Єлєна ВоляКультура как генерування гідності
«Вперед
культурою людини буде рухатися
і культура всесвіту» Фіхте У роботі «Нариси філософії культури» П. Струве і С. Франка (1905) акцент робиться на розумінні
культури, «яка існує не поза людьми, а в людях і робиться ними». Культура, що
розуміється, насамперед, як «культура в людині», має прикладне значення для
педагогічної практики» [1], і на наш погляд, може бути пов’язана з концептом
людської гідності. Зауважимо, що в сучасному суспільстві поняття гідності все
частіше розглядається в контексті правових питань, що означає втрату певних
початкових смислів – насамперед, смислів особистісного розвитку. Сучасні дослідники вказують на те, що:
«Поняття гідності як загальнолюдської характеристики може мати різний ступінь
узагальнення. Гідним може визнаватися індивід, а) який відповідає уявленням про
вище призначення людини (такий загальногуманістичний
образ гідності, складений вже в античності, яскраво виражений у Аристотеля, Епікура, стоїків); б) просто як такий, тобто безумовний (в
християнстві гідність людини асоціюється з тим, що вона від початку містить в
собі образ Бога; в кантовому вченні повагу до иншого
обумовлено тим, що инший визнається суб’єктом
законодавчої волі); в) як особистість, що виконує свої обов’язки і відповідає
розумним очікуванням оточуючих в конкретних людських стосунках» – Апресян Р.Г. Нова філософська енциклопедія. 2003. Кант звертається до проблеми гідності,
беручи собі за завдання схарактеризувати вищий принцип моральності. Особливої
уваги заслуговує обраний ним метод: піти «аналітичним шляхом – від звичайного
пізнання до визначення його вищого принципу, а потім зворотним, синтетичним –
від дослідження цього принципу і його джерел до повсякденного пізнання, де він
застосовується» [2]. Кант вводить поняття «доброї волі», яка добра «завдяки
волінню, тобто сама по собі» [3]. Він бачить справжнє призначення розуму як
практичної спроможності в тому, «щоб породити не волю як засіб для будь-якої
мети, а добру волю саму по собі», ця воля «повинна бути вищим благом» і умовою
усього иншого» [4]. Для пояснення поняття доброї волі
Кант використовує поняття «обов’язок» і розрізняє позиції «відповідно до
обов’язку» і «з почуття обов’язку». За Кантом, тільки коли людина діє «з
почуття обов’язку, її максима має моральну гідність» [5]. Вчинок набуває моральної
цінності, коли він зроблений з почуття обов’язку. Обов’язок Кант визначає як
необхідність (вчинення) вчинку з поваги до закону [6]. Тому тільки уявлення про
закон сам по собі, яке є, звичайно, лише в розумної істоти, оскільки це
уявлення, а не очікуваний результат, є визначеною підставою волі, і може
становити те настільки детально визначене благо, яке ми називаємо етичним, і
яке є вже в самої особистості, що діє згідно з цим уявленням, а не очікується
ще тільки в результаті вчинку [7]. Кант виводить загальну «закономірність
вчинків», яка повинна служити волі принципом. «Це означає: я завжди повинен
чинити тільки так, щоб я також міг бажати перетворення моєї максими під
загальний закон» [8]. Кант підкреслює основу вищого практичного принципу стосовно
людської волі – категоричного імперативу: «розумне єство існує як мета сама по
собі», також виводить практичний імператив: «чини так, щоб ти завжди відносився
до людяності і в своїй особі, і в особі всякого иншого
так, як до мети, і ніколи не відносився б до неї тільки як до засобу» [9]. Кант розглядає гідність як підставу
виділення одного з типів цілей. «У царстві цілей все має або ціну, або
гідність. Те, що має ціну, може бути замінене також і чимось иншим як еквівалентом; що вище всякої ціни і не допускає
ніякого еквівалента, те має гідність». За Кантом те, що складає умову, при якій
тільки й можливо, щоб щось було метою саме по собі, має не тільки відносну
цінність, тобто ціну, але і внутрішню цінність, тобто гідність. Моральність же
є умовою, при якій тільки можливо, щоб розумна істота була метою сама по собі,
бо тільки завдяки їй можна бути законодавчим членом в царстві цілей. Таким
чином, тільки моральність і людство, оскільки воно до неї здатне, володіють
гідністю [10]. На наш погляд, ця позиція створює основу для
розуміння культури, яку творить людина. Тим більше, якщо ми слідом за Кантом
розуміємо гідність як людське в людині, а культуру як створювану людиною.
