|
Тарас ВознякПро зустрічὁ ἥλιος ...
καθάπερ ὁ Ἡράκλειτός
φησι, νέος ἐφ’ ἡμέρῃ
ἐστίν Сонце, як каже Геракліт, кожного дня інше Як ми зустрічаємося з місцем? Людина посполита
дасть просту відповідь – «я просто приходжу до нього – і бачу». Але давайте поміркуємо – а що означає це таке просте і свім зрозуміле – «приходжу»? Можна прийти, приїхати –
фізично переміститися у певне місце. А можна і пригадати те чи інше місце – і таким чином теж в нього подумки переміститися,
«прийти» до нього. Так само місце може наснитися
– і ми теж у певному сенсі у нього перемістимося, «прийдемо» до нього. Отож, не обов’язково для того, щоб
зустрітися з місцем,
у нього пере-міщатися фізично. Всі ці пере-міщення,
зміни місця, мандрівки від місця до місця повинні мати якусь іншу спільну і
посутню характеристику, яка б їх єднала, яка була б спільною для всіх цих видів
пере-міщень, мандрівок місцями. Але що це? Що єднає всі ці такі різні форми пере-міщення? Пригляньмося до того, як ми входимо-у-місце, як з
ним зустрічаємося. Коли я пере-міщуюся, то якесь місце – байдуже
чи фізичне, чи уроєне мною, чи таке, до якого я приблудив в-ві сні – від-кривається-до-мене,
ви-ринає-до-мене. Причому ви-ринає з
прихованого, со-критого чи не існуючого
- принаймні для мене. Чи більш загально - місце ви-ринає-з-со-критості.
З со-критості як сховку, про який ми мало що можемо сказати, до того
часу, як місце звідти не ви-рине і від-криється нам. З со-критості як ховання у від-критість
як показування. Це і є момент і місце нашої
зустрічі з місцем, нашого входження в місце. Але так само і місце зустрічається з нами – від-криваючись
нам. Місце рине-до-нас. Ми подорожуємо, прогулюємося і місця одне по
одному ринуть-до-нас. І порядок місць, ієрархія місць у-кладається
в порядок того, що ми називаємо світом,
чи порядком світу. Так постає топоніміка, ландшафт, світ зрештою – він і є порядком місць, що ви-ринають-до-нас-з-со-критості.
Ви-ринають, щоб знову у цю со-критість по-ринути. Як постійно-від-крите-на-ви-ринання того, що
від-кривається-до-нас, ми не можемо вийти з цієї вічної мандрівки – вийти з процесу -ріяння
понад місцями, ринення-в-них, по-ринання-в-них, від-кривання-їх-до-нас.
Може у цьому і є справжній сенс метафори Агасфера (שורושחא, Ασουηρος в Септуагінті, Xerxes чи Assuerus) – вічного мандрівника, вічного подорожнього, який нудить
світом, який безкінечно никає між місцями. Але як постійно-від-криті-на-ви-ринання
того, що від-кривається-до-нас, ми нічого не можемо зробити, окрім як
прийнмати, і постійно полишати ці вервиці місць, їх зворотне по-ринання-у-со-критість.
Це те, чого так прагне Агасфер – остаточного поринання світу,
яким він нудить, у несокритість – смерті. Тобто він прагне остаточного по-ринання-світу-у-со-критість,
що для нас, як в-тілених-у-світ неможливе доти, доки ми живі, тобто
сприймаємо як це ви-ринання, так і по-ринання. Попередньо ми називали це по-ринання-місць-у-со-критість
– ніщенням. У чому суть цього ніщення? І чому ми вдаємося до такого
дивного слова? А тому, що по-ринання-місць-у-со-критість є переходом їх
до такого стану, про який ми нічого сказати не можемо і ніколи не зможемо.
