|
Тарас ВознякРоз-кривання-до-нас місць як в-ведення у часαἰὼν παῖς ἐστι
παίζων,
πεττεύων· παιδὸς
ἡ βασιληίη Ἡράκλειτος
ὁ Ἐφέσιος Вічність – це дитина, що бавиться в кості.
Все царство належить їй Геракліт з Ефесу Розмірковуючи про місце, ми, зазвичай,
тради-ційно, вслід за новоевропейською традицією, «пред-ставляємо», перед-ставимо його перед собою як «щось», що є, що може бути чимось на-повнене,
ви-повнене, а може і бути якимось, уявленим нами порожнім
«простором». Ми, вслід за цією традицією, переконані, що так уявлене нами«місце» якимось чином існує, при-четне до буття
безвідносно до того, чи воно нам від-крилося, ви-світлилося, за-сяяло
для нас, чи ні. Ми переконані, що «місце» просто перебуває у тіні, в темряві,
не за-світилося для нас і не ви-світлене нами. Неначе досить нам
взяти до рук ліхтарика свого пізнання –
освітити його, це місце, і ми його пізнаємо. У цьому сенсі «місце» постає як
«щось об’єктивне», яке ми, як «суб’єкти» ви-світлюємо-для-себе, пізнаємо. Таке традиційне, породжене новоевропейською
традицією, бачення світу, місць у ньому та речей, які
наповнюють ці місця. Тобто об’єктів та ландшафтів, що постали у епоху після Арістотеля як творця европейської метафізики. Однак,
якщо ми приглянемося до цього процесу само-розкривання-місць-до-нас і
нашого в-ходження-у-відкритість-місць ближче, то перед нами постане
зовсім інакша картина. Суть місця виявиться цілком
протилежною до того, як ми його зазвичай уявляємо. Так, до якогось моменту воно
приховане від нас, со-крите, але со-крите воно у доволі
специфічний спосіб. Метафорично ми кажемо, що воно перебуває у «темряві», в
«тіні», за «лаштунками». Тобто все ж неначе певним чином «існує», все ж є
«сущим» - запитаєте ви? Якимось чином так. Со-крите
причетне до буття, яке вводить його у існування, у сущість
навіть десь там – поза від-критістю-для-нас. У цьому
сенсі місце є з одного боку темрявою, при-хованим, не-ви-мовленим, не
одягнутим у шати слів, не побаченим, але разом з тим і темненням як
процесом затемнювання, хованням як процесом, мовчанням як
процесом, і все це є і при-четним-до-буття-не-відкритим-місцем, що стоїть на
порозі від-критості до мене і процесом у-таювання-не-відкритого-до-мене-місця.
Тобто тем-нення. Со-критість місця передбачає і при-четність-до-буття
цього на разі со-критого від мене місця – щодо якої (цієї при-четності-до-буття) ми не можемо нічого сказати, крім того, що
ця при-четність, мала би бути – тобто йдеться про певну недосяжну для
нас «метаоб’єктивність». А з іншого боку со-критість є процесом у-таювання,
со-кривання – вона «триває» - тобто якось тягнеться, а,
отже, якимось чином пов’язана з часом. Але місце може і від-критися-для-нас – вийти з со-критості,
явитися, ввійти у яв, ви-світитися, засяяти для нас.
І це сяяння є особливим. Місце не від-свічує світло
нашого пізнання, світло нашого маленького ліхтарика як це має місце на
картинах всіма нами люблених імпресіоністів, коли дерева, людські постаті,
квіти просто відбивають сонячне світло. Апотеозом такого ви-світлювання
сущих предметів був живопис Караваджо (Michelangelo Merizi da Caravaggio,
1573-1610) – у нього, попри весь його натуралізм, всі предмети є мертвими,
мертвотиною, що відбиває світло свічки. А у милих
картинах-медитаціях Вермеєра (Jan Vermeer van Delft, 1632-1675) –
предмети і люди о-світлені світлом, що ллється з
вікна. Але вони теж всього лише о-світлені. А тому -
мертві. Якщо ми придивимося до сутності місць більш уважно, то
виявиться, що сутність місць є цілком протилежною. Роз-криваючись,
виходячи на яв, місця починають світитися
зсередини. Це радше нагадує метафізику світла у
іншого живописця - Рембранта (Rembrandt Harmenczoon van Rijn, 1606-1669)
– у нього постаті, тіла, речі світяться зсередини – як китайські ліхтарики.
