Андрій КорчакІсторія християнських храмів та монастирів Бродів кінця XVI – 1-ї половини ХХ ст.Церкви Церква Різдва
Пресвятої Богородиці (вулиця І.Франка, 14) Храм розташований на північний
схід від площі Ринок. Орієнтація церкви традиційна. Фундаменти споруди
сплановані у формі хреста. Бічні нави та вівтарна
частина мають гранчасті завершення. До бабинця примикає незначний прямокутний
притвір. Вежа над бабинцем, центральна та бічні нави завершені
банями з сигнатурками. Перехід прямокутного плану центральної нави та вежі до
гранчастих бань вирішений через восьмигранні барабани. У
восьмерику вежі вмонтовано годинник з циферблатом на
три сторони. Всі вікна з арочним півциркульним
завершенням. Вівтарна частина перекрита п’ятисхилим дахом [15]. Хоча традиційно часом її побудови вважається
1600 рік [17, 43; 28, 156; 30, 86; 34,57], перша документальна згадка про
церкву, яка нам нині відома, походить з 1630 року, в зв’язку з укладенням її
священиком о.Стефаном контракту купівлі-продажу [20,
54]. Цей же о.Стефан на прізвище Кульчицький вперше
згадується в міських актах у 1627 році як свідок при укладенні шлюбу, хоча якої
церкви він священик там не написано [20, 54]. Згідно з документом від 3 травня
1628 року на цей час у Бродах існувало два руських
храми [20, 52]. Отож очевидно, що один із них мав би бути церквою Різдва Пресвятої Богородиці. Спочатку споруда була дерев’яною. Під-твердженням цьому може служити фраґмент з опису міста,
зробленого мандрівником Ульріхом фон Вердумом в грудні 1671 року, де сказано,
що в Бродах знаходяться «...збудований з каменю костел та три руські дерев’яні
церкви» [13, 165]. Дата побудови нового мурованого храму поки що
залишається невстановленою. Можливо це сталося близько 1745 – 1749 років. Львівський
історик В.Александрович знайшов згадку у книзі війтівського уряду міста Броди
за 1745 – 1763 роки, про мурування церкви Різдва
Пресвятої Богородиці. Наприкінці 1748 року до Бродів прибув син власника міста
Юзефа Потоцького, Станіслав Потоцький. Він був військовим інженером, і можливо
міг бути будівничим церкви, оскільки саме він, а не його батько (який помер у
1751 році), 5 березня 1749 року затверджує на посаді декана о.Якова
Грабовецького, надає йому право на вільний помол зерна, а мурованій церкві
Різдва Пресвятої Богородиці ерекційну грамоту [1, Арк.20; 28,
99]. Василь Щурат, опираючись на текст иншої
ерекційної грамоти, даної церкві 13 грудня 1758 року Станіславом Потоцьким вже
в якості власника міста, де сказано, що храм стоїть з давніх часів (ad
antiquo), робить висновок про його будівництво ще в XVII столітті. Однак слова
(ad antiquo) могли стосуватись не щойно збудованої споруди, а церкви як
такої взагалі [8, 128; 25, 78]. В
актах візитації церкви від 18 вересня 1783 року подано перший
опис споруди, з якого видно, що церква вже тоді мала теперішній вигляд [8,
121]. Однак годинник на вежу було вміщено пізніше
(Коли – поки що невідомо. Можливо цей годинник походить з замкової вежі сер. XVIII ст., знищеної у 1812 році). Дату побудови храму в цих
актах не вказано. Після 1839 року до північної сторони вівтаря
було прибудовано захристію [16, 39-40]. З описів церкви, опублікованих у 60-х роках
XIX століття, внутрішнє убранство храму виглядало саме так: «На
головному престолі розміщені намальовані на полотні
образи Матері Божої з заслоною та Христа Розп’ятого. З
двох сторін престолу є вирізьблені з дерева херувими. Прозорі царські врата
вирізьблені з м’якого дерева, так само як і двоє бічних дверей при стіні, які прикрашені іконостасом, намальованим al fresco. В
каплиці Матері Божої, яка розташована з правого боку
храму, знаходиться вівтар з образом Богородиці і другий менший вівтар з образом
Івана Хрестителя, взятий з цекви Воздвиження Чесного Животворящого Хреста. В
каплиці св.Трійці, яка розташована з лівої сторони
церкви є великий вівтар Пресвятої Трійці і менший Святого Хреста. В обох
каплицях знаходяться крипти з внутрішнім входом, закриті загратованими вікнами»
[19, 273-275; 27, 167-168]. У 1902 – 1904 роках
проведено реставрацію храму за проектом С.Сперо [34, 57]. Приблизно в цей час
будівлю обстежували члени «Кола консерваторів» Східної Галичини. Виявлений ними
факт, що центральна нава збудована з ламаного каменю, в той час як каплиці та
вежа споруджені з цегли, спонукав їх до висновку немов би храм спочатку був
костелом, який у середині XVIII століття передали русинам під
церкву [25, 78-80; 28, 156]. Але, як зазначають самі члени «Кола», таке
припущення суперечить архівним документам [28, 156]. У 1937 – 1938 роках
