|
Тарас ВознякПорядок по-ставленняκόσμον τόνδε,
τὸν αὐτὸν
ἁπάντων, οὔτε τις
θεῶν οὐτε
ἀνθρώπων ἐποίησεν, ἀλλ’
ἦν ἀεὶ
καὶ ἔστιν
καὶ ἔσται
πῦρ ἀείζωον,
ἁπτόμενον
μέτρα καὶ ἀποσβεννύμενον
μέτρα Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος Світ єдиний з усього не створений ніким з богів чи людей, а був і вічно буде живим вогнем, що мірами розгорається і мірами гасне Геракліт з Ефесу Як ми бачимо,
конструкти простору та часу вторинні щодо по-ставлення.
Не щось, суще ставиться, по-стає у певному місці і у певний час, а саме ставлення, по-ставлення,
по-ставання творить локаційний
та темпоральний порядок і послідовність – тобто ставлення творить, від-криває
можливість просторовості та
часовості. Так само очевидним
стало і те, що ми постійно проочуємо, не зауважуємо, не бачимо, хоча воно очевидне,
ось-перед-нами, якнайочевидніше - первинність по-ставлення.
Так само, як ми проочуємо і первинність іншого очевидного,
яке ось-перед-нами - того, що ставить. А що ставить? Що ви-ставляє? З
попереднього так само зрозуміло,
що сущості – все, що входить в існування і
творить просторово та часово
ієрархізований чи організований світ, ставить, по-ставляє, ви-ставляє, вводить у
їхнє існування буття. І саме його ми проочуємо. Причому це проочування
є засадничим, і навіть фатальним для сучасної людини. Чому? Та тому, що ми втрачаємо зв’язок з тим, що ставить не лише світ, але й нас у
світі, що по-ставляє нас самим собі. А
з іншого боку, коли буття по-ставляє нам сущості,
а ми їх локалізуємо та темпоралізуємо у вигляді світу, що неначе стоїть перед нами,
то він, той світ
опиняється неначе поміж – між буттям, яке його по-ставило, однак якого ми не бачимо, і нами, яких теж по-ставило
буття, чого ми теж не зауважуємо. Тому світ
зводиться виключно до свого існування, до своєї сущості, він специфічним способом є,
існує а тому, неначе,
не потребує постійного по-ставлення, не потребує витоку, яким є буття. Так само, як і ми – ми теж
застаємо себе як сущих, а тому неначе й не потребуючих по-ставлення, неначе не потребуючих джерела, яким і є буття. Причому у нашому випадку, а не у випадку ото-чуючих сущостей, які ми звемо речами, місцями чи світом, ми є у певній двоякій ситуації. Ми, як наше тіло, теж по-ставляємося
буттям як певна сущість, а не лише самість. Буття по-ставляє нам наше тіло. Причому як інкорпороване у світ
сущостей – тобто як інкорпороване у світ як такий. Бо воно
і є сущістю, воно існує, і ми й сприймаємо його як таке, що є частиною
цього світу сущостей, тобто входить у
порядок просторового та часового. Але наше сприйняття самих себе ніколи не зводиться тільки до нашої тілесності – тобто до нашої сущості у просторових та часових ієрархіях - назвімо
це нашою в-тіленістю-у-світ. Ми, як
люди, поза всяким сумнівом, маємо
якісь особливі стосунки з буттям, якимось особливим чином при-четні до буття. Якщо вдатись до метафор, то ми є неначе іншим полюсом щодо буття. Однак парадоксальним чином цей другий полюс щодо буття у своєму ілюзорному проти-стоянні буттю,
яке по-ставляє і від-криває наш світ,
настільки від нього, цього буття,
«від-даляється», що аж зливається з ним. Якщо світ
неначе розмикає нас і буття, пробує замкнути
нас на собі, і впадаючи в
суще, ми неначе «забуваємо»
про буття, не бачимо його, то самозаглиблення нас у
нас самих, навпаки, нам це буття, яке ставить і нас самих, нам його
від-криває як наше найсокровенніше.
І тоді коло замикається – ми
від-находимо себе як причетних
до буття і поставлених буттям. І ми від-находимо
світ, як причетний
до буття і поставлений нам цим буттям. Світ стає на своє місце,
ставиться на своє місце.
Він, світ,
припиняє свої спроби замкнути нас на собі, звести нас до нашої сущості, хоча сущість, звісно,
є частиною нас самих, як людей, що
в-тілені у світ, тобто у суще. Ми від-находимо
свою буттєву сутність. Хоча разом з тим усвідомлюємо і свою
по-ставленість у порядку просторовості
та часовості як в-тілених у
світ сущостей
(Ґабріель Марсель, Gabriel
Marsel, 1889-1973). Таким чином по-ставлення,
творячи порядки і послідовності світу, може вводити нас в оману щодо нашої
сутності, як при-четних
до буття і як по-ставлених тим самим буттям у світ сущостей, як при-четних до буття, яке по-ставляє і ставить світ. Однак це по-ставлення
нас самих і світу не виключає
і не заперечує нашої зверненості до витоків, до самого
буття. По-ставлення від-криває і про-яснює, по-яснює двоякість нашої сутності. Бо з одного боку
ми, поза всяким сумнівом, перш за все при-четні до буття, однак буття в-тіленого
– в-тіленого у своє суще
тіло, по-ставленого у своє суще тіло, але тим самим само буття по-ставленого у світ. Якщо, щодо свого
тіла ми застосовуємо термін в-тіленість, то щодо світу
ми могли б спробувати знайти
аналогічний термін вставленість-у-світ,
по-міщеність-у-світ – за аналогією
по-міщеність-у-тіло. Причому
це в-тілення та по-міщення-у-світ з-дійснюється
через по-ставлення перед/для нас і світу, і тіла
у ньому як о-просторених та
в-часовлених сущостей. І водночас по-ставлення
відкриває вторинну сут-ність сконструйованих людиною конструктів
простору та часу. Воно дозволяє подивитися на простір і час по-іншому.
Можливо, навіть звільнитися від їхнього домінування не лише у царині пізнавання світу, але й з огляду на його по-ставання. Ми бачимо, що світ,
і ми, як в-тілені у нього,
ставимося у світ неначе з двох боків,
хоча неначе одним і тим самим буттям. Однак ми розрізняємо те буття, що ставить сущості, і те буття,
яке ставить нас самих. Одне неначе ховається за речами, місцями та світом.
А інше – в нашому сокровенному – в нас самих. Буття,
що криється у нас самих, і буття, що криється поза нами, кореспондують
між собою саме через це по-ставлення, ставлення, у-становлення
світу та по-ставлення нас самих. Сущий світ, світ в-часовлених та роз-міщених сущостей є слідом, траєкторією, близною цієї кореспонденції. Так само, як
і порядок та послідовність цієї
кореспонденції є протоколом цих
відносин. А простір і час – форматом цього
протоколу. Стосунки буття
в-тіленого і по-міщенного-у-світ,
того, що криється в нас
самих і того, що поза нами (в його,
буття, єдності), не можуть сформатизуватися інакше, ніж у формі
сущого (світу
і нашого тіла у ньому), що укладене
у виміри простору та часу. 7 жовтня 2011,
Родос, Родос, Греція |