|
Тарас ВознякПроблема бування-у-сокритостіἀγχιβασίην Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος ... крокуючи поруч ... Геракліт з Ефесу Попередньо ми капітулювали
перед со-критістю, коли згодилися,
що те, що від-кривається до нас щоб ввійти в існування,
сущість, а потім
неминуче знову ховається
від нас у со-критому,
якось навіть у цьому со-критті, як процесі, при-четне-до-буття. Здається, що можна згодитися
з тим, що введення у існування, введення у сущість
того чи іншого існуючого су-щого від-бувається, з-бувається
завдяки буттю, при-четненні-до-буття. Так само пере-бування-в-сущості - тривання у горизонті світу від-бувається,
з-бувається власне завдяки триванню, пере-буванню-у-звязку-із-буттям. Однак, є набагато складніше дуже наївне, майже
дитяче, а тому істотне, запитання – а де «є» ті сущості, і чи вони взагалі «є» до того, як буття
вводить їх у існування, в сущість? Чи
взагалі можна ставити таке дитяче
запитання? Його можна поставити й інакше – а як бувають, яким чином при-четні-до-буття ще
со-криті, ще не від-криті сущості, сущості, що ще не введені у існування буттям? Як бувають, яким чином при-четні-до-буття вже со-криті, знову при-ховані від нас сущості, які вже
виведені з нашого овиду. Що – вони
при цьому виводяться буттям і з своєї сущості? Чи, може,
втрачають зв’язок з самим буттям? Попередньо ми констатували, що ми не компетентні щось на-певно
про це сказати. Однак, на побутовому рівні, рівні
буденного нашого розуміння стану справ, ми не маємо
сумніву, що ручка, якою я писав попередній розділ цієї розвідки,
перебуває саме там, де я її залишив. І разом з тим, я не знаю, як ця ручка бувала весь той час, коли я її
не потребував, коли вона не була
у моєму полі зору, не була від-критою
для мене особисто, не була
у моїй руці. Звичайно, я можу сказати, що вона лежала у моєму дорожньому саквояжі. Лежала – означає існувала – якимось чином «існувала». Проте яким? Можливо, що її бачив
хтось з моїх ближніх – і тоді для них ця річ, завдяки при-четненню-до-буття, виходила з
со-критості в існування, у сущість. І тут ми виходимо на
проблему чи даність інтерсуб’єктивності. Інтерсуб’єктивність,
те, що нас, людських буттів, є більше, ніж одне, один я, що ми не можемо вести мови про застигле у соліпсизмі своє одиноке «я», якимось чином, принаймні частково, відповідає на запитання, звідки виринають і куди пірнають
сущості, які нам від-криваються і від нас со-криваються. У міжчассі вони,
з поправкою на ті зміни, які привносить у них час, від-криваються для наших ближніх
– інших людських буттів. І таким чином вони при-четні-до-буття
навіть будучи со-критими
від мене, але від-критими
для якогось іншого людського буття. Але ж ці сущості
не завжди при-четні-до-буття
у такий спосіб від-критості комусь іншому. Де вони «є», коли вони ні для кого не від-криті?
Як вони співвідносяться з буттям, коли вони западають
у повну со-критість
– коли вони не від-криті ні
для якого з сущих буттів?
Тому попереднє часткове пояснення того, де вони «є», насправді
ні на що не відповіло. Це тільки
відтермінування відповіді. Отож, запитання, як вони, ці колись від-криті комусь сущості, спів-відносяться з буттям тоді, коли повністю покриті мороком. Що і як там від-бувається,
з-бувається? І чи можна взагалі про це пере-бування-у-мороці – пере-буванні-у-со-критості,
у цьому ніщо,
говорити, вдаючись до такої лексики, і будь-якої
лексики? А що як їх, ці місця, речі,
ландшафти - як от величезного
океану під кілометровою кригою Антарктиди - ніхто не бачив? Вони якось «є» при цьому, чи ні? Що наштовхує нас на переконання, що со-криті від нас у мороці ніщо потенційно існуючі сущості, певним чином «є»?
Очевидно, що у першу чергу те, що вони, ці сущості,
то від-криваються, то ховаються
від нас. Отже, робимо висновок ми, вони мусять десь якимось
чином «бути», десь «є» - переховуються
у цій со-критості,
як у шухляді. Коли ми говоримо «десь»,
то одразу втікаємо до свого звичного уявлення про простір
і час, і традиційно припускаємо,
що тоді, коли ці сущості ховаються
від нас, вони лежать там, у цій
«шухляді простору та часу» до тих пір, коли хтось з нас,
сущих буттів, не за-питає
про них у буття – і буття, від-повідаючи, не введе їх знову у сущість.
Однак, це тільки наше при-пущення. При цьому ми пускаємося відносно твердого берега наших міркувань
і починаємо плисти вдаючися радше до своїх уявлень, а не тримаючися оче-видності стану
справ. Тут ми мали б бути дуже
обережними. І періодично ставити маркер у вигляду слова
«напевно». Для початку, можливо,
давайте поставимо це запитання у інший спосіб. Чи може
нам від-критися щось,
що ніяким чином не при-четне-до-буття? Напевно, що відповідь має
бути – ні. Тоді ми можемо поставити наступне запитання – а чи є для при-четненя-до-буття основною детермінантою часовість, локальність – тобто тривання і розміреність?