притвор продовжено прибудовою [16, 38]. Колишні брідщани в своїх спогадах про місто
називають майстрів, які в
першій половині XX століття розмальовували церкву, зокрема це Анатоль
Яблонський, Осінчук [10, 443] та професор брідської гімназії, маляр Микола
Федюк [11, 191]. Храм не зазнав значних пошкоджень в часи ІІ світової війни, був діючим при совєтській владі і тому в
дуже доброму стані зберігся до наших днів. Церква св.Юрія (вулиця Поштова, 11) Споруда розташована з північно-західної
сторони площі Ринок, тридільна, однобанна з гранчастою апсидою, збудована з
цегли. Центральний об’єм перекритий чотирьохгранною банею зі зрізаними кутами,
завершеною світловим ліхтарем з маківкою. З північної та південної сторін бані розміщені лучкові вікна
з трикутними фронтонами. Східна частина завершена
ліхтариком, посадженим на п’ятисхилий дах. Західний об’єм
перекритий двохсхилим дахом з фронтоном. Притвор і бабинець завершуються
хрестовими склепіннями, нава та східний об’єм –
зімкнутими склепіннями [31, 104-105]. В рукописних матеріалах храм вперше
згадується 3 та 18 травня 1628 року [20,52-53.]. Зокрема, в документі від 18
травня 1628 року ідеться про надання грошей брідському міщанину Іванові Улечці
з метою купівлі ним для цієї церкви дзвона в Гданську
[20, 52-54], що й дало підставу досліднику Івану Созанському зробити висновок
про її недавнє будівництво [20, 52-53]. Можливо через це традиційною датою
спорудження храму вважається 1625 рік [17, 43; 28,
156; 31, 104-105]. Фінансову допомогу для будівництва церкви надали грецькі та
вірменські купці [33, 51]. Згідно даних Бенедикта Площанського іконостас та
царські врата для церкви були виготовлені греком за кошти цих купців [19,
275-276]. Ці люди завжди опікувались станом храму,
через що він й отримав назву «купецької церкви» [19, 275-276]. Опираючись на дані актів візітації церкви від
24 листопада 1783 року [8, 244,250], а також ерекційної грамоти Юзе-фа Потоцького від 15 березня 1763 року [2,
Арк.I-Iзв.] (у 1760- 1770 роках він був співвласником м.Броди
[27.S.111]), можна стверджувати про побудову на
місці старої споруди, яка ймовірно згоріла під час
пожежі 1763 року [27, 111], нового мурованого храму приблизно у 1763– 1765
роках.( Проте згідно напису на кам’яній таблиці, яка поміщена над головним
входом від заходу, храм було збудовано у 1749 році [16, 31]). Згідно з опублікованими у 60-х роках XIX
століття описами храму, споруда мала один вхід у західному
притворі, над яким була збудована вежа дзвіниці [19, 275-276]. При церкві не
було ні каплиць, ні захристії. З внутрішнього убранства: головний вівтар з намальованим на полотні образом Христа, оздоблений хе-рувимами.
Перед вів-тарем царські врата, прикрашені зображеннями чотирьох євангелістів та єпископською
мітрою. Головний престол під балдахіном мав грецьку ікону Богородиці в
по-срібленій ризі, ікону Богоявлення
і вгорі – ікону Розп’яття Христового. О-крім
головного вівтаря (Цей вівтар виконаний в стилі
рококо наприкінці XVIII століття має ви-сокохудожню мистецьку вартість, тому і привертав до себе увагу
дослідників, ще у І половині ХХ століття
[16,32-35; 25, 78-80].)було ще п’ять инших бічних вівтарів: св.Миколи (біля дверей), Введення Пресвятої Діви Марії,
св.Теклі, св.Варвари і св.Онуфрія, останній можливо походив із розібраної
церкви Воздвиження Чесного Животворящого Хреста. При вході у храм з лівої
сторони був видний престол Розп’яття Христового з іконою в людський зріст. З церковних приборів варта уваги була позолочена, мозаїчної
роботи чаша з кутого срібла, пожертвувана церкві (за словами прибережного
напису) брідською міщанкою Йосифівною Львівською у 1600 році [19, 275-276; 27, 169-179]. Під час перебудови храму у ІІ половині XIX століття вежу дзвіниці розібрали, тоді ж до північної
стіни східної частини церкви зробили прибудову та південні двері [31, 104-105]. У 1934 – 1935 роках художниками Іваном
Олендаром і Теодозіем Герасимчуком стіни всіх трьох
об’ємів були вкриті поліхромією (у 1992 році цей розпис був частково оновлений,
а частково перемальований) [16, 32]. Через декілька років після
другої світової війни храм було закрито і розграбовано. Споруда була передана у власність міськторгу, який влаштував там склад
[18, 2]. Згодом церкву було відновлено та урочисто посвячено 4 грудня 1990 року
[18, 2]. Церква Воздвиження Чесного Животворящого
Хреста На нинішній день ця церква не існує. Вона знаходилась на східній стороні площі, яка тепер
називається майдан Свободи [14] ( за твердженям місцевого краєзнавця В.Ульянова
на місці де до 1988 року стояли дерев’яні гаражі прилеглі з півдня до т. зв.
