Іван МонолатійГосподарка, побут, одяг у Коломиї
Коломия, як і переважна більшість тогочасних міст
Галичини, впродовж попередніх століть була аграрним містечком.
Основна частина населення жила з сільського господарства. Цьому відповідали одяг та побут містян. Звичайним вихідним одягом коломийських середньозаможних містян були жупан, поверх якого міг одягатися
кунтуш, пояс, штани, чоботи,
рідше черевики, бараняча шапка. Ознакою належности до міського
стану вважалися жовті або червоні чоботи
й жупан. Тому ремісник, який
хотів стати цеховим підмайстром, мусив
справити собі або отримати від
майстра жупан, чоботи, иноді також пояс, шапку, пару сорочок з лляного або конопляного полотна. Звичайно,
жупани багатіїв дуже відрізнялися
від жупанів незаможних ремісників. Якщо жупани багатіїв
виготовляли з дорогого сукна, иноді
з срібним шитвом, а часом з шовкової
тканини, наприклад, з рожевого атласу, то жупани бідноти – Заможні містянки носили поясне вбрання, плахти, виткані із дорогих вовняних, шовкових, золотих ниток, а зверху – фартушок, часто вишитий гладдю, як сорочка. Верхній одяг шляхтянок і заможних городянок різноманітний: сукня,
байбарак, каптан, ковтан, жупан, кунтуш, капота, футерко,
шуба. Улюбленим верхнім одягом містянок і шляхтянок була сукня. Прикраси
у заможних жінок були дуже дорогими і розкішними. Крім
одягових прикрас – ґудзиків,
мережив, шнурів, вишивки, у жінок були поширені накладні
прикраси: пояси, намисто, сережки, персні, браслети, розмаїті канаки (шнурок
з перл або дорогоцінного каміння), фаворки (кольорові стрічки), розкішні коміри із перлів. Міська біднота і особливо передмістяни (якщо вони не були членами цеху) зазвичай носили одяг дуже близький до селянського: сіряки з грубої вовняної тканини (сірячини) білого, чорного, сірого або коричневого
кольору. Традиційними видами господарської діяльности коломийців з давніх-давен були хліборобство, скотарство, рибальство і бджільництво. Однак найголовнішим завжди залишалося хліборобство, до якого належали городництво Городництвом займалися переважно жінки: готували насіння, зберігали його взимку, пророщували
навесні, відтак вирощували розсаду Зерно на борошно та крупи переробляли здебільшого у млинах. У Коломиї ще з XVI–XVII ст. стояли два
водяні млини, до яких привозили воду з Пруту. Разом із хліборобством
розвивалося скотарство. У кожному
дворі, якщо дозволяли майнові умови, тримали корів, волів, овець, свиней, коней, різноманітну птицю.
Майже Із входженням Галичини
до складу Австрійської імперії однією з основних цілей тодішнього владного режиму було поліпшення економічного та соціального розвитку цієї провінції,
яка й справді перебувала в украй занедбаному стані. Щоб підняти
рівень сільськогосподарського
виробництва, австрійський уряд
сприяв поселенню на галицьких землях німецьких, австрійських і чеських колоністів, від
яких місцеве населення переймало найновіші на той час аграрні технології, а також освоювало методи вирощування, переробки та застосування нових сільськогосподарських культур, таких як конюшина,
люцерна, тютюн, цикорій тощо.
З поміж ремесел найпоширенішими були кравецька, кушнірська, шевська, ткацька, бондарська, гончарська, різницька, хлібопекарська, деревообробна, металообробна, будівельна, побутова галузі. Давні ремісничі промисли і надалі об’єднувалися у цехи. Численні групи становили ткачі, шевці, кушнірі. Окрему групу ремісників
становили столяри, трачі, дігтярі, ріпники
і ґонтарі. Група ґонтарів була нечисленною
і не входила до жодного з цехів. Значну роль у житті міста відігравали
представники побутових ремесел:
лікарі, аптекарі, прислуга,
цирульники. У середині ХІХ
ст. в Коломиї працювали За австрійських
часів економічне життя Коломиї стало впорядкованішим. Згідно з імператорськими патентами від
1773, 1778 і 1786 рр., спрямованими
на одержавлення солі, соляні маєтки
перейшли з приватної власности у державну. З початком ХІХ ст., а особливо з
другої його половини, більшого значення набуває внутрішня і зовнішня торгівля. За таких
умов Коломия знову завойовує статус торговельного центру.
Ще на початку XVIII ст. один із очевидців писав: «Здається, нема більшого міста на Русі як Коломия над річкою
Прутом, де була б така сила
торговельного люду з різних
сторін і країв. Тут можна побачити волохів, угрів, поляків, греків, московитів, вірменів, жидів, циганів, турків, литовців. Видається тут вавилонське скопище
торгівців з цілого світу – і так день Як повідомляли тогочасні джерела, експортно-імпортна торгівля перебувала у руках місцевих гебрейських купців та лихварів. Поширеною стає практика експорту збіжжя та горілки в Городенківський, Чортківський, Заліщицький, Снятинський і частину Станиславівського повітів; м’яса – до Відня; яєць – до Прусії; перцю – до Львова. Натомість до Коломиї, на потреби міста і повіту, імпортували Торгівля деревом і будівельними матеріалами (ґонтами, латами) забезпечувала потреби
міста і повіту, а також иноземних замовників. У другій половині
ХІХ ст. місто стало важливим центром експорту. З Коломиї вивозили
муку в Чернівці, Сучаву, Ясси; шкло і сірку
– |
ч
|