Любомира БойцунВулиця Кульчицької
На вулиці Олени Кульчицької, що у центральній частині міста, відчувається аура давнього
Тернополя, адже тут досі збереглися старі кам’яниці оригінальної архітектури. Для корінних тернополян ця вулиця й досі
Пасаж Адлера, хоча у 1948 її перейменували чомусь у Комсомольську. Під час перейменувань
початку 1990-х ця затишна вуличка названа іменем художниці і педагога, уродженки Бережан Олени Кульчицької
(1877–1967 р.). Звідки ж узявся Пасаж
Адлера? Наприкінці ХІХ ст. удатний купець Ігнатій Адлер – власник аптекарського магазину і складу, а згодом
Саме тоді заможний
тернополянин звів будинок із аркою,
що з’єднувала нову вулицю із
сучасною Коперника (тоді Стрілецькою Середньою).
Так появилося найменування Пасаж Адлера. Будинки, що й досі
височіють на цій давній вуличці, зберегли характерні риси зодчества кінця XIX століття. Крім
оригінального ліплення, тут
збереглися елементи
кованого оздоблення й тогочасна
плитка. Про вік кам’яниць нагадують круті гвинтові сходи, якими щоденно підіймаються
й працівники газети «Місто». Документи засвідчують, що у тодішній міський
«новобуд» органічно вписалися й більш давні будівлі
(сучасний №4). Це кам’яниця, тепер дещо змінена, датується
кінцем 60-х років XIX століття. Спочатку це була двоповерхова
споруда, а згодом її вирізнив суцільний
ряд великих вікон. Це була ознака «фотографії
кабінетової». Тут на тлі декорацій робили фотопортрети, родинні та шлюбні світлини.
Відтак вони наклеювалися на
картонну основу – паспарту, де зазначалося,
як правило, ім’я власника фотосалону, адреса та де зберігається
кліше. Цікаво, що тогочасні тернопільські
кліше зберігалися аж у Відні. Одним із найдавніших відомих тернопільських фотографів був Альфред (Антон) Сількевич. Народився він у 1855 році у Тернополі, Із Пасажем Адлера пов’язана доля иншого відомого тернопільського
фотографа Брунона Калішевського,
світлини якого
можна й досі побачити у родинних альбомах тернополян. На звороті паспарту його фото зображено будинок, де містився салон. Тут також напис польською
мовою «Художнє фотоательє.
Брунон Калішевський – Тернопіль, Пасаж Адлара, власний будинок». Крім
портретів і сімейних світлин Історія Тернополя зафіксована об’єктивами Вольфа, Вільгельма та
Леопольда Ляубів. Саме світлини Вольфа Ляуба, надруковані як поштівки, зберегли пам’ять про бурхливі події березня-червня 1917-го, зафіксували зруйноване у час Першої світової війни місто. Є відомості, що Вольф Ляуб почав працювати у Тернополі Отак Пасаж Адлера вписав свою сторінку З цією вулицею пов’язана
також діяльність «Каси хорих» – інституції,
яка здійснювала як медичне,
так і соціальне забезпечення
працюючих. З цією метою відраховувався певний відсоток для медичного обслуговування та соціального забезпечення у випадку хвороби чи нещасного випадку.
З Пасажем діяльність цієї установи пов’язана із 1912 року, коли тут
закупили приміщення «Каси хорих». А взагалі ця інституція почала діяти у Тернополі із 1889-го. У 1927 році тут виділили місце
для консультації матері і дитини. Багатолітнім директором цієї установи був Рудольф Строубель, а головним лікарем українець Богдан Свистун
– знаний у місті як фахівець високого класу. У 1920 році було прийнято статут «Каси хорих», який
визначав параметри її діяльности. На жаль, |
ч
|