зміст
попередня стаття наступна стаття на головну сторінку

Кодекс професійної етики Товариства професійних журналістів

Товариство професійних журналістів (The Society of Professional Journalists) – найбільш представницька й розгалужена журналістська організація у світі – була заснована у 1909 році як Sigma Delta Chi Foundation. Ця неприбуткова добровільна асоціяція сьогодні налічує 13500 членів – професійних журналістів і студентів, що навчаються журналістиці. Уже більш 80 років основними цілями Товариства є:

  • формування середовища, у якому журналістська діяльність може здійснюватися найбільш вільно й повноцінно;
  • стимулювання високих професійних стандартів і дотримання етичних норм поведінки у професійній журналістській діяльності;
  • розвиток свободи преси.

Пропонуємо вам ознайомитися з Кодексом професійної етики, що був прийнятий ТПЖ 21 вересня 1998 року.

КОДЕКС ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ

Преамбула

Члени товариства професійних журналістів вважають, що просвіта громадськости – це передумова справедливости й основа демократії.

Обов’язок журналіста сприяти реалізації цієї мети за допомогою пошуку істини і забезпечення об’єктивного й всебічного висвітлення подій і проблем. Журналісти, незалежно від їхньої спеціалізації і від того, який засіб масової інформації вони представляють, повинні сумлінно і чесно служити суспільству Професійна чесність – це наріжний камінь, на якому ґрунтується довіра до журналіста. Членів товариства об’єднує спільність етичних принципів професійної поведінки. Вони приймають цей Кодекс для того, щоб заявити про принципи і норми діяльности Товариства.

Шукайте істину і повідомляйте про неї

Журналісти повинні бути чесними, неупередженими і сміливими при зборі, викладі і коментуванні інформації. Журналісти повинні:

  • Перевіряти достовірність інформації, що надходить із будь-яких джерел, і бути обережними, щоб уникнути помилок. Навмисне перекручування фактів неприпустимо за жодних обставин.
  • Докладати максимум зусиль, щоб зустрітися з особами, про яких повідомлялося в інформаційних репортажах, щоб надати їм змогу публічно відповісти на звинувачення у нібито здійснених ними помилках.
  • При змозі вказувати джерела інформації. Суспільство має право на якомога повну інформацію про вірогідність джерел.
  • Завжди з’ясовувати мотиви джерел інформації, перш ніж обіцяти їм анонімність. Повністю обговорювати умови, пов’язані з будь-якою обіцянкою, що дана в обмін на інформацію. Виконувати обіцянки.
  • Прагнути, щоб заголовки, яскраві повідомлення, що можуть спровокувати реакцію у відповідь, а також матеріали пропаґандистського характеру, фото-, відео- і аудіоматеріали, ґрафіка, короткі записані заяви і цитати відповідали дійсності. Вони не повинні надмірно спрощувати події чи висвітлювати їх поза контекстом.
  • Ніколи не спотворювати змісту фото- і відеоматеріалів. При цьому завжди припустимо підсилення образу – як технічного прийому, що служить його більш повному розкриттю. Обов’язково супроводжувати змонтовані матеріали і фотоілюстрації текстовими позначками.
  • Уникати показу інсценування подій, що раніше відбулися, адже це може ввести в оману. Якщо для повноцінної оповіді необхідне подібне інсценування, то в матеріалі обов’язково повинне бути текстове повідомлення про це.
  • Уникати прихованих і инших таємних методів збору інформації, за винятком тих випадків, коли традиційні, відкриті методи не забезпечують життєво важливої для суспільства інформації. Необхідність застосування подібних методів повинна бути пояснена у самому матеріалі.
  • Ніколи не займатися плагіатом.
  • Сміливо говорити про всі позитивні і неґативні сторони людської природи, навіть коли це не всім подобається.
  • Цінувати власні культурні цінності й уникати нав’язування їх иншим.
  • Уникати упередженого ставлення до людей через їх расову, статеву, релігійну, етнічну і географічну приналежність, сексуальну орієнтацію, фізичні вади, зовнішність чи соціяльний статус.
  • Підтримувати вільний обмін думками, навіть коли ці думки, на думку журналіста, є неприйнятними.
  • Надавати трибуну тим, хто, зазвичай не має можливости публічно висловитися. Не робити різниці між офіційними і неофіційними джерелами інформації.
  • Розмежовувати захист будь-яких поглядів і повідомлення новин.
  • Чітко окреслювати аналіз і коментарі, що не повинні спотворювати факти чи контекст.
  • Чітко відмежовувати інформацію від реклами й уникати гібридів, що затирають різницю між першим і другим.
  • Вважати своїм особливим обов’язком забезпечення гласности під час обговорення і розв’язання питань, що безпосередньо стосуються інтересів суспільства і доступу до офіційних документів.