Коли при-четність-до-буття
вводить щось в існування,
і це «щось» власне і стає чимось,
сущим, то для нього, поза всяким сумнівом, часовість і локальність стають основними детермінантами. Але для
того, що со-крите, що не є від-критим жодному сущому буттю, тобто людині
– чи для нього часовість і локальність
теж є актуальними? Щодо цього нічого
ми сказати не можемо. Взагалі мова не сягає поза межі о-мовленого, тобто в-веденого-у-існування. І саме тому ми нічого сказати про часовість і
локальність со-критого
про-сто не в праві. Со-крите
тому і є со-критим, що
не-кажеться, не досяжне
для о-мовлення. Якщо
для цього со-критого часовість і локальність якимось чином актуальні (і це є не тільки наше припущення чи, накинута
культурою, специфіка нашого
бачення) – бо все таки воно, це «щось»
може знову виринути з со-критості і ввійти у темпоральність
та локальність – то ця часовість і локальність
актуальна для со-критого цілком
не досяжним для нас чином. Напевно, їхня темпоральність та локальність є іншою від темпоральності та локальності введених-у-сущість. Джерелом цієї при-четності до темпоральності та локальності
є те, що у міжчассі
со-критості воно,
те, що ховається, якось при-четне до самого буття. Можливо, є ним. І тоді постане наступне запитання – а що є темпоральність та локальність буття? Ми на практиці переживаємо темпоральність і локальність від-критих сущостей і вважаємо темпоральність та локальність саме їхніми детермінантами
– але буття – як воно співвідноситься з темпоральністю чи ширше – локальністю як міщенням у часовому та просторовому?
Багато мислителів зійшлися на тому, що буття і є темпоральністю,
триванням, утримуванням
у триванні, утримуванням у локації, утримуванні у роз-міщенні. Але тоді при-четність-до-буття і є при-четністю-до-тривання, при-четністю-до-часу, при-четністю-до-локації. Ця при-четність-до-буття/часу у-трвалює, робить тривким, утримує-у-триванні со-криті від нас сущості
як часові та просторові локації – тобто місця. Отож, відповідаючи на це запитання, ми повинні і на буденному рівні пере-осмислити
саму суть часу та суть буття. У філософському сенсі це пере-осмислення відбулося у минулому столітті. І виходячи з того пере-осмислення ми й повинні о-смислювати розуміння феномену місця. Со-криті місця, звичайно, не існують
у такий спосіб, як місця від-криті. Місця від-криті введені у існування і є сущостями, а тому сущостями локальними – триваючими і роз-міщеними. Натомість місця со-криті, перебуваючи у причетності
до буття, причетняться до нього, цього буття,
не через тривання та розміщення,
тривання у конкретному часі сущого буття
конкретно людини, розміщення
у певній дислокації щодо конкретного сущого буття конкретної людини. Напевно, що вони локалізуються через
це при-четнення до буття в інший, не досяжний для нас, сущих буттів, спосіб. І основою цієї не знаної нам локації є саме при-четнення. А тому
ми можемо тільки умовно говорити про часовість та локальність со-критого. Це наш спосіб
окреслення, пояснення самим
собі - і нічого більше. Суті цього
відношення це наше уявлення відповідати не мусить. Але, з іншого боку, ми вже зауважували, вслід на Гераклітом, що сущості,
будучи детермінованими часом, змінюються
- постійно зазнають змін. Ми не можемо зупинити млинів часу. Сущості у своїй відкритості змінюються разом з
нами як в-тіленими індивідуальними
буттями. І ця зміна є основною детермінантою світу. Але й колись відкриті сущості, місця, де ми колись були, світ, врешті-решт,
також відкриваються для нас
через якийсь час вже будучи
іншими. Вони зміняюються. Отож, робимо висновок ми, ці тимчасово со-криті від нас сущості
у цьому міжчассі со-критості теж якось
змінюються. З одного боку тривають,
бувають-у-при-четності-до-буття, однак теж певним чином підпадають під дію змін,
тобто часу як зміни.
Таким чином при-четність-до-буття
чи то у со-критості,
чи то у від-критості
має спільну рису – перш за
все це є тривання, збереження ідентичності,
самості, але з іншого
боку і певну зміну
самості – тобто часування як про-минання.
Дивним чином при-четність-до-буття є водночас і збереженням і руйнуванням. Отож, і для со-критого,
і для при-четного-до-буття від-критого
спільним є те, що вони змінюються, з-мінюються, міняються, міняться, пере-бувають-у-зміні. Тому сама при-четність-до-буття, саме причетнення
є зміною. А чим є зміна, як
не тим, що ми називаємо часом? Коли бачимо когось, хто постарів,
змінився, то окреслюємо це одним словом – що зробиш – час бере своє. 14 березня 2013, Львів |