Місце ховається для нас у ніщо – тобто ніщиться. Тому цей перехід
від від-критості у со-критість і ми й називаємо ніщенням. Хоча не нищенням,
бо ж ми не знаємо, що там від-бувається у тому
ніщо, бо з засади у ніщо, нічого від-буватися, бувати не
мало б. Цей перехід від від-критості у со-критість неначе причащає місця до
ніщо. Таким чином як постійно-від-крите-на-ви-ринання того, що від-кривається-до-нас, ми весь
час перебуваємо у процесі від-кривання і само-відкривання місць і їх ніщення. І байдуже, чи я прямую цією стежкою,чи згадую її, чи сню нею. І тут виникає запитання. Чи ця безкінечна мандрівка
місцями постійно-від-критого-на-ви-ринання того, що від-кривається-до-нього має
основу у постійно-від-критому-на-ви-ринання чи
у тому-що-само-від-кривається як місце? Якщо постійно-від-крите-на-ви-ринання не може
вийти з цієї безкінечної подорожі, навіть тоді, коли воно, тобто ми, перебуваємо у тюремній камері, то, напевно, це
нескінченне мандрування має бути саме
невід’ємною сутністю саме нас, невід’ємно притаманною нам рисою. Ми
постійні від-кривачі, від-кривачі того, що ви-ринає-до-нас. Спробуймо придивитися до цього слова відкривач. Що
означає бути постійним відкривачем? Очевидно, що буття відкривачем
передбачає якусь постійну налаштованість на те, що нам постійно щось від-кривається,
щось ви-ринає-до-нас з со-критості –
хочемо ми цього чи ні, контролюємо ми цей процес, чи ні. У цьому ви-ринанні-до-нас
і постають місця. Але підійдімо до цього з іншого
боку – можливо ми і можемо сказати про себе, що ми є саме тому, що нам
щось від-кривається, щось ви-ринає-до-нас з со-критості,
яке дуже розширено ми можемо назвати місцями чи світом, що від-кривається-до-нас. Разом з тим у найширшому сенсі «все», яке ми і називаємо світом, порядком світу, може від-критися
тільки тому-хто-виходить-до-нього, тому, хто до нього спрямований,
чия сутність полягає в прихильній увазі, прихильній від-критості до
того, що від-кривається-до-нього. Це певна налаштованість на
від-кривання-до. Прихильна увага,
прихильна від-критість до того, що від-кривається і ви-ринання-до-нас – це дві сторони одного і того ж процесу. В результаті твориться
порядок місць, який ми називаємо світом,
і водночас відбувається позиціонування у цьому порядку місць того, що ми
називаємо самими собою. Позиціонувавшись у порядку місць чи світі,
ми тим самим в-тілюємося, набуваємо
тіла – стаємо, кажемо ми, ставлять - говорять результати
нашого попереднього аналізу. Тому сутність в-тіленості полягає,
як видається, саме у постійному-від-криванні-на-ви-ринання того, що
від-кривається-до-нас. Чи більш просто – сутність в-тіленості полягає
у сприйнятті світу, від-критості-до-нього. Ми в-тілені у місця, речі, що
в них є, спогади, марення, у в найширшому
сенсі слова «все» - світ, врешті-решт, – саме завдяки своїй постійній налаштованості на від-критість до нього, на його сприйняття, у-своєння, пізнання. Але пригляньмося до останніх слів - сприйняття,
у-своєння, пізнання, - які по-різному описують
відносини людини (того-хто-виходить-до-) і світу (того-що-ви-ринає-з-). Що стосується сприйняття, то це, здається, дуже
відповідне слово. У своїй від-критості-до-того-що-відкривається,
ми дійсно приймаємо. Приймаємо те, що нам у
кожному конкретному випадку, кожної миті від-крилося. Приймаємо
навіть тоді, коли воно емоційно нам не подобається – як от зубний біль. Приймаємо,
бо ми з цим світом є. Точніше – ми кажемо, що ми у
ньому є. Тому прийняття у філософському сенсі слова, напевне, є
найістотнішим аспектом нашої постійної-від-критості-на-ви-ринання. Ми
постійно готові приймати від-крите. І у цій нашій готовності, постійній
готовності і полягає наша суть як людей, що живуть у світі. Іншим словом, яке описує відносини людини і світу, є слово у-своєння. Приймаючи від-крите,
ми робимо його своїм, при-своюємо,
о-своюємо, у-своюємо. Іншими
словами – ми об-живаємо місце, в-живаємося в нього. Ми в-пускаємо
його, завдяки нашій від-критості-до-нього у
його ж від-критість-до-нас. У-своєння робить місце від-критим,
а отже – моїм. Бо просто місць, місць ні твоїх, ні моїх немає. Тому у-своєння,
-своєння є одним з модусів від-кривання. Однак велику підозру викликає
слово пізнання. На ньому видно товстелезний наліт новітніх часів –
раціоналізму і просвітництва. Приймаючи те, що від-кривається, ми робимо
його своїм. Але які форми цього «свого» виробила европейська філософська
традиція? Для сучасного, постпросвітницького
европейця «своє», «у-своєне» здебільшого означає пі-знане,
в-пізнане, в-пізнаване, знане – тобто у-своєне у формі знання-про.
Ми пізнаємо місця, речі в них, ландшафти – одним
словом світ – а, отже, робимо їх «своїми». Але це роблення їх своїми через
фіксацію (а, отже, препарацію,
у-мертвлення, зневолення) їх у
знанні радикально відходить від первинного прийняття і у-своєння
того, що від-кривається-до-нас, того-що-дарує-нам-себе.
Пізнане вже впіймане, воно не вільне
піти від нас, втекти, ви-текти-у-со-критість, у ніщо. Якщо
я знаю, що 1+1=2 – то це пізнане, знане
мною вже ніколи від мене не втече, не сховається у со-критому. Тоді як
захід сонця минає – як він легко до-мене-від-крився, так само вільно і
навіть неминуче він від-мене-со-криється. З цього короткого дослідженя для нас може бути
тільки один висновок – здається, що пізнання
є набагато пізнішим винаходом людини, її досить новим інструментом, причому інструментом зневолення і препарації того, що їй, виходячи з самої природи людини,
від-кривається. Тоді як прийняття і у-своєння
визначають саме єство
людини, вони і є в значній мірі людиною, тим-хто-виходить-до-.