Звичайно, Рембрандт досягає цього технічними прийомами
– численними ласіровками, темним тлом – і тоді тіло Саскії починає світити
бурштиновим світлом. Однак нас цікавить не це, а сам шлях ставлення, по-ставлення
місць з їх ландшафтами та об’єктами. Але все це лише метафори. Роз-криваючись-до-нас
місця від-кривають-нам і своє на-повнення – речі, місця,
ландшафти, світ, врешті-врешт, і щось, що їх у-явнює-для-нас,
що у-явнює сутність місця. Попри те, що місця у невідомий нам спосіб у своїй со-критості водночас при-четні-до-буття,
та все ж, якщо ми хочемо бути коректними у своєму мисленні, то ми не можемо
сказати, що вони «існують» у цій со-критості точно так само, як вони
«існують» у своїй від-критості-до-нас. У першому
випадку ми просто екстраполюємо своє уявлення про їхнє «існування» з не-сокритого
у со-крите – це так би мовити наше припущення – ми гадаємо, що у со-критості
вони точно так само «існують», якимось чином є сущими, як і у не-сокритості,
яку вже ми зазнаємо, пере-живаємо, в якій спів-триваємо з
тим, що для нас від-крилося, це спів-тривання, спів-переживання
не є припущенням. Отож, місце за-свічується
для мене, від-кривається мені. В-пускає мене у себе. Бо саме у
цьому в-пусканні мене у нього, це місце, і полягає його сутність, сутність
місця. Бо ні в якому вигляді не можна уявити собі
місця, яке так чи інакше не в-пустило б мене у себе. Немає
місця, у якому ми так чи інакше не пере-бували б. Навіть той моріжок за
живоплотом, який належить моєму сусіді, і де я ніколи не був, де не ступала моя
нога, теж в-пустив мене у себе – тому, що я його бачу, відчуваю запах
скошеної трави, я пере-буваю разом з ним і, як в-тілена людина,
яка має зір та нюх, я є у ньому, при-четниться до
нього. Тому – місце
це завжди місце-у-якому-я-пере-буваю. Навіть якщо воно десь на горизонті. Якщо це місце на
горизонті для мене від-крилося, за-сяяло, то я у ньому у
найістотніший спосіб «буваю» - триваю у буванні. Але як місця за-свічуються для нас, так вони,
своєю чергою, і поринають у темряву, в тінь со-критого. І знову ж – ми
можемо тільки спекулювати на предмет того, що все таки залишаючись-у-при-четності-до-буття, вони у цій со-критості якимось
незнаним для нас чином бувають, «існують». Чи можна сказати, що вони існують – з огляду на те, що існуюче – це тільки те, що
від-крите-для-нас? Напевно, що ні - це бування-у-со-критості є
поза рамкими сущого, світового, при-належного
світові, а, отже, і фізичного. Воно «поза», «понад» світовим, фізичним – грекою «μετά» - а тому перебуває у сфері метафізичного,
яке є поза нашою компетенцією, поза компетенцією нашого знання, бачення,
відчування - μετά
(metá) (після)
φυσικά (фізики). Ми можемо тільки вибудовувати якісь
картезіанські чи які-небудь інші спекуляції щодо
цього. Якщо місця від-криваються у світ як суще, то за-криваються вони у поза-світове, як
мета-фізичне. Вони за-свічуються і роз-свічують світ,
і гаснуть, ховаються у поза-світовому. Гаснуть разом з тим, що в них засвітилося, засяяло для
нас – з тим моріжком і з тим живоплотом. У світ
місця приводить при-четність-до-буття, утримує у цій при-четності-до-буття
і місця, і нас, але і у со-критості вони, як ми припускаємо, вони
якимось чином бувають теж, напевно, завдяки при-четності-до-буття.
І це бування-у-со-критості з одного боку дає нам змогу повернутися до
«того самого місця». Але «того самого місця» не буває – ми повертаємося у
місце, яке лише неначе «те саме» - воно змінилося – δὶς ἐς τὸν
αὐτὸν ποταμὸν
οὐκ ἂν ἐμβαίης - «не можна двічі ввійти
у ту саму річку» (Геракліт, Ἡράκλειτος
ὁ Ἐφέσιος). Тому місця дивним чином пов’язані з часом
– вони змінюються. Немає сталих місць. Вони
змінюються. Можемо метафорично сказати, що місця живуть, «течуть». Це ми
нав’язуємо певний зв’язок між місцем, яке засвітилося
до нас дещо раніше і місцем, що засвітилося для нас тепер. Це ми стверджуємо,
що це «те саме місце». А сутнісно це місце інше. Тому ми наколи не можемо
певернутися до місць нами знаних.Із цим часто є багато клопотів. Дійсно, місце
змінилося. Точніше – це тільки ми припускаємо, що воно «те
саме», завдяки чому можемо орієнтуватися у уявленому нами просторі, уявлених
нами ландшафтах – бо ми уявляємо, що ідемо «тим самим шляхом, тією самою
стежиною» хоча чудово розуміємо і наочно бачимо, що кілька місяців тому ми йшли
запашним лугом, а сьогодні сніговими заметами. Тільки наша
уява дозволяє сказати, що це «ті самі місця». Часовий аспект проявляється вже
тоді, коли місце нам від-кривається. Де воно було до того? Як довго було?