«пеобразного будинку» розібраного в тому ж 1988 році). Споруда була побудована
з дерева. Вперше згадана під 1661 роком [20, 54-55]. З документа, в якому вона фігурує, видно, що церква була
споруджена нещодавно [20, 54-55].З приходом в Галичину
австрійців цей храм було закрито, можливо це сталось близько 1776 року [4,
Арк.1.зв.]. З опису нерухомого майна церкви Різдва
Пресвятої Богородиці від 5 серпня 1804 року довідуємось, що храм Воздвиження
Чесного Животворящого Хреста вже був розібраний і проданий, а місце на якому
стояла ця споруда є державною власністю [4, Арк.13-21]. Це підтверджує також
Ю.Коженьовський, вказуючи на те що на початку ХІХ
століття у Бродах було лише дві церкви, а на місці храму Воздвиження Чесного
Животворящого Хреста стояли заїжджі двори [27, 136-137]. Проте В.Щурат у своїй
статті присвяченій історії брідських церков, не вказуючи на джерело, наводить
дещо відміні факти. Згідно його даних церковний ґрунт було продано у 1808 році,
а храм розібрали лише у 1830 році [25, 78]. Церква Собор Пресвятої Богородиці До нинішнього часу не збереглася. Знаходилась
вона на старому кладовищі при вулиці Старобрідській
(сучасна назва). Споруда стояла на дубових підвалинах,
була зроблена із соснового дерева у формі хреста та увінчувалась великою банею
[5, Арк.3,7;43, 220]. Один з бічних престолів був посвячений св.Теклі, яка була покровителькою церкви [12, 219]. Від храму
залишилась тільки напівзруйнована дзвіниця. Дата його будівництва невідома [8, 252], але
оскільки в документальних джерелах, які стосуються історії церкви, згадується
метрична книга із записами починаючи від 1743 року [8, 256], то часом
спорудження храму традиційно вважається цей рік [12,
219; 34, 55]. У 1819 році церква була перебудована [12, 219;34, 55]. В 1907
році проведено її загальний ремонт – гонти замінено бляхою, підправлено
фундамент та стіни [12, 219; 33, 55]. У 1928 році до храму було закуплено дерев’яний престол, вирізьблений
майстром Наконечним з Кам’янки Струмилової [12, 220]. В 1932 – 1934 роках церкву розмалювали
майстри Олександр із сусіднього села Дітківці, його
син, Луків та брат тодішнього пароха В.Гаврилюк [12, 220]. Храм згорів у 1944 році під
час військових дій [12, 220]. Церква св.Трійці (вулиця Великі Фільварки, 26) Розташована на території колишнього
передмістя Великі Фільварки. За своєю композицією дерев’яний храм св.Трійці є п’ятизрубним. У своїй
основі споруда має форму хреста. Усі зруби церкви є чотирикутними, хоч верхня
частина центрального зрубу, яка узвишується над боковими зрубами, вибудувана
восьмикутником. Глибина бокових зрубів приблизно у
половину менша від їх ширини. Недовгими є також східний і західний зруби.
