|
“Плерома” - часопис з проблем культурології,
теорії мистецтва, філософії Володимир ЦибулькоЧОРНА КОРОВАах у єлі ах у йолочкі до мене щоночі приходить чорна корова мене поховають у білій сорочці і ніхто не питиме до мене щоночі приходить чорна корова а може мене поховає жінка від її завивання у всіх здротяніє волосся а на моїй могилі танці нехай влаштовує братва чи віддзеркалення всіх здогадів я лікував склероз пурґеном лиш вчасно зради зрадою яке це бабство примітивне це абзац... суть бджілка своїх невивірених поз своїх непевних сподівань та веселість бо баба у суті своїй тота любов розфарбовує голки скажім на липах Р. S. По якомусь році після смерті починаєш ТЕКСТ БЕЗ ГЕРОЯ. Уривок17. Текст завжди тривимірний, плюс до того ж на ньому завжди позначається стома матеріалу. Текст, залишаючись самим собою, спостерігає за своїм розвитком оком стороннього. Коли в депресивному середовищі з’являється подібна властивість, самому собі подивитись на себе оком стороннього, починається одужання. Реальність порятована сюрреальністю. Це щось із розряду думок, що відвідують уми в епоху не “Поневоленого розуму”, а в часи “Пост-Поневоленогорозуму”, коли шокуючими для самого розуму виявились зовсім не ним прогнозовані біди. Державне “я мислю” заступається індивідуалістичним “я порятований”, хоча здавалось час саме задатись чисто кантіанськими терзаннями: що я можу знати? що я повинен робити? на що я можу сподіватися? Одномоментне “я порятований”, якось зовсім не вкладається в нормальний рух уява, “я порятований” – це крик-нагадування про необхідність пошуку іншого забезпечення емпіричних синтез. Це вже чиста рефлексія, це вже всевидящеє око із однодоларової купюри, а не зреченія провидця і чомусь спасителя нації. А може “я мислю” ніколи й не домінувало, як і епітет-забезпечення того “я мислю”, і поневолювачем розуму виявився образ власноруч створений, ні – геніально створений провидцем, аж настільки талановито, що нація самоув’язнилась у своєму образі. Мислення за даних умов паралізується, як і воля до спротиву. Порочне коло страждання, о бідний Іов! Всі ознаки антропологічного сну. Внерухомлення, знелюдження, знемислення – ще дочорнобильська порожнеча. А далі зовсім не парадоксальний у своїй парадоксальності Мішель Фуко: “В нашу добу мислити можна лише в порожньому просторі, де вже нема людини. Порожнеча ця не означає нестачі і не вимагає заповнення себе. Це лише розгортання простору, де нарешті можна знову почати мислити”. Є простір, точніш порожнеча, що виконує ролю простору, так само як і місце від героя – порожнє місце – ще парадоксальніше означення, ніж порожній простір. І те порожнє місце до трьох кантівських питань з величезними потугами починає приміняти четверте: що є людина. антропологічний квадрат стає закінченим, а значить із тими терзаннями має рано чи пізно постати й герой. Тілом його буде знання, а рефлексії його будуть підкорені тільки одному – пізнанню. Це не буде ніякий Шевченко і Сковорода, що говорили людям те, про що вони або знали або здогадувались – категорія “чужий” тут ні до чого, то буде свій, але говоритиме він те, про що люди в собі і не підозрювали, або боялися зізнатися. Обурена юрба з кілками вишукуватиме його по хлівах, а він піщинкою під нігтем Бога дріматиме до часу, коли юрба врозуміє. Юрбі так добре було в становищі стражденників, а тут цей... на палю! Стороннє око з тексту. Диви, вже й на псячому кістякові почали проявлятися шматки жил і сухожиль... “гряде якесь нове, могутнє поко...” І знання із кольорів патріотично-розфарбованих майтечок, перетрансформовуються у знання самого знання, а масло повільно стає масляним, повітря повітряним, державні службовці відчищають державні стіни від творчости недержавних мистців, повільно приходить усвідомлення. Усвідомлення потреби чи непотребу самого усвідомлення, усвідомлення потреби чи непотреби існування списку, відповідности букви і місця в списку тих, “хто належить Імператорові”, усвідомлення того, що текст без героя хоч і можливий, але неможливий, того що героєм “Тексту без героя” давно став контекст. Заради нього врешті- решт все це і писалось, про все це дуже довго мовчалось, щоб сказавши раз, змовкнути ще на довше. – Мовчиш? мовчи ж! – Летиш? – лети ж! Якщо ти птах – скажімо чиж, Якщо ж ти розум – то не спи ж! ...... Ж! Ж-Ж-Ж-Жук чи янгол пролетів? |