Вічно? Чи, може, менше? Вічно – традиційно відповідаємо ми. Тим самим
стверджуючи, що ми щось про це можемо і компетентні говорити. Разом з тим ми
наївно переконані, що воно просто перебувало поза плином часу. А, може, й
дійсно так – бо ж час є чинним для місць-що-відкрилися-для-нас.
Чи він чинний для місць со-критих, ми нічого,
насправді сказати не можемо. Звісно, коли ми були в якомусь місці, пам’ятаємо
про нього, то воно неначе «триває» разом з нами – принаймні у нашій пам’яті.
Хоча, пам’ятаючи про нього, ми пере-буваємо-у-від-критості інших місць.
І саме ці «інші місця» тривають разом з нами. Саме для
цих, актуальнимх для мене тут
і тепер єдино і є актуальним час, часовість, тривання. Тому, строго
кажучи, час є формою сталості місць-що-роз-криваються-до-нас саме тут і
тепер. Отож, само-роз-криваючись-до-нас місця вводять-нас-у-час?
І у цьому контексті дуже важливо збагнути, вловити сам цей акт роз-кривання,
в-ведення – і у місце, і у час. А яка наша роль –
роль вічних мандрівників від місця до місця, від місць
до місць? Ми тільки пасивні спостерігачі? Чи, може, це буття зводить нас з
місцями. Здається, що саме так. У цих міркуваннях важливо не загубити ще однієї істотної
функції чи риси місця. Місце, що засяяло, завжди на-повнене, завжди
повне сутностей, як того, що банально існує, і так
само воно, місце, завжди при-четне до буття, яке від-криває, за-свічує ці
сутності. Немає «порожніх» місць,
навіть, якщо це порожня кімната. Вона повна повітря – існуючого, і це повітря, явлене нам завдяки буттю, яке від-крило
цю кімнату як місце. Тому у місці
при-сутнім, тобто існуючим і буваючим, є не тільки я, для
якого це місце від-кривається чи за-свічується, але й сутності,
істотності, речі, що існують. І моє відношення до них не є
відношенням суб’єкта-мене до об’єкта-речі. Місце через буття
вводить у сущість, в існування, ви-світлює і мене і
речі, і інших, і світ, врешті-реши, які водночас є
неначе переді мною. У цьому і суть місця, чи світу,
світу, що складається з за-свічених мені речей, що мене оточують. Разом з тим місце роз-міщує. Що це означає? А це означає те,
що місце певним чином у-кладає мене та речі у певні
стосунки, які ми потім називаємо, здійснивши певне
абстрагування, стосунками просторово-часовими. Але у цьому роз-міщенні
це укладання у певні стосунки у посторово-часовому сенсі не є головним. Місце
має набагато істотнішу функцію. Не функцію стратифікації – укладання у
час та простір – як ми це уявляємо. Головна функція
місця, це те, що воно «дає місце», містить (не утримує в місці, а саме
роз-міщує) сущості, ви-світлює-їх-до-існування. Роз-міщення
– це введення завдяки буттю у існування. Разом з тим за-свічення, ви-світлення місця
неминуче завершується його протилежністю – мерхненням,
западанням у сутінки, а потім у морок не-існування.
Місця роз-міщують, але й нищать, з-нищують,
зводять на ніщо, вводять у ніщо. Спеціально уникаю
слова смерть. Бо що є тим ніщо, якщо про нього так можна говорити, ми
говорити не вповноважені. І взагалі, якщо про нього можна що-небудь говорити –
то хіба що у формі мовчання, у-мовчування.
Ніщо є недосяжним ні для яких наших спекуляцій. Єдине, що ми можемо для себе закласти, це те, що «місця»
є поза «нічим», поза тим, що до «буття», чи, тим більше, - існування, не
причетне. Тому можна сміливо сказати, що «ніщо ніщить місця». Не
«нищить», не «знищує» - хоча ці слова так само близькі до суті справи, хоча
стосуються сущого, сущостей - а саме «ніщить» - виводить навіть не з
сущості, існування, а з будь-якої причетності до
буття, виводить з самої буттєвості. Тоді як буття, навпаки, вводить місця у їх
існування. 2 лютого 2013, Київ – 2 червня 2014, Париж |