Середній зруб – центральна нава значно вища від
бокових зрубів і перекрита восьмикутною банею (куполом у вигляді шолома), яка
завершується маківкою. Майже у кожній наві є по два вікна. А у верхній частині
центральної нави – чотири. За своїми розмірами вікна храму невеличкі, і всі вони строго або круглої, або чотирикутної форми. Ззовні центральна нава, притвор і апсида, оббиті гонтою. У
нижній частині церкви центральну наву з притвором і апсидою об’єднує піддашшя, що виступає приблизно півтора метра від стіни. До
притвору, де розміщений вхід до церкви значно менші за розмірами (скоріш за все
добудовані пізніше) прилягають своєрідні сіни з двома
дверима: двохстворчатими більшими із західного боку і одностворчатими меншими з
південного. Декоративної форми карниз опоясує усі бокові нави, його також добре
видно у верхній частині центральної нави під самим
дахом бані. Лише у сіней немає карнизу, там виділяються кінцівки крокв зовсім
иншої форми, вже сучасної конфігурації. Щодо бокових зрубів північної і
південної нав церкви, то вони ззовні оббиті вертикально прямими і перекриті, як
східний, так і західний зруб, двохсхилим дахом. На фасадах усіх чотирьох бічних
зрубів карниз чітко виділяє фаціяти від стін і в
композиції з двохсхилим дахом утворює трикутники, своєрідні фронтони [24, 2]. Біля церкви розташована дзвіниця. Традиційно часом її будівництва вважається
1744 рік [25, 79; 27, 170; 32, 78]. Однак ця дата
невірна. Церква була споруджена між 1746 – 1750 роками
[3, Арк. 2-9; 8, 264]. Суперечливи залишається той факт, що в актах візітації
церкви від 1783 року говориться про те, що храм був збудований завдяки
старанням пароха і місцевих парохіян при підтримці Вінцентіма
Потоцького [8, 264]. А, як відомо він став
повноправним власником Бродів лише у 1770 році [27, 111-112]. Можливо збудована
в кінці 40-х років XVIII століття церква згоріла, а на її місце
поставили нову. Згідно опублікованих у 60-х роках XIX століття описів храму, внутрішнє убранство церкви
виглядало таким чином: «...головний її вівтар збудовано у 1829 році. Справа
знаходиться бічний вівтар Матері Божої, а зліва – розп’яття Христового...» [19,
276-277; 27, 170-171] Після ІІ світової війни церква була закрита і
використовувалась спочатку під автошколу, а далі
стояла пусткою. У 1990 – 1991 роках її відновили
(автор проекту Б. Кіндзельський) [16, 42]. Звичайно, реставруючи пам’ятку, окремі зовнішні деталі храму було виготовлено
заново, але стиль їх збережено [24, 2]. Стосовно внутрішнього інтер’єру церкви
св.Трійці, то тут майже все зроблено заново. Зі старих речей збереглося тільки декілька образів, а також
вдалося повернути царські врата. Нинішній іконостас, фрески на стінах, образи, престоли, балюстрада верхньої галереї, де
розміщені хори і балюстрада над пресвітерієм – усе це сучасного виконання [24,
2]. Парафіяльні (фарні) костели. Костел св.Станіслава Донині не зберігся. Де він знаходився в
джерелах не згадується. Скоріш за все був розташований на місці пізніше змурованого костелу Воздвиження Чесного
Животворящого Хреста. С.Баронч стверджував, що костел св.Станіслава
збудували на початку 80-х років XVI століття, завдяки старанням фундато-ра
міста белзького воєводи Станіслава Жолкевського [27, 6]. Однак правдоподіб-ніше
це сталось десь в середині
90-х років цього ж століття, тому що зберігся документ 1594 року, виданий
Миколою Жолкевським, сином Станіслава Жолкевського, (Перший власник Бродів
(Любича) С.Жолкевський помер 25 липня 1588 року; новим
власником міста став його старший син Микола Жолкевський [27, 8].) згідно якого
новий власник Бродів заснував там латинську парафію [6, Арк. 45]. Завдяки цій події в польських довідникових
виданнях кінця XIX – І половини XX століття датою спорудження (посвячення)
костелу в місті, зазначений 1596 рік [35, 107; 36, 97;
37, 372; 38, 234]. Після смерті Миколи Жолкевського близько 1597
року управителькою Бродів стала його вдова Анна з Журавінських Жолкевська [27,
9], 20 грудня 1598 року вона разом з своїми синами Адамом та Лукашем
постановила виплачувати із своїх коштів певні щорічні суми на костел св.Станіслава [27, 10]. Далі храм згадується 30 квітня 1646 року. В