Робіть шкоду мінімальною

Журналісти, що дотримуються правил професійної етики, ставляться до джерел інформації, до героїв своїх репортажів і до колег, як до людей, гідних поваги. Журналісти повинні:

  • Завжди пам’ятати про тих, кому може бути завдано шкоди внаслідок публікації.
  • Виявляти особливу чуйність і тактовність у ставленні до дітей і неповнолітніх, що є джерелами інформації або героями репортажів.
  • Під час збору інформації, публікації інтерв’ю або фотографій бути чуйними до тих, кого торкнулися трагедія чи горе.
  • Усвідомлювати, що збір і публікація інформації можуть завдати шкоди і принести неприємності: пошук новин не є підставою для вседозволености.
  • Усвідомлювати, що прості громадяни мають більше прав на контроль інформації, що торкається їх безпосередньо, аніж посадові особи чи ті, хто прагне влади, впливу і громадської уваги. Лише крайня необхідність, продиктована суспільними інтересами, може виправдати втручання у чиєсь приватне життя.
  • Виявляти почуття міри і смаку. Не потурати нездоровому інтересові до сенсацій.
  • Не розкривати імен неповнолітніх підозрюваних або жертв сексуальних злочинів.
  • Ретельно зважувати усі „за” і „проти”, перш ніж привселюдно називати імена підозрюваних у злочині до офіційного пред’явлення обвинувачення.
  • Зберігати баланс між правом обвинувачуваних у скоєні злочину на справедливий суд і правом громадськости бути інформованою.

Будьте незалежні

Журналісти повинні бути незалежні від будь-яких інтересів, за винятком права громадськости бути інформованою. Журналісти повинні:

  • Уникати фактора особистої зацікавлености при виконанні своїх професійних обов’язків.
  • Не вступати в організації і не займатися діяльністю, якщо це може скомпрометувати їхню професійну чесність і нанести шкоду їхній репутації.
  • Відмовлятися від подарунків, послуг, грошових винагород, безкоштовних поїздок, особливого ставлення, уникати роботи за сумісництвом, політичної діяльности, державних посад і роботи в органах місцевого самоврядування, якщо це може скомпрометувати їхню репутацію непідкупних журналістів.
  • Розкривати неминучі конфлікти, що загрожують суспільству.
  • Виявляти пильність і сміливість у питанні залучення до відповідальности осіб, що володіють владою.
  • Відмовляти в наданні особливих переваг окремим рекламодавцям і групам, що мають особливе зацікавлення і протидіяти тиску, що здійснюється ними з метою вплинути на висвітлення подій.
  • Бути надзвичайно обачними при спілкуванні з джерелами, що пропонують інформацію за послуги чи гроші, не вступати в торги за інформацію.

Будьте підзвітні

Журналісти підзвітні своїм читачам, слухачам, глядачам і один одному. Журналісти повинні:

  • Роз’яснювати і коментувати інформацію, бути готовими до діалогу з громадськістю з питань журналістської етики.
  • Заохочувати громадськість до висловлення критичних зауважень на адресу засобів масової інформації.
  • Визнавати свої помилки й охоче виправляти їх.
  • Публічно викривати порушення журналістами і засобами масової інформації професійної етики.
  • Дотримуватися тих же високих стандартів, дотримання яких вони вимагають від инших.

Неофіційний переклад Оксани Дащаківської


ч
и
с
л
о

32

2004

на початок на головну сторінку