зміст
на головну сторінку

Ігор Герич

Здоров’я

 

З ЗАСІДАННЯ «ЛЬВІВСЬКОГО КЛУБУ»

 

Ви вибрали таку тему, про яку я взагалі не знаю, що говорити.

Я думав, що сама тема буде нудна для не медичного обговорення, а вона нудна і для медичного, і для мене трохи нудна. Це тому, що однотипного визначення здоров’я на сьогоднішній день в принципі не існує і про це говорять абсолютно всі. Навіть по ВООЗ здоров’я – це благополуччя, яке стосується соціальної функції, фізичного і душевного стану. З класичної філософії, якщо згадати Аристотеля, безумовно, воно пов’язане з тілом. Але, очевидно, що тілом не людським, а з тілом в принципі. Воно прив’язане до фізичного тіла, в тому числі і людського, яке є одним з тіл. Як здорове ядро, здорове яблуко. Якщо б попробувати сформулювати спонтанну дефініцію здоров’я, яка була би зрозуміла, відчута і пережита кожним, то здоров’я – це очевидна річ, яка стає помітною при втраті. З філософського погляду це можна певною мірою пов’язати з часом, але не з хронологією часу, якимось невидимим виміром, а з плинністю, втратами і змінами. Лише в тому сенсі, об’єктивного трактування здоров’я не існує. І ця проблема криється не в самому здоров’ї. Проблема в тому, що воно прив’язане до норми, але поняття людської норми зав’язане на банальну статистику. В людському ряді зростом від 1, 5 м до 2, 1 м, з шириною серця чи шириною зап’ястка від 3 см до 10 см, з хребтом кривим чи не кривим виведена норма і на тому взагалі концептуально побудована вся медицина, на превеликий жаль. Дуже часто медицина трактує повернення до здоров’я, як повернення до норми. І тут виникає купа проблем, дефектів, поганих історичних і фактичних результатів медицини, але це однакова концепція у всьому світі, вона не лише українська.

Дуже часто я про здоров’я думав більш глобально і не лише на лінії боротьби за здоров’я, хоча й про це також. Певно, воно постає в двох сенсах. Один, який зачіпає особисто мене, а також моїх близьких – це втрата здоров’я, як непомітного і недооціненого явища, умовно кажучи, як дихання: ніхто ж не відчуває його до того моменту, поки не забракне кисню. Аж тоді ми починаємо ретроспективно розуміти, який це кайф і яке це задоволення просто вільно дихати. Тому саме через нездоров’я може бути оцінене здоров’я. З погляду сприйняття здоров’я пацієнтом і сприйняття здоров’я лікарем – воно зовсім різне. Я дуже часто на нього дивлюся в незвичній площині. Одна з функції, яка робить унікальним лікарський процес – це повна відвертість пацієнта, повна душевна оголеність. Навіть деколи з рідними чи з близькими рівень нашої відкритості є нижчим, ніж мала б бути відкритість з лікарями. По суті – це унікальна професія, де ми маємо відкритися всі. Зрозуміло, що це може бути складною психологічною драмою. З тої точки зору – це повне делегування функцій, це розказування історій, яких ніхто, крім тебе, не знає.

