Кодекс професійної етики Товариства професійних журналістів
Товариство професійних журналістів (The Society of Professional Journalists)
– найбільш представницька й розгалужена журналістська організація у
світі – була заснована у 1909 році як Sigma Delta Chi Foundation. Ця
неприбуткова добровільна асоціяція сьогодні налічує 13500 членів – професійних
журналістів і студентів, що навчаються журналістиці. Уже більш 80 років
основними цілями Товариства є:
-
формування середовища, у якому журналістська діяльність
може здійснюватися найбільш вільно й повноцінно;
-
стимулювання високих професійних стандартів і
дотримання етичних норм поведінки у професійній журналістській діяльності;
-
розвиток свободи преси.
Пропонуємо вам ознайомитися з Кодексом професійної етики, що був прийнятий
ТПЖ 21 вересня 1998 року.
КОДЕКС ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ
Преамбула
Члени товариства професійних журналістів вважають, що просвіта громадськости
– це передумова справедливости й основа демократії.
Обов’язок журналіста сприяти реалізації цієї мети за допомогою пошуку
істини і забезпечення об’єктивного й всебічного висвітлення подій і
проблем. Журналісти, незалежно від їхньої спеціалізації і від того,
який засіб масової інформації вони представляють, повинні сумлінно і
чесно служити суспільству Професійна чесність – це наріжний камінь,
на якому ґрунтується довіра до журналіста. Членів товариства об’єднує
спільність етичних принципів професійної поведінки. Вони приймають цей
Кодекс для того, щоб заявити про принципи і норми діяльности Товариства.
Шукайте істину і повідомляйте про неї
Журналісти повинні бути чесними, неупередженими і сміливими при зборі,
викладі і коментуванні інформації. Журналісти повинні:
-
Перевіряти достовірність інформації, що надходить
із будь-яких джерел, і бути обережними, щоб уникнути помилок. Навмисне
перекручування фактів неприпустимо за жодних обставин.
-
Докладати максимум зусиль, щоб зустрітися з особами,
про яких повідомлялося в інформаційних репортажах, щоб надати їм змогу
публічно відповісти на звинувачення у нібито здійснених ними помилках.
-
При змозі вказувати джерела інформації. Суспільство
має право на якомога повну інформацію про вірогідність джерел.
-
Завжди з’ясовувати мотиви джерел інформації, перш
ніж обіцяти їм анонімність. Повністю обговорювати умови, пов’язані
з будь-якою обіцянкою, що дана в обмін на інформацію. Виконувати обіцянки.
-
Прагнути, щоб заголовки, яскраві повідомлення,
що можуть спровокувати реакцію у відповідь, а також матеріали пропаґандистського
характеру, фото-, відео- і аудіоматеріали, ґрафіка, короткі записані
заяви і цитати відповідали дійсності. Вони не повинні надмірно спрощувати
події чи висвітлювати їх поза контекстом.
-
Ніколи не спотворювати змісту фото- і відеоматеріалів.
При цьому завжди припустимо підсилення образу – як технічного прийому,
що служить його більш повному розкриттю. Обов’язково супроводжувати
змонтовані матеріали і фотоілюстрації текстовими позначками.
-
Уникати показу інсценування подій, що раніше відбулися,
адже це може ввести в оману. Якщо для повноцінної оповіді необхідне
подібне інсценування, то в матеріалі обов’язково повинне бути текстове
повідомлення про це.
-
Уникати прихованих і инших таємних методів збору
інформації, за винятком тих випадків, коли традиційні, відкриті методи
не забезпечують життєво важливої для суспільства інформації. Необхідність
застосування подібних методів повинна бути пояснена у самому матеріалі.
-
Ніколи не займатися плагіатом.
-
Сміливо говорити про всі позитивні і неґативні
сторони людської природи, навіть коли це не всім подобається.
-
Цінувати власні культурні цінності й уникати нав’язування
їх иншим.
-
Уникати упередженого ставлення до людей через
їх расову, статеву, релігійну, етнічну і географічну приналежність,
сексуальну орієнтацію, фізичні вади, зовнішність чи соціяльний статус.
-
Підтримувати вільний обмін думками, навіть коли
ці думки, на думку журналіста, є неприйнятними.