цей день там був похований великий коронний гетьман Станіслав Конєцпольський
[27, 32]. Невідомий очевидець, описуючи похорон, подає деякі відомості про
убранство храму в цей момент: «Тіло поставлено в костелі, катафалк на чотирьох підніжках, оббитий оксамитом, довкола нього поставлено
свічі, зверху навкруги висіли лампи, а по середині них срібний ангел з
Сокальського кляштору, який тримав Лілію. Костел від верху аж до землі оббитий
червоним адамаском, каплиця, в якій лежало тіло, оббита
чорним оксамитом з широкими золотими пасмами...» [27, 32]. Останнє повідомлення про храм походить з 1647
року, коли навернений на католицизм шляхтич Станіслав
Броневський записав на утримання капелана братства «Святої Рожаниці» при
брідському костелі 2000 злотих. Це надання підтвердив
15 травня цього ж року луцький єпископ Анжей Гембіцький [27, 36-37, 190-195]. Подальша історія дерев’яного костелу св.Станіслава невідома. Можливо він згорів в
часі захоплення міста військами Б.Хмельницького наприкінці вересня 1648 року,
або був розібраний у 60-х роках XVII століття після побудови нового мурованого
храму. У всякому разі в 1671 році Ульріх фон Вердум
його вже не згадує [13, 165]. Костел Воздвиження Чесного Животворящого
Хреста (вулиця Стуса, 9) Знаходиться на схід від площі Ринок. 11 березня 1646 року помираючий Станіслав
Конєцпольський в присутності священика склав заповіт, у якому зобов’язав свого
сина Олександра збудувати мурований костел, на спорудження котрого батько
залишив синові певну суму грошей [27, 27-28]. До цього храму Олександр мав
покласти тіла своїх батьків, також там повинні були
відправлятися служби за їхні душі. На цю ціль заповіла також 1000 злотих його
мати Христина Конєцпольська [27, 27-28], яка померла у червні 1645 року [27,
26]. Проте храм вдалось побудувати лише синові
Олександра Станіславу Конєцпольському десь на початку 60-х років XVII століття [27, 47]. Невідомою
залишається відповідь на питання – чому костел був посвячений під новим титулом. І хоча про це ми дізнаємось з тексту
документу 50-х років XVIII століття, в якому йдеться про сплату брідськими
євреями певної суми на святкування дня костелу Воздвиження Чесного
Животворящого Хреста [6, Арк. 57], новий титул, на нашу думку, храм отримав при
посвяті одразу ж після його будівництва, тому що вже після 1678 року в Бродах
споруджується домініканський костел св.Станіслава [27,
52-53]. Бічні каплиці, ймовірно, прибудували до храму пізніше.
До нас дійшла згадка з 1750 року про фундатора однієї з них, князя Миколу
Готинського [6, Арк. 51]. Близько 1696 року костел з дзвіницею зазнали
значних пошкоджень від пожежі. Заледве було врятовано деякі храмові прибори та
образ Матері Божої Язловецької [27, 72], привезений в Броди
вірменами в 1676 році [27, 51]. Відбудовою костелу зайнявся тодішній баківський
єпископ о.Вікторин-Адам Чешейко (Баківські єпископи
були вигнані з Молдавії. Король Ян ІІІ Собєський призначив для їх утримання
брідську католицьку парафію. Тому з 1693 року тут знаходився о.Вікторин-Адам Чешейко [27, 71]), але завершити
реставраційні роботи йому перешкодила смерть. 16 червня 1698 року він склав
заповіт, у якому на відбудову храму записав 1000 злотих, олово для вікон та
ліхтарів, і наказав для того, щоби не припинялись реставраційні роботи,
регулярно постачати збіжжя та худобу [27, 72-73]. Після смерті владики брідським пробощем стає
францисканський монах Станіслав Францішек Беганьський, якого було посвячено у
баківські єпископи. Він і завершив відбудову костелу у 1699 році [27, 73]. Згідно інвентарного
опису від 15 листопада 1853 року та поправкою до нього з 1859 року, яка була
зроблена перед пожежею, що сталась у Бродах 5 травня цього ж року, парафіяльний
костел Воздвиження Чесного Животворящого Хреста «...в результаті губерніального
розпорядження від 26 вересня 1825 року був розширений, прекритий черепицею,
згодом гонтами, а зараз бляхою. Окрім головного входу, має
бічні двері з північної сторони. З правого та лівого
боків прибудовані каплиці. Вікна всі загратовані. З права від головного вівтаря
знаходиться захристія, а над нею скарбниця. В головному вівтарі знаходиться намальований на полотні образ
