. Однак, не будемо висловлювати якихось суджень щодо того, щодо чого ми не вповноважені і не компетентні що-небудь говорити, бо нічого
про це не знаємо. Натомість ми цілком можемо бути певними щодо того, що саме
у собі єдине, цілісне, одномоментне і таке, що відбувається
в одному і тому є місці дійство по-ставлення одразу
ставить, по-ставляє суще у часових
та просторових порядках. Саме слово – розгортання
– імпліцитно свідчить,
що мова йде
про певний порядок. Воно
свідчить про те, що мова не йде
про розкидану у несумісних,
не накладених один на одного в єдиному
просторі і часі, тобто ніяк не пов’язану
між собою часовістю та просторенням констеляцію актів, а відповідно, і констеляцію непов’язаних між собою сущостей. В
такому випадку, якщо припустити, що таке можливе, ми могли б говорити про паралельне існування різних
часових послідовностей (часів) та паралельне існування різних просторових локацій (просторів). Теоретично ми можемо це уявити, про це говориться, однак досвідів, які б це підтвердили,
ми не маємо. Розгортання свідчить,
що ми маємо справу з однією послідовністю поставлення не лише світу і нас у ньому, але й одночасного і такого, що відбувається у тому ж місці по-ставлення часу та простору. Можемо вжити об’єднуюче
їх слово – часопростір.
Воно вже дещо затерте, і тому може трактуватися інакше, ніж
потрібно для цього міркування. Однак ми вживатимемо цей термін не у математичному чи фізичному сенсі
слова, до якого ми звикли,
а як ще одне визначення, яке описує те дійство по-ставлення
і, з іншого боку, по-ставання,
про яке розмірковуємо. Буття по-ставляє не лише сущості – світ і нас у ньому
– але й форму, в якій воно їх нам поставляє – часопростір.
Іншої форми по-ставлення сущостей
просто не існує. Тому ми сміливо
можемо констатувати, що часопростір входить
в існування тільки через і завдяки по-ставленню. А, з іншого боку, існування полягає у часопросторен-ні – у по-ставленні-у-час і у по-ставленні-у-простір.
Немає позачасового і
позапросторового існування.
Немає сущого,
яке не по-ставлене-у-час. І немає сущого, яке не по-ставлене-у-простір. І в них на мить за-тримане. Мить і
локус у-тримування дуже
важливі, попри те, що це мить і місце,
яке мигнуло за вікном
потяга. Таке за-тримуване
на никлу мить тривання і просторення складаються в те, що ми називаємо, існуванням.
Існування і є триванням і розпростиранням, які по-ставляє нам буття. Але завжди потрібно
розуміти, що це тривання і розпростирання сущого
в його порядки, що це існування світу і нас у ньому,
завжди, весь час від-бувається,
з-бувається у горизонті буття, яке по-ставляє
в цих просторових та часових формах суще – і світ, і
нас у ньому. Це буття є тлом, якого ми не бачимо – воно за горизонтом – і ми кажемо,
що воно ховається.
Натомість нашу увагу захоплює вервиця, майже калейдоскоп – сущостей, і
ми у-пускаємо з виду найважливіше,
якщо не єдино істотне – те, звідки, і те, що ставить, по-ставляє
нам нас самих і світ у всій нашій часовості
та просторовості, у всій нашій триваючій розлеглості. Тобто ми у-пускаємо, неначе від-пускаємо
най-сокровенніше – со-крите
джерело всього, що від-кривається з со-критого у
суще. І ця втрата
з поля зору сокровенного призводить
до того, що й воно нас неначе від-пускає – відпускає не у тому сенсі, що перестає по-ставляти,
ставити нас самих і світ для нас, а у тому сенсі,
що від-пускає
нашу увагу, не кидається
в очі, не нагадує про себе.
Але, як Ніцше (Friedrich
Wilhelm Nietzsche, 1844-1900),
набавившись вервицями сущостей, ми одного дня починаємо
бачити безсенсовність
безкінечного перебирання перлинок на вервиці. Ми починаємо шукати за чимось справді новим. Починаємо шукати за горизонтом до-сяжного.
І не знаходимо, бо шукаємо у порядках часу-що-від-бувся і просторів-що-відбулися. Навіть не у часі-що-збувається
і просторі-що-збувається,
не у часуванні та розпростиранні.
А там можна знайти тільки жахіття continuum – того, що було. І такі мислителі,
як Когелет (תלהק,
Εκκλησιαστής, Еклезіаст) а вслід за ним і Ніцше, впадають у розпач – «Те, що було, є те саме, що буде; те, що зробилось, є те саме, що зробиться. Нема нічого нового під
сонцем.» (Екл. 1:9).
А тому «Усе марнота й гонитва
за вітром» (Екл. 1:14). Це початки нігілізму, причиною якого є від-чуження людини від найсокровеннішого,
від джерела всякої сущості. Втрачаючи цей зв’язок, людина відчужується не лише від буття, якого
пропри те, що воно ставить її і світ
для неї, вона просто не зауважує,
але й від світу та нас у ньому, яке, знову ж, це буття по-ставляє,
ставить у сущість, якому
це буття і надає світовості в її часових та просторових
порядках. 3 серпня 2014, Львів |