-
Надавати трибуну тим, хто, зазвичай не має можливости
публічно висловитися. Не робити різниці між офіційними і неофіційними
джерелами інформації.
-
Розмежовувати захист будь-яких поглядів і повідомлення
новин.
-
Чітко окреслювати аналіз і коментарі, що не повинні
спотворювати факти чи контекст.
-
Чітко відмежовувати інформацію від реклами й уникати
гібридів, що затирають різницю між першим і другим.
-
Вважати своїм особливим обов’язком забезпечення
гласности під час обговорення і розв’язання питань, що безпосередньо
стосуються інтересів суспільства і доступу до офіційних документів.
Робіть шкоду мінімальною
Журналісти, що дотримуються правил професійної етики, ставляться до
джерел інформації, до героїв своїх репортажів і до колег, як до людей,
гідних поваги. Журналісти повинні:
-
Завжди пам’ятати про тих, кому може бути завдано
шкоди внаслідок публікації.
-
Виявляти особливу чуйність і тактовність у ставленні
до дітей і неповнолітніх, що є джерелами інформації або героями репортажів.
-
Під час збору інформації, публікації інтерв’ю
або фотографій бути чуйними до тих, кого торкнулися трагедія чи горе.
-
Усвідомлювати, що збір і публікація інформації
можуть завдати шкоди і принести неприємності: пошук новин не є підставою
для вседозволености.
-
Усвідомлювати, що прості громадяни мають більше
прав на контроль інформації, що торкається їх безпосередньо, аніж
посадові особи чи ті, хто прагне влади, впливу і громадської уваги.
Лише крайня необхідність, продиктована суспільними інтересами, може
виправдати втручання у чиєсь приватне життя.
-
Виявляти почуття міри і смаку. Не потурати нездоровому
інтересові до сенсацій.
-
Не розкривати імен неповнолітніх підозрюваних
або жертв сексуальних злочинів.
-
Ретельно зважувати усі „за” і „проти”, перш ніж
привселюдно називати імена підозрюваних у злочині до офіційного пред’явлення
обвинувачення.
-
Зберігати баланс між правом обвинувачуваних у
скоєні злочину на справедливий суд і правом громадськости бути інформованою.
Будьте незалежні
Журналісти повинні бути незалежні від будь-яких інтересів, за винятком
права громадськости бути інформованою. Журналісти повинні:
-
Уникати фактора особистої зацікавлености при виконанні
своїх професійних обов’язків.
-
Не вступати в організації і не займатися діяльністю,
якщо це може скомпрометувати їхню професійну чесність і нанести шкоду
їхній репутації.
-
Відмовлятися від подарунків, послуг, грошових
винагород, безкоштовних поїздок, особливого ставлення, уникати роботи
за сумісництвом, політичної діяльности, державних посад і роботи в
органах місцевого самоврядування, якщо це може скомпрометувати їхню
репутацію непідкупних журналістів.
-
Розкривати неминучі конфлікти, що загрожують суспільству.
-
Виявляти пильність і сміливість у питанні залучення
до відповідальности осіб, що володіють владою.
-
Відмовляти в наданні особливих переваг окремим
рекламодавцям і групам, що мають особливе зацікавлення і протидіяти
тиску, що здійснюється ними з метою вплинути на висвітлення подій.
-
Бути надзвичайно обачними при спілкуванні з джерелами,
що пропонують інформацію за послуги чи гроші, не вступати в торги
за інформацію.
Будьте підзвітні
Журналісти підзвітні своїм читачам, слухачам, глядачам і один одному.
Журналісти повинні:
-
Роз’яснювати і коментувати інформацію, бути готовими
до діалогу з громадськістю з питань журналістської етики.
-
Заохочувати громадськість до висловлення критичних
зауважень на адресу засобів масової інформації.
-
Визнавати свої помилки й охоче виправляти їх.
-
Публічно викривати порушення журналістами і засобами
масової інформації професійної етики.
-
Дотримуватися тих же високих стандартів, дотримання
яких вони вимагають від инших.
Неофіційний переклад Оксани Дащаківської
|
ч
и
с
л
о
32
2004
|