Треба зауважити, що проблема не в визначенні здоров’я, проблема в трактуванні норми і формуванні основних напрямків для досягнення норми. Як на мене – це патологія, яка виходить з поганого трактування. Дуже часто пацієнт, який має певні дефекти, що не можуть бути описані, як здоров’я, може відчувати благополуччя і комфорт, і втрата саме цього, щоб довести його до норми приводить до ламання форми життя, до дискомфорту. Умовно кажучи, вирівнювання якихось параметрів, чим займається медицина – багато лейкоцитів – треба нижче, висока гарячка – треба збити – іноді занадто складний процес на сьогоднішній день і з погляду дефініцій, і з погляду лікування. У концепції здоров’я, з описів медично-філософських є термін гомеостаз. Гомеостаз – це рівновага. Тут можна описувати здоров’я як рівновагу функцій, які є необхідними для життя. Тобто, рівновага функцій з формального погляду, приводить до комфортного функціонування. Вони всі зав’язані одна на одній і при певному відхиленні деякі хворобливі моменти теж компенсуються, супроводжуються певним комфортом і спокоєм. Тут нема консенсусу. З позиції втрати суб’єктивно дуже легко відчувати здоров’я, з позиції об’єктивної – здоров’я описується як фізичне, психічне, соціальне благополуччя – це просто фікція. На превеликий жаль ВООЗ – це просто бюрократична організація, яка керується не сенсами, а радше бюрократичними механізмами. Історично так склалася логіка, що все-таки норма трактується як основа. Перебування функцій і параметрів в нормі формально трактується як здоров’я. Не говорю про психічне – радше про фізичне. І, власне, поверненням до норми і займається медицина. Психічне і фізичне здоров’я – це два різновиди, дві складові, як крила в гусака. Вони складно взаємопов’язані, безумовно вони індукують одне одного, але це різні речі.

Тривалість життя і зменшення певної кількості хвороб не пов’язані з індивідуальним здоров’ям, вони пов’язані з так званим суспільним здоров’ям, яким оперує галузь, що займається лікуванням хвороб – медицина, або галузь, що забезпечує утримання здоров’я – охорона здоров’я.

В США статистика свідчить про зменшення кількості людей, які рекрутовані в збройні сили. У них та сама проблема, що й загалом по Европі – формально кількість людей, яких просто можна вважати здоровими (тобто, не задихається, не має хвороб, може переносити якесь навантаження) – кожного року зменшується. В тому сенсі світ різний. В Африці кількість здорових людей вища. Ще крім цінності здоров’я, отой тренд США до здорового способу життя пов’язаний з ціною на лікування, яка впливає не менше, а може й більше, ніж цінність на здоровий спосіб життя, тому що хворіти в цьому світі дорого і дешевше в будь-який спосіб стати здоровим, щоб не тратити гроші. Україна і весь постсовєтський простір розбалансований у питанні здоров’я, бо медицина була ніяка. Зараз у нас той період, коли ціна теж починає формувати людей до змін своїх звичок – ліпше бути здоровим не тому, щоб бути щасливим, а тому, щоб не лікуватися.

З погляду здоров’я особистого суспільне здоров’я нікого не цікавить. А суспільство не є здоровим і з кожним часом воно робиться все хворішим. Навіть механізми і технологічний розвиток медицини дозволяє виявляти нові хвороби.

От в Китаї, наприклад, традиційна медицина вирізняється філософією – вона успішна і вона правильна, має п’ять тисяч років. Християнські засади так чи инакше регулюють спосіб життя, аюрведа чи буддизм, апологети чи вуду – вони мають щось своє, що впливає на здоров’я. Вони всі різні і єдине, що їх об’єднує – це близькість до традицій. Швидше за все у традиційному способі життя, традиційному фізичному навантаженні, традиційній нормальній і обмеженій їжі – їжі не для розкоші, а їжі для голоду, сексу не для задоволення, а для відтворення – і закладена норма. В будь-якій релігії. Боги були тоді не від слабкості людства. Бо для того існував природній відбір – слабка дитина вмирає, народжується здорова. Гинули від травм, воєн, інфекції, банальних хвороб. Хоча дефініції здоров’я нема, мусимо розрізняти здоров’я і хворобу. Це зовсім різні речі. Якщо ми говоримо про те, як підтримати здоров’я – це стандартні істини – тут може підійти аюрведа, йога, медитація. Але вони не підходить для лікування будь-якої хвороби. Вони можуть бути тлом, яким зараз не чистоплотні лікарі народної медицини намагаються лікувати хворобу. І це катастрофа.

Цікаве життя рівнює здоров’ю помноженому на час. Чи поділеному. Ми говоримо про практичні і прагматичні речі: істини – вони прості і точно не ми їх відкрили. Істиною є те, що фізична активність дає здоров’я, вона дає довге життя. Тобто, комфортна, нормальна фізична активність. Те саме з харчуванням – природне здорове харчування. Але в сучасному комерціалізованому світі на все дивляться з позиції менеджменту, розробляють свої програми для здорового способу життя.