Інколи людина описує цю первинну форму укладання своїх стосунків з тим, що
до неї від-кривається, як споглядання чи медитацію. Хтось
скаже, що це одна з форм пізнання. У метафоричному чи посполитому сенсі слова – так. Але тут ми
повинні розмежувати те-що-нам-від-кривається, виходячи з своєї сутності
– бо не від-критися не може, і з нашої сутності
– бо не-прийняти-те-що-до-нас-від-кривається ми теж не можемо, на
противагу тому, що ми фіксуємо у формі знання. З
пізнаним ми можемо погодитися чи ні, тоді як від від-критого нам нікуди
подітися. Тому від-крите ми сприймаємо безумовно і іншого
вибору у нас немає. Тоді як в другому випадку ми це від-крите
препаруємо, робимо мертвим – особливим чином (раціональним чи ні) перетворюємо
на натюр-морт – мертву натуру - nature morte. І ця мертва натура може утримуватися
тільки в наших головах – це вже зовсім не те-що-відкривається і
ховається-у-сокрите. Мертва натура у формі знань складається у
науку, науки, знання і.т.д. Однак вона від-чужується від того, що так,
як від-крилося, так і сховається, з-ніщиься. Вона
від-чужується від того, що вільне у своєму від-кривані-до- і у своєму
со-криванні-від-. Споглядання, медитація не рвуть живого і єдино
екзистенційно істотного зв’язку між нашим прийняттям-того-що-до-нас-від-кривається та зус-трічним від-криванням-до-нас-того-що-зазвичай-со-крите.
Спогляданя це тяглість, це час. Можливо ріка, потік. Але це не знання, яке не знає часу, як не знає його камінь.
Знання – натюрморти з каміння. Споглядаючи, навіть не рухаючись
фізично, але і
простуючи стежкою теж, ми пере-міщуємося. І це пере-міщення
можливе тільки у цій зичливій взаємній від-критості - прийнятті-того-що-до-нас-від-крива-ється
та зустрічному від-криванні-до-нас того, що зазвичай со-крите, нашій
від-критості-до і від-критосі-до-нас. Споглядаючи, медитуючи, і
навіть дрімаючи, ми ринемо місцями, ми у-кладаємо тропи світу, плетемо його мереживо, прихильно приймаємо не-сокрите – місця, речі та
ландшафти, світ, врешті-решт. І так само дружньо від-пускаємо ті ж речі, місця, та ландшафти у
їх со-критість. Суттю цього мандрування через місця
є певна налаштованість,
якої ми ні за яких обставин не можемо позбутися – бо саме у цім мандруванні і
полягає наша сутність. Цією налаштованістю є прихильна від-кри-тість.
Прихильна відкритість, яка проявляється як при-йняття і у-своєння. Причому слід звернути увагу на те, що
це при-йняття
і у-своєння, є
такою ж мірою прийняттям того, що ми називаємо речами, місцями та ландшафтами,
одним словом – світу, як прийняттям і у-своєнням самих себе як в-тілених у
цей світ. Будучи прихильно відкритими до світу, ми
прихильно відкриті і до самих себе – своєї сутності. Ми так само прихильно
відкриті до про-явлення самих себе, як і до сором’язливого хованя самих себе у
сокровенному. Тому ми так ніколи і не можемо до кінця вичерпати,
пізнати самих себе. Наша сутність так само криється від нас, як і сутність
речей, місць та світу. Єдине, що ми можемо стверджувати, то це те, що для нас
ця прихильна відкритість є визначальною. І навіть можемо сказати, що ми
і є цією прихильною відкритістю до світу, а, отже, і до себе як в-тілених у
нього. Як тільки ми переходимо від прихильної відкритості до
свого єства до «пізнання себе» у новоевропейському сенсі слова, то відразу
запускається процес від-чуження як від самих себе, так і від світу, в який
ми в-тілені. Світ стає натюр-мортом у якому ми стаємо одним з
мертвих предметів, мертвих каменів. Прихильно відкриваючись,
ми знаходимо себе, повертаємося до самих себе, від-криваємо не лише те, що нам від-кривається,
ви-ринає з со-критого – разом з тим ми від-криваємо самих себе як цю прихильну
відкритість. Мандруючи місцями – приходимо до себе.
Виходячи з себе – знаходимо місця. Світ як
від-крите, не-сокрите дарує нам нас самих. А ми у цій прихильній
відкритості даємо змогу йому від-критися-до-нас у всій своїй морфології і
топоніміці. Так ми пере-міщуємося щоб зустрітися з світом
і самими собою. 4 липня 2014,
Париж, Венсан |