Іван МонолатійНафта і инші промисли Коломиї
Від середини ХІХ ст. австрійська держава розпочала промислову експлуатацію нафтових родовищ у с. Слободі Рунґурській неподалік Коломиї. Римо-католицький ксьондз Ян Бадені у своїй книжці «Między słowianami» описував це село того часу так: «...трохи звертаємо На території села в урочищах Сухому, Лази,
Читураш здавна на поверхню землі витікала ропа.
Місцеві мешканці використовували її Більші поклади нафти вперше
виявлено тут 1771 р. при поглибленні
соляної шахти. Упродовж 100 років з цієї шахти,
що мала глибину 24 м. збирали ропу в кількости близько 100 кг на добу. Тому деякі дослідники вважають,
що саме з 1771 р. і саме зі Слободи
Рунґурської бере початок нафтовий промисел в Україні, хоча застосовуваний
тоді спосіб збирання не можна назвати промисловою експлуатацією. Промислові нафтові розвідки в Слободі Рунґурській почалися 1862 р., а перша свердловина
(шиба) з’явилася лише через 10 років. 1875 р. тут було вже декілька
шиб, але збирали ропу й далі вручну.
Праця була нелегкою і небезпечною. Внаслідок вибухів газу та обривання канатів траплялися смертельні випадки, особливо багато робітників загинуло під
час вибуху 1874 р. Виявлення
ж великих запасів нафти і початок
промислового видобутку датуються 1879 р., коли до цієї справи взявся поляк Станіслав Щепановські. Відтоді видобуток Розширення нафтових копалень потребувало вкладення додаткових коштів і добрих фахівців, яких у Галичині на той час не було. Тому
до слобідських родовищ, спочатку на запрошення власників копалень, а згодом і з власної ініціативи, почали з’їжджатися інженери та инші, охочі до прибутків канадці, французи З місць добування
сировину до Сопова, Коломиї та Печеніжина перевозили дерев’яними підводами. Для її обробки були
побудовані кустарні дистилярні (в Коломиї – дві, в Сопові Дистилярні були ще доволі
примітивними 1913 р. найбільшою коломийською дистилярнею була рафінерія нафти і фабрика стеаринових і парафінових свічок Крісса
Еліаша Транспортували ропу зі Слободи до дистилярень
спочатку возами, що було надто дорогого і незручно. Шлях перевезення ропи відомий тогочасний
письменник Юліян Турчиньскі описував так: «...Я виїхав
з товаришем з місця нашого побуту Станиславова
залізницею до Коломиї, де ми
стали о 8 годині ранку. Пройшовши
місто і міст
на Пруті, повернули гостинцем на Печеніжин
і до Слободи Рунґурської, нової нашої Каліфорнії.
Вже ціла дорога тут вказувала, що наближаємося
до місцевости охопленої нафтою, бо траплялися
фіри за фірами, які везли бочки, наповнені ропою, до дистилярень Із збільшенням видобутку нафти назріла нагальна потреба в удосконаленні її перевезення. І надінспектор Львівсько-Чернівецької залізниці Людвік Вежбицкі запропонував проект локальної лінії від Коломиї
до Печеніжина і Яблунова. Цей проект був підтриманий
С. Щепановским, який добре розумів користь від такої залізниці,
бо, ще працюючи
в Британському міністерстві
в справах Індії, розробляв план
будівництва залізниць у цій колонії. Вони себе виправдали. Тому Щепановський, маючи такий досвід
і сам будучи зацікавленим у якнайдешевшому
і легшому перевезенні ропи, створив консорціум для спорудження запроєктованої Вежбицьким залізниці й заручився фінансовою підтримкою віденської
фірми «M. Biedermann
& Co». Запроектовану спочатку лінію продовжено до Слободи Рунґурської і Княждвора. Прокладала залізницю фірма «Lindѣeim
& Co» з Відня під керівництвом
інженера Рудольфа Матковського
упродовж семи місяців і завершила
1886 р. Поруч із залізничною станцією Розвивалися й инші підприємства.
1870 р. Крім названих підприємств, наприкінці ХІХ – на поч. ХХ ст. у місті
діяли водяні млини: два «американські» й кілька звичайних, продукція яких щорічно становила 60000 ц. До початку Першої
світової війни
найбільшими за обсягами та технічним устаткуванням були млини гебреїв
Ґольдберґа, пізніше, напередодні Першої світової війни, Мойсея Ґартенберґа (на нинішній вул. Староміській) і Якоба Байдафа
|
ч
|