Щойно відкрили у Львові пам’ятну таблицю видатному діячу польської політичної сцени остатнього
півстоліття Яцеку Куроню. На таблиці написано «видатному львів’янину». І я, хоча не тільки я,
задалися запитанням – а про який Львів йдеться? Про Львів минулий чи про Львів
сьогоднішній? Про справжній Львів чи про наше уявлення про нього? І взагалі –
навіщо ми відкриваємо цю таблицю – задля увічнення минулого Львова? Чи, може
задля Львова майбутнього?
Почну з Львова минулого:
Яцек Куронь
народився і жив у Львові з 1934 по 1944 роки. Це були і роки депресії, і роки
посилення українсько-польського
протистояння. З одного боку це роки бездумного державного тиску молодої
польської держави на українство. А з іншого, як відповідь, поява і зріст
українського тероризму.
Але також це були роки Яцекового дитинства, яке, як і
кожне дитинство, є роками найщасливішими.
Пам’ятаю, колись я вів панель на конференції в
Міжнародному центрі культури у Кракові, яка стосувалася Львова. На подіум
вийшов старий професор і з сльозами в очах почав оповідати про той «веселий
Львів» його дитинства і ранньої юності: «вулиця
академічна кав’ярні щепко і тонько конопніцька личаків sеmper fidelis львівські орлята фантастичні тістечка та
смаколики цьоці гелі гарнітури вуйка кшися казимир великий врешті-решт….»
Час тік. Зала заціпеніла. На очах достойного професора
забриніли сльози. Регламент летів у прірву. Директор Центу професор Яцек Пурхля
з мольбою подавав мені знаки не переривати хоч ситуація ставала катастрофічною.
Йшлося про втрачений рай. І чи ним був Львів чи дитинство шанованого професора
– не важливо. Кожен у залі, а між нас були головно чужинці, які ніколи не мали
нічого спільного з спадком старої Речі Посполитої, бачив, що йдеться про
трагедію людини, яка згубила шлях у минуле.
Звичайно, ретроспективна пам’ять
переформатувала дитячі
та юнацькі спогади професора у мітологему «польського Львова» – «королівського
міста» – міста заснованого 1357 Казимиром ІІІ Великим. Ясна річ, Львів є
польським і тільки польським.
Відповіддю на цю мітологему є мітологема «українського Львова» – міста заснованого за совєтських
часів ще князем, а тепер вже королем Данилом Романовичем десь у 1250 році. А
тому Львів це: «княже місто п’ємонт франко
листопадовий зрив січові стрільці оборона львова шептицький антонич бандера атентат резистанс івасюк шухевич дашкевич
ісаєвич калинець врешті-решт…». Отож маємо справу з мітологемою «українського
Львова» – українського і тільки українського.
Коли ж до Львова приїжджають євреї скажімо з Бронксу чи
тепер вже Ґарлему, то маємо нагоду познайомитися ще з одним баченням Львова як
міста «дідуся мартіна бубера меєра балабана шолом алейхема золотої рози
врешті-решт…». При цьому вони не надто розбираючись у антропології Галичини
постійно запитують – а той єврей, чи хоча б
той? Одним словом – маєм справу з мітологемою «єврейського Львова»
– єврейського і тільки єврейського.
А ще мітологема для інтелектуалів «австрійського
Львова»: «марія терезія казанова франц йозеф бали штраус опера вино
полковник редль франц ксавер моцарт врешті-решт…» одним словом – Австрія –
як задумливо та багатозначно резюмує мій батько…
Щойно у Києві вийшла у видавництві «Дух і Літера»
в українському перекладі книга Яцека Куроня «Поляки і українці: важкий
діалог», де він згадує своє дитинство і свої перші спроби подолати ці такі
спокусливі мітологеми. Йдеться про польську мітологему чудесного, казкового,
пахучого але такого втраченого «веселого Львова». У малого Яцека
вистачало тверезого розуму бачити Львів, і не тільки Львів, таким, яким він
насправді був.
Трішки сухих цифр – у ті часи національний склад Львова,
саме Львова, а не теренів довкола, був приблизно таким: 50% римо-католики, 30%
юдеї, 20% греко-католики. Свідомо подаю віровизнання, а не національність, бо
були й українці римо-католики, і євреї з походження римо-католики (див. статтю
Ореста Друля (1)). Терени довкола мали прямо протилежні попорції.
Вже у зрілому віці Яцек Куронь вийшов на концепцію «спільних
батьківщин», бо Львів був рідним містом для всіх трьох спільнот – і
української, і польської, і єврейської.
Ба, більше – національне відродження цих народів значною
мірою відбувалося саме у Львові, тому кожен сприймав Львів як джерело, з якого
бив національний дух його спільноти.