Виховання гідності як людського в людині близьке до термінологічного розуміння Наторпом освіти «як створення людини в людині» [11]. Зв’язок гідності з культурним розвитком
людини і суспільства простежується в спадщині Фіхте [12]. Виділимо деякі
смислові одиниці. Гідність у Фіхте співвідноситься з: а) усвідомленням
наступності [13]; б) можливістю удосконалюватися [14]; в) сприянням розвитку
людства [15]. На наш погляд, позиція Фіхте щодо поняття гідності вказує на його
культурні підстави і дозволяє характеризувати культуру як: а) зв’язок з
предками; б) форму безперервного розвитку; в) суспільне служіння [16]. Слідом за Кантом і Наторпом
педагогіку і теорію виховання розуміли як «прикладну» філософію насамперед
неокантіанці. За зауваженням Н. Дмитрієвої, «їх власна філософія вчинку ставала
філософією історії» [17]. Ми вважаємо, що вчинок людини є проявом її
гідності. Це положення знаходиться в руслі розвитку проблематики
неокантіанської традиції, де мислителі, в принципі орієнтовані на проблему
людини, акцентували на проблематиці вчинку. За Когеном,
людина стає людиною завдяки діянню (вчинку). Умовою вчинку є самосвідомість, з
його погляду, орієнтована на «єдність державної волі» [18]. Подібну позицію
знаходимо у Наторпа: «справжня спільність звільняє
індивідуальність», забезпечуючи «всебічне розкриття сутності людини» [19]... Примітки 1.Наведемо деякі, на наш погляд, важливі
тези з глави: 1) «Культура і особистість»: «Втілення
ідеалу в реальність, яка утворює сутність культурної творчості» – на думку
Франка – «може відбуватися, лише проходячи через ту точку буття, в якій світ
ідеалу схрещується зі світом реальності і творіння абсолютних цінностей
поєднується з їх реалізацією в емпіричному житті; ця точка є особистою
свідомістю, духовним життям мислячої і діючої особистості». 2) «Всі ідеали, не зважаючи на відмінність
їх змісту, по суті є вільними творіннями особистості. Особистість створює
науку, мистецтво, мораль; навіть в релігії, де особистість часто заперечує саму
себе, схиляючись перед вищим началом, це начало твориться нею ж. Не в
матеріальній силі і не в зовнішній сфері життя лежить джерело і коріння
культури; вони таяться в глибинах особистої свідомості, і всі великі
перевороти, що визначали долю царств і народів і змінили обличчя землі,
годувалися думками і сподіваннями, народженими у тиші відокремленої роботи
духу. «Світ нечутно обертається навколо тих, хто відкриває нові цінності»
(Ніцше)» – Струве П.Б., Франк С.Л. Нариси філософії
культури // Франк С.Л. Непрочитане...: статті, листи, спогади. М., 2001. 2.Кант І. Основоположення метафізики моралі
// Твори. У 8-ми т. Т.4. М.: Чоро. 1994. с. 160. 3.Кант І. Основоположення метафізики моралі
// Твори. У 8-ми т. Т.4. М.: Чоро. 1994. с.162. 4.Кант І. Основоположення метафізики моралі
// Твори. У 8-ми т. Т.4. М.: Чоро. 1994. с. 165. 5.«Збереження свого життя є обов’язком, і,
крім того, кожен має до цього ще й безпосередню схильність. Але звідси не
випливає, що боягузлива часом дбайливість, яку проявляє більшість людей до
свого життя, має внутрішню цінність, а її максима – моральну гідність. Вони
оберігають своє життя згідно з обов’язком, але не через почуття обов᾿язку. Якщо ж мінливість долі і незнищенна туга
зовсім відняли смак до життя, якщо нещасний, будучи сильним духом, більше через
обурення на свою долю, ніж з малодушності або пригніченості, бажає смерті і все
ж зберігає собі життя не через звичку або зі страху, а через почуття обов’язку,
– тоді його максима має моральну гідність» – с. 167. 6.Кант І. Основоположення метафізики моралі
// Твори. У 8-ми т. Т.4. М.: Чоро, 1994. с. 170. 7.Кант І. Основоположення метафізики моралі
// Твори. У 8-ми т. Т.4. М.: Чоро. 1994. с. 171. 8.Кант І. Основоположення метафізики моралі
// Твори. У 8-ми т. Т.4. М.: Чоро, 1994. с.172. 9.Кант І. Основоположення метафізики моралі
// Твори. У 8-ми т. Т.4. М.: Чоро. 1994. С. 205. 10.Кант І. Основоположення метафізики моралі
// Твори. У 8-ми т. Т.4. М.: Чоро, 1994. с. 212. 11.Наторп. П. Філософія як основа педагогіки
/ передмова Г.Г. Шпета. М.: видання М.М. Клочкова, 1910. с. 46. 12.Фіхте І.Г. Призначення людини // Твори в
двох томах. Т. II. / СПб.: Міфріл,
1993. с. 20. 13.«Міцніє почуття нашої гідності і нашої
сили, коли ми говоримо собі те, що кожен з нас може собі сказати: моє існування
не марне і не безцільне, я – необхідна ланка великого ланцюга, який тягнеться
від розвитку в першій людині повної свідомості її існування у вічність
<...> благодійники роду людського, імена яких я читаю в записах світовій
історії <...> працювали для мене: я пожинаю плоди їхніх праць, я ступаю
по землі, яку вони населяли, за благодатним їхнім слідом. Я можу, як тільки
захочу, взятися за піднесене завдання, яке вони ставили перед собою, робити
більш мудрим і щасливим наш спільний братський рід» – Фіхте І.Г. Про
призначення вченого. М.: ОГИЗ, 1935. с. 98. 14.«Людство може обійтися без усього. У
нього все можна відняти, не торкнувшись його істинної гідності, крім можливості
вдосконалюватися» – Фіхте І.Г. Про призначення вченого. М.: ОГИЗ, 1935. с. 107. 15.Фіхте І.Г. Про призначення вченого. М.:
ОГИЗ. 1935. с.107. 16.Життя Фіхте була яскравим виразом його
громадянської позиції. 17.Дмитрієва Н. Людина і історія: до питання
про «антропологічний поворот» в російському неокантіанстві // «Гефтер», 2013 18.Цит. по: Дмитрієва Н. Людина і історія:
до питання про «антропологічний поворот» в російському неокантіанстві // «Гефтер», 2013. 19.Цит. по: Дмитрієва Н. Людина і історія:
до питання про «антропологічний поворот» в російському неокантіанстві // «Гефтер», 2013. |
ч
|