Вчора минув рік,
як місто Лева і цей світ покинув Ярослав Дашкевич.
Попри вчорашню політичну метушню львів’яни, саме львів’яни, а не метушливий офіціоз, провели пропам’ятну академію.
Над містом з сміттєзвалища поверталися
хмари вороння. Символічно?
Не знаю.
Але у старій будівлі Наукового
товариства імені Тараса Шевченка зібралася повна зала. Справді ті, кого можна назвати львівською громадою.
Я не був учнем
академіка.
Я не у всьому з ним погоджувався в дискусіях.
Я дуже фрагментарно його знав.
Мої знання є знаннями палеонтолога.
Однак, гадаю, досить на мить побачити лапу лева, щоб зрозуміти, з ким ти маєш справу – ех ungua leonem cognoscimus, ех auribus asinum – лева видно по пазурах.
Вистачало жити в одному місті – місті,
яке не даремно називають Містом лева, – щоб осягнути весь огром цієї постаті.
Інтелектуальний контекст Львова десятиліттями,
якщо не половину століття, вибудовувався в опорі на такі реперні точки, як академік Ярослав
Дашкевич. Але й на інших, що
відійшли, – Ярослава Ісаєвича,
Карла Звіринського, Романа Сельського,
Михайла Флінти, Маґріт Сельської, Станіслава Людкевича, Миколи Колеси, Романа Крип’якевича. Саме вони і були
Львовом.
Буде банальністю, якщо скажу, що їх нам дуже бракує
– нам, місту і людям. Тому,
напевно, так осміліло різного роду шумовиння. Марнотні часи – часи марноти.
Але чому ми, для нього молоде покоління,
могли вчилися у Ярослава Дашкевича? Бо ж не кожен з нас історик, не кожен знавець вірменської історії – улюбленої теми Ярослава
Романовича – чи історіографії.
Не кожен був і є адептом його вкрай цікавої
та оригінальної політичної публіцистики.
Мені особисто Ярослав
Дашкевич дав урок особистої гідності
і шляхетності.
Досить глянути на фото академіка, щоб побачити справді левину гриву. Але і королівську
поставу. І причина цьому не лише метафорична – бо був справді
шляхетського, королівського
походження. Може останній серед українців, що походив з роду Корибутів.
Батько – генерал-хорунжий армії
УНР Роман Дашкевич, мати Олена
Степанів - хорунжа Українських січових стрільців та Української
галицької армії.
Але мав надзвичайно могутній внутрішній стержень, який годі було зігнути. Не можна було зігнути
при совєтах, коли його переслідували – і мали рацію – він
був їхнім запеклим і затятим супротивником.
Але так само його не могли зігнути
і в часи незалежності. Таку Україну, яка була ці двадцять
років, він
не сприймав.
Але разом з тим його незламність супроводжувалася і шляхетністю. А що є шляхетність інтелектуала? А як мислитель він був інтелектуалом
найвищої проби. Ярослав
Дашкевич умів не лише слухати, але і чути свого vis-а-vis. Він не лише мав переконання,
але й розвивав їх у наукових і політичних дискусіях. Він був по-королівськи широким, а не по-сектантськи
замкнутим у своїх переконанях. Незламність без широти поглядів зрештою стає простою глупотою, тоді як незламність з вирозумінням – мудрістю. А він був мудрим.
Так він виховував
наступні генерації львівської інтелектуальної молоді.
Бо ж розумів, що навіть прочитання
всього компендіуму наукових публікацій не виховає гідності та шляхетності. Як писав мій улюблений чілійський
поет – людина йде від руки до руки. Тримаючи нас за
руку, він вводив у гідність. Вчив мовчазному стоїцизму, вчив бачити те, що істотне, і те, що минуще і дрібничкове. Особливо в сучасній
українській політиці. Його мовчання було
промовистішим, ніж марнослів’я всієї
нашої пишучої братії. Не всі відчитували і відчитують ці його мовчазні
послання.
Особливо гіркими були останні роки. І не лише
тому, що вітри історії похилили його голову. Зустрівши його на старій
львівській вуличці, чомусь завжди в одному і тому ж місці, все одно не можна було не розуміти з якої високості він дивиться на все, що відбувається. Гіркоти додавала неадекватність розвитку України.
Але пам’ятаю і миті блиску.
Дашкевич і Шарль Азнавур. Львів, відкриття Вірменської
катедри, але і вірменський
коньяк. Двоє достойних чоловіків у гідному
місті.
Дашкевич коло Гробу Господнього.
Єрусалим. Напевно кожного справжнього
лицаря, а він був таким і по духу і по крові, його життєва дорога мала привести сюди. І привела. Бо кожен лицар
є лицарем Іменем Його. Про це забуває
голота сьогодення, що рветься до новітнього шляхетства.
Дашкевич – Галицький лицар – з якою справді королівською поблажливістю він прийняв це визнання
галицької громади у Львівській опері
будучи справжнім лицарем
крові – бавтеся дітки. Поблажливість це теж чеснота
королів – це їх доброта.
Тоді як незалежна Україна вшанувала його орденом «За заслуги» аж III ступеня. Воістину
діамантове кольє на свині є діамантовим кольє на свині, а жіноча підв’язка,
що злетіла з чарівної ніжки, на шиї короля стає найвищим орденом Імперії.
Це ті кігті лева, по яких відважуюсь судити.
Ех ungua leonem cognoscimus, ех auribus asinum.
Львів, 26 лютого 2011