Христа Розп’ятого, з ширмою, на якій зображено знаряддя тортур Спасителя. З двох боків стоять статуї Матері Божої Страждаючої та
св.Івана. В одній з бічних каплиць знаходиться другий вівтар св.Антонія з завісою св.Миколи. З протилежного боку вівтар
Матері Божої з завісою св.Трійці. В пресвітерії з двох
сторін знаходяться прикріплені до стіни скриньки з реліквіями. Амвон
вирізьблений з дерева без жодної иншої оздоби. Орган відремонтований при
священнику Сахагєвічу, містить в собі всі октави з
одинадцятьма мутаціями, має 54 клавіші, без педалі. Хрестильниця з чорного
мармуру, має дерев’яну кришку. В обох каплицях гробівці з загратованими
вікнами, вхід до них знаходиться посередині костелу. Зовні храму, на цвинтарі, мурована огрожа якого розібрана у 1846 році, з північного боку стоїть по простому вибудувана з цегли
дзвіниця. Вона покрита черепицею, між її колонами
знаходиться чотири дзвони: перший вагою 14 центнерів, другий – 8, третій – 31/2,
четвертий – 20 фунтів. Збудовано цю дзвіницю у 1844 році...» [27, 160-161]
В XIX столітті костел два рази ставав жертвою полум’я – у 1849 році та
5 травня 1859 року, коли в ньому вигоріла вся внутрішня частина [27, 148-153]. Храм зберігся до наших
днів. З 1946 до 1993 років він використовувався як
приміщення спортшколи, а далі був переданий громаді УГКЦ. Замкова каплиця У відомих тепер документах згадується три рази. А саме: Перший раз – у 1676 році під час походу Ібрагіма «Шайтана» на Поділля, коли
підкаменські домініканці забравши найкоштовніші костельні речі, разом з іконою
Божої Матері, заховались у брідській фортеці. Там у замковій каплиці вони
відправляли богослужіння [27, 52]. Другий раз – коли у цій каплиці 3 травня
цього ж року в присутності багатьох магнатів шляхтич Войцех Берґоф прийняв з
рук Яцека Речковського, домініканське посвячення під
іменем Олександра [27,52]. Третій раз детальна
мова про каплицю йде в описі брідського замку від 3 жовтня 1689 року [9, 25]. Вірменська церква Згадана Іваном Созанським без покликання на
джерельну інформацію [20, 37]. Але таке твердження виглядає мало правдивим.
Вірмени прибули з Язлівця в Броди у 1676 році,
мали свого священика і декількох монахинь[27, 51]. Привезений ними образ Діви
Марії Язловецької перебував у фарному костелі, а після
пожежі, яка сталась близько 1696 року – у крамниці Марка Нікоровича [27, 72].
Після пожежі 1742 року Броди залишають майже всі
вірмени [27, 93-94]. У 1779 році, коли їх кількість була дуже малою, луцький
архієпископ Августович доручив виконувати над ними душпастирські обов’язки
пріору домініканського кляштору о.Земковському [19,
280]. Монастирі Домініканський монастир з костелом св.Станіслава До нашого часу не зберігся. Займав південно-східний квартал площі Ринок. З метою заснування монастиря власник міста
Станіслав Конєцпольський 3 березня 1678 року жертвує монахам домініканського
ордену місце в Бродах для спорудження костелу під титулом святого
великомученика та першого польського єпископа Станіслава, і кам’яницю
шотландського купця Найлянда, яка знаходилась на Ринку під приміщення кляштору
[6, Арк. 56; 27, 52]. Прибулих домініканців
зустрів тодішній брідський губернатор Станіслав Сеньковський [27, 52]. Першим пріором цього кляштору став вище згаданий Яцек Речковський
[27, 52]. Монахи, володіючи окрім власного капіталу
юридикою та трьома волоками поблизу міста, спромоглися власними силами
вимурувати костел [27, 52]. Кляштор і костел горіли у 1715 та 1742 роках. Особливо сильних втрат монастир зазнав під час другої пожежі, коли полум’я знищило вівтарі та
органи, а від високої температури розплавились навіть дзвони [27, 87-91]. У 1784 році кляштор було закрито, а його будівлі передано спочатку монахиням – хариткам, які тоді мали у
власності будинок на Новому Ринку, а потім під початкову школу [7, Арк. 1-7;
48, 118]. Ю.Коженьовський, описуючи Броди початку XIX століття зазначає, що «...лише один павільйон колишнього кляштору, у якому в
цей час знаходилась трьохкласова школа, і помешкання її директора пана Фонтани,
був більш-менш цілий, а решта споруд в цілковитій руїні. У костелі, скоріш за
все був магазин» [27, 133,137]. Епізод з історії колишнього монастиря був
описаний в романі уроженця міста Броди відомого австрійського письменника