Я б запропонував подібну формулу, яка не призводитиме до
постійних інтелектуальних, а було і не інтелектуальних, конфліктів. Ця формула
полягає у тому, щоб ми перейшли від логіки «або-або» до логіки «і-і».
Львів і український, і польський, і єврейський і поза всяким сумнівом –
австрійський – належить до кола культур дунайської імперії.
Як малий десятирічний хлопчик дійшов
до того, що щось у
тому кольоровому міті «польського Львова» не так?
Можливо родинна історія? У малого польського патріота бабуся німка з Сілезії – певний конфуз.
Родина мовчить.
Про декого у родині взагалі не говорять. А потім виявляється, що ця «фігура умовчування»
має українські корені. Ба, більше – воювали з героїчним польським
військом, що боронило Львів від українців: «родина моєї матері походить зі
Львова, дідусь був українцем, але про це не говорили. Я про це дізнався, коли
вже був зрілим чоловіком. Це від мене приховували.
Ще одна історія: серед родичів була така
тітка, про яку всі знали, що вона багата, і діти їй мусили догоджати, – то все,
що було про неї відомо. Я знав її як тітку Міні. Допіру не так давно я
довідався, що вона, сестра мого дідуся, є вдовою полковника Шепаровича, котрий
був одним із командирів у війні за Львів (2) на українському боці. Бо про те,
що брат моєї бабусі, полковник Мотельський, майбутній генерал, командував
вояками армії Галлера, котрі прийшли на допомогу обложеним у Львові в 1918
році, всі знали в деталях. Хочу звернути увагу, що з тієї історії, про яку я
дізнався дуже пізно, випливає, що вони були шваґрами. Командири з обох сторін
були шваґрами, себто раніше, якщо все було гаразд, а ніщо цьому не суперечить,
мали б випити разом море горілки. Тож якщо про війну 1918 року кажуть –
братовбивча війна, то я скажу, що то була війна шваґрів».
Але були й свідомі уроки батька: «одного разу
на подвір’ї, то було під час війни, мені було якихось шість чи сім років, я
почув від одного з моїх колег, чий батько був польським націоналістом, що
колега мого батька, Чайка, є українцем. А коли я пішов до батька запитати, чи
то правда, батько розсміявся і каже:
– Чайка – ні, Чайка не є українцем. Але я –
українець.
І пішов собі, залишивши мене з тієї драмою.
Бо прошу пам’ятати, що я жив у казані націоналістичних пристрастей. Тільки
нещодавно до Львова, міста польсько-українського конфлікту, не без того, щоб
знову при нагоді пролилася польсько-українська кров, вторглися совєтські
війська, себто в сприйнятті людей –
росіяни. А відразу потім – німці. І починається полювання на моїх друзяк
і приятелів із подвір’я. Я це бачу, і мені страшенно боляче... Для мене те, що
я поляк, було своєрідною, так би мовити, бойовою опцією, вибором боку фронту.
Тому, чекаючи тамтого вечора на мого батька до пізньої ночі, я дуже мучився з
цим новим знанням, що він – українець, а коли той повернувся, у мене був уже
для нього висновок: якщо він українець, то і я, як син українця, теж українець.
Тоді батько почав сміятися і каже:
– Знаєш, ані ти не українець, ані я не
українець, але то всього лиш випадковість.
– А що таке випадковість? – питаю я.
– Ну, ти випадково народився в нашому домі, в
нашій сім’я, а не в сусіда-українця, чи в якогось німця.
Я той урок запам’ятав на все життя,
втовкмачив його собі в голову, як головну істину. Звичайно, я був готовий до її
сприйняття завдяки тому всьому, що почув у батьківському домі. І цей урок
вплинув на цілісіньке моє подальше життя.».
З того часу Куронь приймає дуже просту і дуже важку
засаду бути на боці слабшого чи ними були українці, чи євреї. Але також і німці
у сучасній Польщі – вони теж меншина.
А тепер про сьогоднішній Львів:
Завдяки цим своїм засадам Яцек Куронь опинився у епіцентрі
львівської політики – саме тоді розгорілися з новою силою дискусії щодо
Польських військових поховань – Цвинтаря орлят у Львові. Комусь конче було потрібно вбити клина між
Україною та Польщею. Хоча й своєї глупоти по обидва боки протистояння не
бракувало. Але у всій цій веремії саме Яцек Куронь став тим авторитетом, до
якого зверталася і українська, і польська сторона. Коли до нього приїздили
різного роду можновладці з обох боків кордону, дуже добре знаючи, з ким має
справу, він філігранно проводив дипломатичні бесіди, хоча часто говорив речі
жорсткі. Він взяв участь у публічній дискусії з цього питання з Мирославом
Мариновичем – і знайшли формулу поєднання. Потім цю формулу у Павлівці-Порицьку
повторили президенти України та Польщі на могилах загиблих на Волині поляках,
та у Павлокомі на могилах помордованих українців.
