Василь СтрільчукМісто Броди 1823 року у записах А.ГлаголєваУ цій статті розкриті описи міста Броди, опубліковані в
«Записках російського мандрівника
А.Ґлаґолєва з 1823 по 1827 рік» (Частина І, видана в
Санкт-Петербурзі у 1837 році).
Ці матеріали
відкривають нам чимало цікавих фактів з історії міста. Приїхавши до Бродів 30 квітня 1823 р., Андрєй Гавріловіч Ґлаґолєв, чиновник міністерства закордонних справ Російської
імперії, знайомиться з умовами повсякденного життя міста першої
третини ХІХ ст., зокрема, змальовує діяльність єврейських торговців. Мандрівник гарно описує визначну пам’ятку нашого міста – Велику бродівську синагогу, внутрішнє облаштування цієї споруди. Гуляючи міськими вулицями
Золотою, Лешнівською (нині Івана Франка), Лемберґською (Львівською, називалася у той час сучасна вулиця Т.Шевченка), описав стан вулиць.
Привертає увагу згадка мандрівника про те, що у Бродах в 1823 р. немає
бульвару. Инший мандрівник
– А.Мухлінський – у своєму
«Щоденнику», датованому
1841 роком, згадує сучасний
парк на майдані Свободи, називаючи його бульваром. Ще инше джерело
– малюнок Карла Ауера «Нова площа у Бродах», показує як виглядав бродівський сквер близько 1836 р.
(на цьому малюнку дерева є досить невеликими і виглядають
недавно посадженими). Співставляючи
ці дані, можемо припустити, що наш міський
сквер був закладений між 1823 і 1836 роками. Автор змальовує
тогочасний стан брідських фортифікацій (замку і валів). Не зовсім зрозумілими є дані про населення міста, де навіть немає згадки про українців (на той час – русинів),
а також відомостей про два міські храми (католицький
і лютеранський ???). Мандрівник не міг би не помітити найвищу споруду міста – церкву Різдва Пресвятої
Богородиці (можливо, не знаючи місцевої релігійної традиції, він називає українську
греко-католицьку церкву лютеранською). Автор «Записок» не описує
Ринку і не згадує церкви Святого Юра. Це свідчить про те, що перебування його у Бродах було недовгим і він не мав змоги повністю
оглянути місто, а окремі відомості були записані зі
слів фактора (торгового агента, посередника),
який його супроводжував … Отже, в адаптованому перекладі з російської подаємо записки мандрівника про Броди. Вразливі мандрівники! Якщо вам потрібно поїхати за кордон, не їдьте через
Радивилів. Жорстокі євреї не лише перешкодять
вам виплакати ваше серце, але й не дадуть зронити ні однієї
сльозинки. Митниця, на якій реєструються
паспорти, знаходиться біля самого Радивилова, а рогатка
– за дві версти від митниці. Вона стоїть серед гаю, оточена кількома будиночками, в яких живуть офіцери
і козаки. Як тільки був відданий наказ пропустити мене, десять євреїв
накинулось на мій чемодан, як на здобич;
потягнули його в різні сторони,
почали сваритися і штовхати
один одного; нарешті вхопили
мене, посадили в довгу закриту
бричку і просили трохи грошей. Тепер-то попав я в руки євреїв!
Фактор Мошка, якому начальник митниці
Г. К-ій наказав провести
мене до Бродів, – єврей візник і третій єврей, п’яний, який сів для компанії,
везли мене одного через ліс, по пеньках, по колодах. Місто Броди, що перебуває під
владою Австрійської імперії, знаходиться за одну милю
від Радивилова [очевидно,
автор має на увазі одну російську милю, яка дорівнює
7,468 км – С.В.], на місці рівному,
низькому і піщаному. Банкір В., чоловік
ласкавий і послужливий, до якого я мав лист, взяв на себе усі турботи зробити
усі потрібні розпорядження для мого від’їзду; а між тим в очікуванні диліжансу, який відправляється звідси до Відня через
два дні, я сподіваюсь трохи відпочити і оглянути всі визначні
місця, якщо тільки є тут що-небудь варте уваги. Мені здається, що я знаходжуся тепер в Іудеї. Євреї на дворі, на ґанку і в сінях.
Двері моєї кімнати безперестанку відчиняються і зачиняються. Одні пропонують золоті речі; другі
лізуть з сукном і полотнами,
треті несуть тютюн і
люльки. Коли їм відмовляєте, вони не слухають;
коли сердитесь на них, посміхаються; женете їх, кланяються
і дякують. Якщо зачините двері, вони полізуть з вулиці по хребтах своїх братів, щоби пропхати
у вікно голову з новими пропозиціями доброму і милостивому
панові. Одним словом, тільки
о десятій годині ночі я отямився і міг поміркувати про мою подорож. За ревізією 1822 р., число місцевих євреїв сягало 22 000; і поза тим неврахованих і тих, які живуть для торгівлі,
вважається до 10 000; а німців,
поляків і цісарців не більше 4 000. Будинки тут значною мірою одноповерхові
й невеликі; але в кожному такому будинку
знаходиться два, три і чотири
сімейства євреїв. При всьому цьому, влітку впродовж дня кімнати пустують. Євреї товчуться на ринку чи бігають вулицями;
єврейки ходять вулицями чи сидять
під дверима. Перші курять тютюн, останні зазвичай в’яжуть шкарпетки. Євреї мають тут
синагогу, велику кам’яну споруду. Вони заходять туди з покритою головою; а тому
фактор мій просив мене при вході не скидати капелюха. Входять до неї з західного боку, у великі залізні ворота чи в малі двері,
які знаходяться зліва від воріт.
