|
Тарас Возняк. ΤΑ META TA ΦΥΣΙΚΑ КАРПАТМІСЦЕ ІV
У попередніх розділах книги ми визначили для себе,
що сутність місця окреслює роз-міщення, со-криваня та від-кривання сутностей,
речей та обставин. Саме в такому порядку. Але яким чином місце роз-міщує в собі сутності,
речі та обставини? Як і де со-криваються сутності, речі та
обставини? Звідки роз-криваються сутності, речі та обставини? І як взагалі взаємовідносяться
роз-міщення, со-криваня та від-кривання? Почнім з неначе базової функції місця
– його здатності давати чомусь місце – містити. Декартівською традицією, як ми вже зауважували,
ми привчені бачити роз-міщеність як по-міщення якоїсь сутності, речі
чи обставини у певний простір, на певну територію. Наприклад, коли я вкладаю свої
зимові черевики до коробки і виставляю її на антресолі. Або ж, коли я вимуровую,
скажімо, за тим закрутом дороги, коло джерельця капличку. Тобто ми привчені трактувати
роз-міщення виключно як розташовування, просторове позиціонування
у декартівському сенсі слова. І тоді таке роз-міщення
- це стратифікування сутностей, речей та обставин в уявленому нами абстрактному
чи ідеальному просторі, на площині чи лінії. Але ці декартівські абстракції - простір,
площина та лінія - є тільки нашими з ним конструктами. Це тільки наші уявлення про
простір, площину та лінію, що й довели модерні, хоча теж умоглядні, фізико-математичні
конструкції. Зрештою, ніхто не заперечує ефективності цих конструктів, як і всяких
інших, в певних фізичних рамках та з огляду на нашу щоденну практику. Але це тільки
наше уявлення, що сутності, речі та обставини укладаються саме в декартівському
просторі, що вони стратифікуються одне щодо одного і щодо нас саме в такий уявлений
нами спосіб. Може, гляньмо на цю трояку функцію місця
- роз-міщувати, со-кривати та від-кривати - дещо наївним поглядом. Забудьмо про
свою освіченість та обізнаність у математиці та фізиці, про свої уявлення про простір.
Спробуймо стати наївними. Наївними, як діти, може це очистить наше бачення і нам
щось додасться до розуміння троякої функції місця - хоча б інший погляд. Нічого
більше. Як на мене, то неспокушене знанням бачення
може знайти у цьому логічному і часовому ряді роз-міщення, со-кривання та роз-кривання
певні недоречності, які розвернуть його з точністю до навпаки. Як саме? Виходячи
з загальноприйнятого наукового розуміння часово-просторових відносин у декартівському
про-сторі нам від-кривається щось тільки тому, що до того воно було роз-міщене в
якомусь конкретному місці і со-кривалося від мене у цьому ж місці, хоча, на той
момент я перебував у зовсім іншому місці, але все ж залишався у тому ж гомогенному,
рівноцінному у всіх своїх точках декартівському просторі. Воно було (роз-міщене),
але ховалося (со-крите). Я тільки прийшов і побачив (роз-крив). Неначе все просто
і зрозуміло. Але ж наше знання, що щось є за закрутом
дороги, навіть, якщо ми не лише про це чули, але й навіть колись бачили, все ж не
є досвідченням, актуальним відчуванням, баченням цього чогось. Одна справа – знати,
що за тими соснами є капличка і джерельце, а інша – приклякнувши коло каплички черпати
з нього воду. Можливо капличка не за цим закрутом, а наступним, а може вона згоріла
від чиєїсь необережності, або ж її взагалі немає і не було. Коли я метафорично згадував міріади місць,
що неначе існують, однак для мене чи кого-небудь іншого ще не від-крилися, то цілком
зрозуміло, що я вів мову про міріади місць, які можуть, як я гадаю, для мене від-критися
у майбутньому. Тільки з огляду на це ймовірне чи майже неймовірне майбутнє ми і
можемо вести мову про ці місця. Істотним словом тут є слово – майбутнє. Місця
містять у собі щось і со-кривають у собі щось лише з огляду на майбутнє. Вони
не вже-є, вони не були. Їхнє роз-міщення та со-кривання закорінені не у минулому
чи сьогоднішньому – воно витікає у сьогодення з майбутнього. Яким чином роз-міщення та со-кривання
витікають для мене з майбутнього? А через від-кривання. Такий дивний хід думок.
Виявляється, що від-кривання злютована з сьогоденням функція місця, тоді як роз-міщення
і со-кривання висунуті у віддалене майбутнє. Для мене сутності, речі та обставини,
поки вони не від-криті, перебувають не поруч зі мною, не за тим закрутом дороги,
а в майбутньому. І капличка з джерелом очікують мене не за тими соснами, а у майбутньому.
Як і міріади місць, які можуть буди для мене від-криті. Тому роз-міщення є роз-міщенням сутностей,
речей та обставин у моєму майбутньому і з огляду на моє майбутнє. Вони дійдуть до відкритості
і стануть побіч мене в майбутньому, коли я дійду до певного
місця, закруту дороги – і тільки здолавши часовий відрізок, а не просторовий, я
відкрию для себе чар каплички і прохолоду джерела. Роз-міщення тільки свідчить про
те, що ці сутності, речі та обставини можуть отримати місце, що вони взагалі
здатні посісти місце, що вони потребують місця, щоб від-критися. Бо ж, напевно,
є й буття, які місця не потребують. Як от божественні сутності. Але ми щодо них
не компетентні що-небудь говорити. Вони поза місцями. Своєю чергою со-критість сутностей, речей
та обставин свідчить про те, що в інтенції вони можуть бути від-криті, але на разі
ще не мають відношення до явленності. Вони ще со-криваються у майбутньому.
Але можуть бути явленні, претендують на від-критість. Тому со-критість є со-криванням, хованням
сутностей, речей та обставин у моєму майбутньому і з огляду на моє майбутнє. Роз-міщення і со-кривання сутностей, речей
та обставин у моєму майбутньому мають сенс тільки з огляду на можливість їх від-кривання-до-мене
і від-кривання-для-мене. А отже, від-кривання не тільки найбільш близьке до мене
у часовому сенсі і є по-суті мною також як відкривачем, як подорожнім, який мандрує
часом, а тому, і тільки тому, мандрує від місця до місця. Тоді як роз-міщеність
і со-критість є лише інтенціями, обіцянками майбутнього, яке обіцяє мені від-кривати
нові місця, нові сутності, речі та обставини. Роз-міщеність і со-критість творять
для мене горизонт майбутнього, інтенцію. Коли ми досягаємо цього горизонту, що
саме по собі є парадоксом – горизонту досягнути неможливо - то подальшого майбутнього
у нас не буде. Тоді горизонт майбутнього стає сьогоденням.
А так є не для людей, а для речей. Для каміння і скель. І тоді смертні стають речами.
Їх часи вичерпуються. Приходить те, що ми називаємо смертю, про яку ми нічого не
знаємо. І це кінець нашої земної дороги. Дороги смертного. Львів, 6 грудня 2010 |