Йозефа Рота (1894 – 1939) “Тарабас”. Там описано подію, коли від стіни відлетів шматок тиньку і відкрив образ Матері Божої,
який під ним знаходився [23, 5]. Підтвердженням цієї
події є історія, яку розповів у 80-х роках XX століття історику Дмитру Чоботу
старожил міста Яків Корхін. Згідно його слів після пожежі 1859 року монастир
був майже повністю зруйнований. Частину приміщень згодом відремонтували і
єврейські торговці почали використовувати їх як крамниці. Після
того, як відлетів тиньк і відкрив образ Матері Божої, християнські священики та
віруючі почали вимагати повернення колишнього храму. З
цього питання навіть відбувся судовий процес [23, 5]. Остаточно монастирські будівлі
були знищені у ІІ світову війну. Жіночий монастир Хариток (сестер милосердя або сестер жалібниць) Діяв при
парафіяльному костелі. Пиміщення кляштору ймовірно було розташоване в будинку
де зараз Знаходиться Бродівський історико – краєзнавчий музей (Майдан Свободи,
5). В під’їзді, який виходить у внутрішній двір
будинку до сих пір збереглися ніші від статуй. Згідно однієї версії, монастир було засновано
Геленою Потоцькою у 1760 році [27.S.110]. За иншою ж версією сестер милосердя було спроваджено у Броди ще в
часи Станіслава Конєцпольського завдяки старанням луцького каноника Виджги, а
будівлю під кляштор спорудив його племінник колишній
декан луцької капітули, катедральний холмський декан Єжи Виджга [19, 280; 27,
110]. У 1801 році під час
пожежі монастир Хариток згорів, а сестри жалібниці, не маючи жодної надії на
відновлення будівлі, перебрались до містечка Заложці [27, 139]. Згодом споруду
було відновлено і з 1811 року у ній знаходився цісарсько-королівський
поліційний комісаріат [27, 159] та приміщення маґістрату [26, 282]. Монастир Чину Святого Василія
Великого Про нього згадує Б.Площанський, покликаючись
на шематизм монастирів від 1867 року, в якому нібито
сказано, що у Крехівському Пом’янику є якась інформація про цей монастир. Далі
автор зазначає, що більш конкретних відомостей
стосовно цього питання йому так і не вдалось отримати [19, 277]. Жіночий монастир Служебниць з каплицею (вулиця
Низька, 17) Кляштор та каплиця знаходились в одному
будинку на передмісті Старі Броди у І половині XX
століття. Після того як під час військових дій згоріла
церква Собор Пресвятої Богородиці, з 1944 до 1946 року в каплиці проходили
служби греко-католицького обряду [12, 221; 22, 597]. Зараз в колишньому приміщенні монастиря
знаходиться дитячий садок. Монастир піарів Згаданий лише один раз Томашем Кунзеком, в
його путівнику по Тернопільському воєводстві 1936 року. Згідно даних автора,
будівля монастиря знаходилась в районі теперішньої вулиці Залізничної [35,
107]. Бернардинський монастир Згаданий Олександром Лесиком в поданому ним
переліку римокатолицьких монастирів, що знаходились на території України [29,
60], а також істориком Я. Хонігсманом [21, 14-15]. Однак скоріш за все ці
історики мають на увазі домініканський монастир. 1. Центральний державний історичний архів України у Львові ( далі ЦДІА України у Львові). Ф.159.
Галицька фінансова прокуратура м. Львів 1773 –1918 рр., оп.9,
спр.937. 2. ЦДІА України у Львові. Ф.159, оп.9, спр.938. 3. ЦДІА України у Львові. Ф.159, оп.9, спр.939. 4. ЦДІА України у Львові. Ф.159, оп.9, спр.940. 5. ЦДІА України у Львові. Ф.159, оп.9, спр.941. 6. ЦДІА України у Львові. Ф.159, оп.9, спр.1206. 7. ЦДІА України у Львові. ф.726. Плани шкіл,
церков, шпиталів, тюрем і инших державних та приватних
будівель на території Галичини (колекція) 1781 – 1943 рр., оп.1, спр.1332. 8. Бібліотека
Національного Музею у Львові.Рукопис Fo 27. Акти генеральних візитацій. 9. Archiwum Glуwne
Aktуw Dawnych w Warszawie. Archiwum Radziwiłłów. Działo
25. nr. 4716. Descriptia zamku Brodskiego i wsrystkich budynków
zostających w onym... S.25. 10. Равадовська-Мусій Є. Дещо про мої Броди // Броди і Брідщина. Історико-мемуарний збірник.
Книга І. Торонто – Онтаріо. 1988. С.442-444. 11. Турчин А. Державна гімназія в Бродах //
Броди і Брідщина. Історико-мемуарний збірник. Книга ІІ. Броди. 1988. С.184-197. 12. Чорній Ю. Старі Броди // Броди і Брідщина. Історико-мемуарний збірник. Книга І.