У східній стіні,
навпроти чотирьох стовпів, які підтримують
склепіння синагоги, стоїть
кивот завіту [кивот – невеликих розмірів
шафа, де зберігаються святі речі, в даному
випадку – сувої Тори – С.В.], закритий зеленою занавіскою. Він відкривається рабином тільки раз в рік,
на свято Нового року. З правої
сторони сходів, що ведуть до святині,
стоїть семисвічник, чи точніше дев’ятисвічник,
тому що він має вісім свічок,
поставлених в ряд, і одну велику
окремо. В перший день після суботи запалюється велика свічка і одна
мала; в другий велика і дві
малих, і так далі; в суботу запалюються всі свічки. Нижче
кивота є ще два малих дев’ятисвічники. Тут євреї запалюють звичайну свічку в той день, коли втрачають кого-небудь зі своїх родичів.
В пам’ять про покійника
вони зобов’язані робити це щорічно. З
лівої сторони кивоту горить в лампаді незгасний вогонь. Над кивотом встановлено знамення скрижалів закону: дві невеликі дошки
з десятьма цифрами. Посеред
синагоги, між чотирма стовпами, височіє великий амвон,
на якому під
час молитви сидять співці. Вони не є із знатного
роду, а служать за наймом; але неодружений
єврей не може бути прийнятим до числа співців. На одній з лавок амвону лежать дві малинові оксамитові подушки для обрізання немовлят. Обряд цей здійснюється таким чином. На восьмий день породілля приносить немовля чоловічої статі до великих воріт і передає одному зі своїх родичів,
який передає иншому і так далі. Нарешті близький родич, який сидить на оксамитовій подушці, приймає новонародженого на свої коліна; а на другій подушці сидить один з почесних євреїв, який повинен здійснити обрізання. Вибір того останнього
залежить від бажання батьків; а батьки запрошують того, кому хочуть показати свою особливу повагу. Стовпи, що утримують зводи синагоги, всі восьмигранні; і на кожній грані в рамці за склом – по одному друкованому листку заповідей. Стіни всі
прикрашені також листками,
на них надруковано заповіді
чи тексти з Пророків. В синагозі знаходиться до ста дерев’яних
лавок; лавка складається з двох
прилавків; на одному з них сідають
лицем до кивота, а на другому до західних воріт. Напроти кожного місця дерев’яний налой [у храмі високий, з похилим верхом столик,
на який кладуть ікони, богослужбові книги тощо – С.В.]. Жінки під час молитви
знаходяться в особливому відділенні,
на хорах, з яких в синагогу є лише
один отвір чи вікно напроти самого кивоту. Місця в синагозі винаймаються на рік;
за перші платять по 150 і більше червінців. Сума ця використовується як на утримання співців, так і на освітлення. Синагога, чи як називають її євреї,
школа, завішена вся панікадилами;
і в святкові дні, як на Паску, Новий рік і в инші великі свята запалюють, як запевняють, до 40000 свічок, – звичайно найменших. По боках великої школи є дві малих,
ніби прибудови. У велику збираються євреї кожного ранку о дев’ятій годині; а малу о сьомій годині ранку відвідують зазвичай ті євреї,
які через зайнятість торгівлею не мають часу бути в першій. Ця школа є квадратною, найпростішої архітектури,
і на кожній стіні під зводами є три вікна. Вона збудована в 1741 році; і за запевненнями євреїв, схожа до неї знаходиться лише в Празі. Але коли я зробив зауваження про місце знаходження Соломонового храму, який вівтарем обернений
був на захід, вхід мав зі
сходу, а місце кивота закрите
стіною і крилами
херувимів, тоді мої фактори і шкільник
чи сторож, уважно слухаючи мене, замість відповіді зітхнули і похитали головами. Багаті євреї мають ще приватні
школи у своїх будинках. Вечір,
так само як і ранок, зазвичай присвячується
молитві; але після вечірньої молитви, з восьмої години, все місто приводиться в рух. По
старому місті чи ринку, по Лешнівській, Золотій і Лемберґскій вулицях ходять натовпами чоловіки, жінки і діти. Слід
визнати, що єврейки прекрасні; на жаль, вони
не мають тієї строгої моральности, якою відзначались дочки Ізраїлю, їх праматері. Сіті
спокуси розставлені тут майже на кожному кроці. Бульвару
тут немає; вулиці нечисті. По земляному валу, який слугував колись укріпленням і огорожею, майже ніхто не гуляє. Від замку графа Потоцького, якому належало місто, залишилось тільки декілька розвалин. Тут також є, крім синагоги, одна католицька церква і одна лютеранська. |
ч
|