Іван МонолатійГебреї Коломиї
Доволі численну національну спільноту Зазвичай, коломийським гебреям належав значний відсоток земельних ділянок. У їхніх руках були
вся торгівля і великі грошові капітали. Відомо, що 1765 р. в Коломиї проживали Для підвищення ролі
освіти й культури гебрейська громада 1778 р. створила гебрейську
школу, що стала першим стаціонарним
навчальним закладом коломийських
гебреїв. Велику синаґоґу наприкінці XVIII ст. було перебудовано, стіни прикрашено декоративними елементами барокового стилю, а під час реставраційних робіт 1798 р. певних змін зазнав інтер’єр.
Від 1787 р. при синаґозі була традиційна початкова школа –
хедер, де вивчали Тору і Талмуд. У 60-х рр. XIX ст. коломиянка Гулесова організувала дитячий садок
для гебрейських дітей, а
1866 р. було відкрито другу
початкову школу. Статистично в 1869 р., під час офіційного перепису населення Коломиї та її околиць, було
встановлено, що число гебреїв дорівнює 9 019 осіб, тоді як на 15 000 городян у 1861 р. їх налічувалося 8 300 осіб. Адміністративно-правне становище гебреїв
відображала спеціально створена ізраїльська ґміна, до правління якої 1876 р. входили Соломон Вісельбер,
Давид Кріс та Йосиф Функенштайн. Чимале соціальне
значення в житті міста мало відкриття 34 квітня 1854 р. лікарні, збудованої на кошти гебрайської громади, в якій, як повідомляють тогочасні джерела, було 20 лікарняних ліжок. Окрема сторінка
життя коломийських гебреїв – діяльність «Будинку для старців та калік», відкритого
1898 р. на кошти ізраїльської
ґміни. Релігійно-містичне життя общини проходило не лише в синаґоґах, але й у молитовних будинках і публічних божницях. 1872 р. тут діяло 16 божниць і 35 молитовних будинків. Раббі Нахман Зев, раббі Їцхак Себ,
раббі Їцхак Таубес, раббі Гершон бен Єгуда, раббі Гілель
бен Барух Ліхтенштайн, раббі
Якуб бен Ефраїм Теомін – ось далеко не повний перелік коломийських рабинів XIX ст. У другій половині
ХІХ ст. гебреї вже становили найчисленнішу групу серед коломийців,
Про певне зрушення в українсько-гебрейських освітніх стосунках свідчить
і те, що за переписом 1900 р.
у Східній Галичині налічувалося 40 475 осіб Мойсеєвої віри, які послуговувалися українською як розмовною мовою. Так, уже від 1902 р. до української гімназії в Коломиї вступають перші учні-гебреї,
а 1906-го – до приватної української
жіночої семінарії. Напередодні Першої світової війни
та польсько-українського конфлікту
відсоток гебреїв Позитивну роль у розвитку української національної культури відігравали дрібні підприємці-гебреї,
зокрема власники невеликих друкарень. Як правило, провінційні гебрейські друкарні у Східній Галичині мали українські
шрифти і друкували значну кількість книжок та періодики українською мовою. Серед них чільне місце посідають
друкарня Вільґельма Бравнера (роки існування:
1905–1923) і видавниче підприємство
коломийського купця Якова Оренштайна (роки існування:
1903–1919). Засноване в 1903 р. видавництво «Галицька накладня» Я. Оренштайна (1875–1943) в анотації
до свого першого видання зазначало, що «до цієї праці
«Галицька накладня» приєднала собі гурт молодих українських вчених, які певно
не пожалують праці для такого
епохального діла». Видані Оренштайном твори Т. Шевченка, І. Франка, І. Нечуя-Левицького,
Марка Вовчка, С. Руданського,
П. Куліша, А. Крушельницького,
С. Яричевського, Л. Гринюка,
Р. Кіплінґа, Л. Толстого,
Л. Андреєва, А. Франса, Б. Шоу та ин.
стали загальновизнаним внеском
цього гебрейського видавця у нашу культуру. Певним мірилом українсько-гебрейських
культурних діалогів є й те,
що у 90-х рр. ХІХ ст. гебрейські аматори влаштували в Коломиї театральний гурток, актори якого поставили невеличку п’єсу «Брандлес – козак з Коломиї». У політичному житті краю гебрейська верхівка впевнено дотримувалася традиційної орієнтації на польські аристократичні кола. Система
політичних партій, яку представляли
гебреї Східної Галичини, що боролися
за депутатські місця в райхстазі й місцевих органах влади та проти антисемітизму і юдофобства польських
і українських клерикалів, складалася саме в маленьких містечках. Сучасник-українець писав, що «життя пливло в місті трьома
герметично відокремленими течіями.
Українці, поляки і жиди творили
щільно замкнені групи, щоб не сказати
ґетто. Так було на полі мовному, товариському,
культурному, політичному й релігійному». Ще 1880 р. коломийські гебреї заснували Згодом, 1914 р., сіоніст
Л. Таубес видавав На початок ХХ ст. число гебреїв продовжувало зростати. Так, 1911 р. у Коломиї
разом з приміськими селами Дятьківці
й Шепарівці налічувалося 7
850 греко-католиків, |
ч
|