|
Тарас ВознякПо-ставання у горизонті того-що-постійно-очевиднеὁ ἄναξ
οὗ τὸ
μαντεῖόν ἐστι τὸ
ἐν Δελφοῖς
οὔτε λέγει
οὔτε κρύπτει
ἀλλὰ σημαίνει Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος Володар, що пророкує в Дельфах, і не говорить, і не приховує, а подає
знаки Геракліт з Ефесу Однією з найістотніших і водночас незауважуваних рис по-ставання як по-ставлення
є те, що ми зосе-реджуємо
свою увагу не на тому, хто ставить-для-нас
якусь сущість,
і навіть не на акті по-ставлення. Зазвичай всю
нашу увагу привертає
результат по-ставлення – тобто
саме суще, існуюче, яке вписане у знані нам формати простору та часу.
Ба, більше – ми зосереджуємося
на ви-никанні, ви-никненні
як пошуку – никати у
ряді українських діалектів саме і означає шукати, тоді як слово виникнення дає інший ряд семантичних
значень, що пов’язані не з пошуком,
а з по-явою, власне виникненням, разом з тим виникнення пов’язане не лише з утворенням з нічого, тобто власне
чистим розумінням поняття «виникнення», а з про-явою чогось, що якимось
чином вже було до того, як воно для нас чи до нас про-явилося. Тут ми можемо зауважити своєрідний двоєдиний
процес. Ми шукаємо, никаємо за тим чимось – і воно від-кривається-для-нас. Ми никаємо, шукаємо – і воно, це щось, ви-никає, по-стає, ставиться для нас. І таким чином виглядає на те, що це ви-никнення, не є креацією з нічого. Ви-никаюче ви-никає із прихованого. До того, як
ми його знайшли, воно вже якимось
чином було при-четне-до-буття – десь ховалося. Якщо б цієї при-четності-до
буття не було, то ми,
як теж при-четні-до-буття не змогли б його й знайти. Отож і ми,
як люди, і те, що ми шукаємо
і знаходимо є певним
чином при-бутті, тут важливо
почути це «при». Знайдене,
ви-никане нами по-стає, по-являється,
ви-никає для нас. Слово по-являється
свідчить, що воно таки дійсно
певним чином було до того,
як ми його «знайшли»
- формою цієї при-четності-до-буття будучи ще не від-найденим, звичайно ж,
є ховання, со-критість.
Ви-никаюче ховається. Але з іншого
боку воно, це при-четне-до-буття і від-кривається для нас. І як від-крите по-стає, ставиться. Ми, зашорені своїм уявленням про світ, одразу
улоковуємо і темпоралізуємо
це від-крите, що по-стало, ви-никло
для нас – ми одразу його
роз-міщуємо у своїй системі координат – у просторі та
часі як ми їх уявляємо. Хоча воно само по собі не улоковується – воно просто від-кривається-для-нас.
І саме це для-нас дозволяє нам свавільно роз-міщувати його у наших уявних просторах і часах, вмонтовувати в уявлені нами
самими простори та часи. Хоча первинно сутність, суть цього від-критого-для-нас окреслюється саме від-критістю і спрямованістю цієї від-критості – для нас, до
нас. Як ми бачимо,
і те, що шукає, до кого від-кривається-сокрите, стаючи існуючим, і те, що-від-кривається,
якщо до нього можна застосувати визначення «що», при-четні-до-буття. І саме тому вони зна-ходять одне одного, від-криваються
одне до одного. У цій при-четності-до-буття важливе саме часточка «при» - і те, що
шукає, є при-бутті, і те,
що з-находиться є при-бутті.
І це відкривання
одного-до-одного й творить те, що ми називаємо місцями. Ще один цікавий
аспект пошуку-знаходження, пошуку-відкривання
розкриває семантика слова зна-ходиться.
Знайдене – находиться, тобто
пере-буває. Находиться, пере-буває між тим, що шукає, никає, і тим, що від-крилося. Так направду його немає
– це просто відношення між ними. І це відношення між тим, що шукає, і тим,
що з-найшлося, від-крилося і є місцем
наповненим існуючими сутностями – мною і світом, який ми сприймаємо як такий, що по-являється
переді мною. Хоча ніякого «переді» насправді немає – це чисто наша раціоналістична стратифікація найденого. Найдене знаходиться «між», яке зводиться до нашого погляду, до нашого бачення, а не до якого простору між нами як
людьми і со-критим, яке від-крило
нам щось, що через це від-криття
тим самим стало сущим. Світ є не перед мною, а для мене. Ми, як люди, дійсно більше уваги концентруємо
на ви-никанні, ви-никненні
як пошуку. При цьому ми
абсолютно не зауважуємо тієї
очевидності, що це не по-ставання як по-ставлення відбувається
на тлі, у контексті чогось, що й тим
«чимось» назвати не можна, бо воно
передує всякій «чимості», однак воно постійно нас супроводжує, очевидниться перед нами –
ми ні за яких обставин не можемо його позбутися. Ключовою підказкою
тут є слово «позбутися» - воно,
а це не що інше, як найочевидніше, тобто – буття – постійно «перед» нами і «в» нас самих. Воно
для нас весь час очевидне, весь час «перед» нами. Можемо сказати, що буття постійно очевидиться нам.Тому і з-бутися,
чи ще міцніше
– по-з-бутися (тобто
якимось чином бути-при-четним-до-буття після того, як ми розірвали з ним всякий зв’язок, по-з-булися його, бути без буття, що неможливо) ми не можемо, бо не можемо від-мовитися
від себе, як буття, і від-сторонитися від буття, яке ставить нас і ставить для нас сущості – тобто світ і нас у ньому
як в-тілені-о-сущені-буття. Для людини у її двоїстості – і при-четності-до-буття, і сущості – це неуникне можна
назвати горизонтом. Горизонтом з-поза
якого по-стають сущості. А можна назвати це неуникне
«присутністю» - при-сутністю.
Це не
уникне знову ж ховається у часточці «при».
Воно абсолютно оче-видне,
воно на виду, однак настільки на виду, настільки видиме очам, що його просто не зауважують, і воно ховається, ба, більше – понижує
себе – неначе пере-буваючи «при»
сутньому, сущому, існуючому. Тоді як насправді основою є саме воно – буття
– а сущості завдяки йому і «при» ньому з-буваються, по-стають, ставляться, існують. При цьому формою ховання, со-критості буття є пере-бування, тобто в нашому уявленні три-ваюче, бо не уникне,
бування, яке, пере-буваючи
у цьому «при» присутнить сущості – тобто власне робить їх сущими –
ставить у форматизований нами просторовими і часовими детермінантами світ. Разом з тим, таким самим супроводжуючим нас є і буття,
що криється у нас самих, буття яке ми вважаємо своїм єством, буття
для якого ставляться
сущості, тобто буття, для якого розгортається, ставиться світ і ми – як у нього в-тілені. Без цього по-сю-стороннього, внутрішнього буття, нашої при-четності-до-буття та його діалогу-єдності з буттям по-ту-стороннім по-ставлення, становлення і стояння світу
сущостей, а, отже, місць у ньому, неможливе. Отож, визначальним
для по-ставлення є горизонт завжди
оче-видного, яке оче-видиться, однак не зауважується нами. Воно
на-явниться через по-ставлення сущостей, які по-ставляє у світ, чи
які ставить для нас – включно
з нашою тілесністю та в-тіленістю у суще. 3 жовтня 2011, Родос, Родос, Греція
|