Вже майже не ходячи він таки приїхав на знакову спільну
поминальну молитву примирення на військових похованнях 1 листопада 2002 року,
яка значною мірою розв’язала тугий
українсько-польський вузол на
Личакові (3). «1 листопада кількасот мешканців Львова –
українців і поляків – разом із кількадесятьма інтелектуалами, котрі прибули з
Варшави, молилися гуртом двома мовами на кладовищах Львівських Орлят і Січових
Стрільців. Молилися у 84-у річницю початку польсько-української війни, під час
якої гинули члени обох формувань. Кардинали – Любомир Гузар із
греко-католицької єпархії та Мар’ян Яворський із римо-католицької єпархії,
котрі провадили молитву, з великим зворушенням казали, що то історична мить.
– А кажуть, що див не буває, – звернувся до
мене митрополит Гузар». З того часу вона так чи інакше відбувається щороку.
Він не умовчував важких речей – говорив обом суспільствам
жорстко і до кінця. Як от про те, що не можна уступати «вереску вулиці,
розсудливі голоси» завжди доречніші та ефективніші. Однак він бачив, що по
обидва боки кордону тон задають не тверезі голоси, а верески екстреми.
Звичайно, сьогодні не ті часи, коли у Львові, як «казані націоналізмів»,
за тверезу думку просто вбивали. Як от директора Академічної гімназії у Львові,
поручника УГА Івана Бабія (4), чи з польського боку прихильника
польсько-українського діалогу Тадеуш Ґолувко (5) – власне діалогу не мало бути.
І про Львів майбутній:
Куронь згадує «Чотири роки тому я був проїздом у
Львові, повечеряв зі своїми друзями. Михайло Горинь (6) сказав мені
тоді, що у Львові не може бути націоналізму – клімат міста не дозволить цього.
Тоді я з ним погодився. Але я зовсім не впевнений, чи то правда». Як у воду
дивився – закінчуються одні конфлікти і розпочинаються нові. Тому потрібно не
губити голови і щодень прополювати грядку, щоб вродило щось доброго. Бур’яни
виростуть самі.
І насамкінець людське – Куронь і Львів:
«Якщо йдеться про Львів, то я собі уявляю, що
зможу колись пополудні в п’ятницю сісти в потяг і поїхати до Львова на суботу
та неділю. І як уже піду нарешті на пенсію, то зможу оселитися у Львові, не
втрачаючи при тому жодного зі своїх прав, жодної можливості жити й діяти» (7). Але для того Львів мав би бути у Європі
у всіх сенсах. Та цього ще немає. Тому спочивати на лаврах зарано. Львів Яцека Куроня ще у
майбутньому.
1.http://www.ji.lviv.ua/n23texts/drul-d.htm
2.Йдеться про польсько-українську війну
1918-1919 рр. – збройний конфлікт, покликаний вирішити питання державної
приналежності терену Східної Галичини, населеної поляками та українцями.
Сторонами конфлікту були: проголошена 1 листопада 1918 р. Західно-Українська
Народна Республіка та спершу польська громада Львова й локальний львівський
комітет охорони майна та громадського порядку, а після 11 листопада 1918 р. –
відроджена польська держава.
3.http://www.ji-magazine.lviv.ua/seminary/2002/krstil-111/krstil-1lyst.htm
4.Іван Бабій (1893-1934, Львів) – український педагог, убитий бойовиком
ОУН. Один із головних організаторів свята
«Українська молодь –
Христові».
5.Тадеуш Ґолувко (1889-1931) – польський
політик, державний діяч, публіцист. Прихильник польсько-українського порозуміння, речник діалогу з українськими національними
середовищами, пов’язаний із рухом прометеїстів. Убитий внаслідок замаху членом
ОУН.
6.Михайло Горинь (нар.
1936) – психолог, громадсько-політичний діяч, один із провідних українських дисидентів, організатор
самвидаву; неодноразово зазнавав арештів, в’язень таборів, член Української
Гельсінкської групи, один із засновників Української Гельсінської Спілки та
Народного Руху України.
7.«Я працюю для меншин і співпраці між
націями» (Розмова Мирослава Чеха з Яцеком Куронем була опублікована в українському щоквартальнику
Зустрічі, №1/1990. Відбулася в Варшаві між 27 липня та 15 серпня 1989 р)
Львів, 12 липня 2012