Торонто – Онтаріо. 1988. С.209-224. 13. Liske X.Cudzoziemcy w Polsce.Lwуw. 1876.233 s. 14. Історико-архітектурний опорний план м.Броди Львівської області: – схема
розвитку міста М 1:2000; – стилевий
аналіз. Схема І М 1:2000; – аналіз
авторської кольористики. Схема М 1:2000; – визначення
цінностиісторичної забудови. Схема М 1:2000; – проект
режимних зон. Схема М 1:2000; – передумови
виникнення та розвитку міста до ІІ половини XVIII століття. /
інститут Укрпроектреставрація. Львів, 1989. 15. Паспорти (інвентарні карти) пам’яток
архітектури м.Броди Львівської области(27 штук) /
інститут Укрзахідпроектреставрація. Львів, 1996. 16. Вуйцик В., Івасейко С., Слободян В.
Українські церкви Бродівського району. Книга І. Львів: Місіонер, 2000.
(Українські церкви Львівщини). 192 с. 17. Нагаєвський І. Причинок до історії города Броди і його околиць // Броди і Брідщина.
Історико-мемуарний збірник. Книга І. Торонто – Онтаріо. 1988. С.36-46. 18. Онищук Я. Малий Юр у
Бродах. Нарис історії церкви святого Юрія // Голос відродження. № 36 (312).
Броди. 5 травня 1993. С.2. 19. Площанский В. Галицко-русский
торговельный город Броды // Науковый Сборник Галицко-русской матицы. Выпуск
I-IV. Львов. 1868. С.56-69, 273-288. 20. Созанський І. З
минувшини м. Бродів. Причинки до історії міста в XVII ст. Львів, 1911. 69 с. 21. Хонигсман Я. Евреи города Броды (1584-1944).
Львов, 2001. 122 с. 22. Чернишова Н. Собор сердець наших // Броди і Брідщина. Історико-мемуарний збірник. Книга
ІІ. Броди. 1998. С.592-601. 23. Чобіт Д. Йозеф Рот і Броди. До 100-річчя
з дня народження // Неопублікований машинописний текст доповіді, виголошеної у
1994 р. на симпозіумі “Йозеф Рот та Галичина.” 14 с. 24. Шишка М. Церква св. Трійці
у Бродах. З історії української архітектури // Голос
відродження. № 92 (473). Броди. 22 жовтня 1994. С.2. 25. Щурат В. Церкви греко-католицької парохії
в Бродах // Сьвіт. Ілюстрована часопись для руських родин. Число 5. Львів.
1907. С.78-80. 26. A.C. Wolne miasto hanlowe Brody (Z obrazуw Galicyi) // Przyjaciel Ludu. № 36. Leszno.
1840. S.281-283. 27. Barącz S. Wolne miasto handlowe
Brody. Lwów, 1865.198 s. 28. Czołowski A., Janusz B.
Przeszłość i zabytki województwa Tarnpolskiego. Tarnopol, 1926. 199 s. 29. Лесик О. Замки та монастирі України. Львів: Світ, 1993. 176 с. 30. Мацюк О. Замки і фортеці Західної України. Мандрівки історичні. Львів: Центр Европи,
1997. 160 с. 31. Памятники градостроительства и
архитектуры Украинской ССР (иллюстрированный справочник-каталог). В 4-х томах /
редакционная коллегия Н.Л.Жариков (главный редактор) и другие. Киев:
Будівельник, 1983. Том 3. Львовская область; Одесская область; Ровенская
область; Полтавская область. Редколлегия: Т.Н.Логвин (ответсвенный редактор) и
другие. 1985. 337 с. 32. Шематизм всего клира грекокатолицкой
митрополичой архиепархии Львивской на рик 1903. Львив, 1903. 453 с. 33. Шематизм Духовенства Львівської архієпархії, 1935-1936. Львів, 1935. 386 с. 34. Шематизм Львівсько-Сокальської єпархії
Української Православної церкви Київського патріархату. Львів: ПАІС, 2000. 248
с. 35. Kunzek T. Przewodnik po wojewуdztwie Tarnopolskiem. Tarnopol, 1936. 303 s. 36. Orłowicz M. Ilustrowany przewodnik
po Galicyi, Bukowinie, Spiżu, Orawie i Śląsku Cieszyńskim.
Lwów, 1914. 514 s. 37. Słownik Geograficzny
Królestwa Polskiego i innych krajów Słowianskich. XV
tomów. Tom I. Warszawa. 1880. 960 s. 38.
Sokalski Br. Rys geograficzno - statystyczny Złoczówskiego okręngu
szkolnego, wraz z dokładnym opisem poszczegolnych miejściowości
obu powiatów (Złoczowski i Brodzki). Złoczów, 1885. 328
s. |
ч
|