От дефініції здоров’я нема. Ні з погляду соматики, ні з погляду суспільства. Термін здоров’я – це скоріше прикметник – здорове дерево, здорова городина, здорове суспільство. Що таке здорове суспільство? Хто його знає. Функціонуюче суспільство, життєздатне – це якісний оцінковий термін, який пов’язаний скоріше, якщо би питали філософи, не медики, що таке здоров’я, з розвитком – від юності до старості, від покоління до покоління – це обставина, яка дозволяє гармонійно розвиватися.

Передовсім, якщо йде спроба визначення чогось чи оцінки, має бути чітке розуміння вимірів: оцінка у теперішньому зрізі – станом на тепер. Стосовно щастя, умовно кажучи, нема такої конструкції. Так само, як і здоров’я. Здоров’я – це те, що дає можливість розвитку, не розвитку і бачення перспективи, а розвитку в перспективі часовій. Здоров’я дуже подібне до дихання. Хто з нас його відчуває? Та ніхто. Еталону здоров’я у дитячому віці нема – не відчуває дитина здоров’я. Це те, що ти почнеш відчувати і оцінювати, коли його вже нема. З тої позиції здоров’я не дає щастя, бо щастя від того, що ти дихаєш – це коли з тебе шнурок зняли, або шафу і ти розумієш, який це кайф, що ти дихаєш. Це дуже дивне оцінкове явище, через то воно апріорно з щастям не пов’язане. Ну, може воно має якісь відхилення – наприклад, гантелі піднімати, навантажуватись і відчувати задоволення. Але ти десь відхилився чи зробив екстрим – аж тоді відчуваєш щось. В тому сенсі тут закладена велика трагедія. Ця цінність, яку ми маємо – величезна, яка дає можливість прожити повний житейський цикл, розвинутися, перейти з дитинства, вилізти з материнської утроби і дожити до правнуків – ота обставина і називається здоров’ям. Це майже примара. Через те ми з ним обходимось так погано. Це цінність, яку ми не відчуваємо, а відчуємо, коли її починає бракувати, а починає бракувати, коли ми її через різні обставини втратимо… Тут воно пов’язане з вірою, бо віра просто регулює, включає цінність, заглиблення в себе і відчуття доцінювання того, що ми маємо.

Імунітет – це опірність, один з варіантів захисту чи від різних соціальних речей, той самий механізм опору працює в суспільстві. Тут є класика медична, наукова – вона полягає у вченні стресу Ганса Сельє. Три типові варіанти реакції на стрес, якщо за стрес брати любий подразник – травма, холод, криза.

1. Опірність стресу.

2. Просто втеча.

3. Компенсація – здатися і не опиратись.

Те саме в суспільстві: частина опирається, инші просто втікають, емігрують, навіть до себе на кухню, а третій включають пофігізм. Вертаючись до щастя, всі категорії відчуття щастя залежать від внутрішньої компенсації. Якщо я втік, бо мені так зручно, я привик, закрився, то в мене варіант щастя почався. Воно не пов’язано з медициною – це примара. Навіть не тінь, бо тінь від сонця можна побачити. А це ми бачимо, тільки коли воно зникає.

Є певні сенси здоров’я. Здоровим є те, що виглядає природно і звично було адаптовано людиною впродовж багатьох часів. Все, що придумала цивілізація. Сто років тому людей оперували на живо, бо наркозу не було. Але камінь з нирки на Кримській війні витягали за 3 хв. і люди це витримували. А хто зараз витримає? 90% жінок народжували в 20-х роках минулого століття в полі, в хаті, без лікарів. Сьогодні всіх треба лікувати. Тут суспільство доводить себе до ручки. В логіці розвитку держави нема сегменту, зв’язаного зі здоров’ям. В Інтернеті крупні спекуляції на людських цінностях. Політики мають обіцяти державу, яка дасть щастя і здоров’я. Здоров’я – це нормальна вода, нормальна психологія, нормальні стосунки.

 


ч
и
с
л
о

82

2015

на початок на головну сторінку