Янош Саноцькийλάθε βιῶσας – жити непомітно
Вислів λάθε βιῶσας
за традицією приписується Епікуру, грецькому
філософу, що жив в 341-270 році до РХ. В дослівному перекладі цей вислів
означає – живе ховайся. Над цим висловом я б хотів поміркувати. Щоб зрозуміти сенс цього вислову не обов’язково зглиблювати
епікурейську філософію, можна спробувати підійти від способу життя, яке вів і
пропагував філософ. Епікур заснував свою школу і
навчав в саду свого дому, вів бесіди з учнями під час прогулянок поміж
деревами. Сад був відгороджений від світу муром. Філософи могли насолоджуватись
розмовами на метафізичні теми, роздумами про музику в такт в тиші і спокою, бо
шум міста не доходив сюди і перед очима не миготіли люди яким завжди щось один
від одного потрібно. А тут ніякі марноти повсякденного життя не заважали. Так
можна було досягти стану атараксії – безтурботного, блаженного стану спокою,
стану, яке за Епікуром є єдино нормальним людським
станом, перебуваючи в якому макрокосм перетікає в душу і повстає для спокійного
споглядання і насолоди. Духовна насолода є вищою ніж чуттєва, але й вона
неможлива в нездоровому тілі. Для того
щоб так сталось треба бути освіченим, навченим, тренованим. І ще одна умова
необхідна для атараксії – не впускати в себе суєту світу – звідси мур, що
відгороджує, обмежене коло друзів та учнів, що розуміють одне одного. Така вища
рафінованість людського життя можлива лише в укритті – тому живе (для того щоб
бути щасливим) переховуйся - λάθε βιῶσας. Така життєва позиція безумовно виключає активну участь в публічному чи політичному житті. За
це і був критикований Епікур вже невдовзі Плутархом – грецьким філософом, що жив вже в
часи Римської імперії. Патріотизм – одна з найважніших чеснот для нього. В
трактаті під назвою «Чи добрим є вислів: живи непомітно?» він пише:»Але ж той,
хто славить в моральних питаннях закон, суспільність і громаду, …для чого йому
приховувати своє життя? Щоб ні для кого не бути виховним прикладом, нікого не
спонукати до змагання в чеснотах? Подібно до того як світло робить нас не
тільки один для одного помітним, але й корисним, так і популярність відомість
надає чесноті не тільки славу, але й можливість проявити себе в ділі..».
Плутарх переконаний в цьому і без будь якого сумніву з твердо і прямо формулює тезу
– «Добре жити – значить жити суспільним тобто відкритим життям». Життя на
площі, а не в укритті. А ось ще один персонаж - поет, який спробував і одного і другого і
зробив такий висновок (цитую в неперевершеному перекладі Андрія Содомори) Ось тобі рада моя, чий досвід гідний уваги: Тихо, для себе живи, славних імен уникай. Чуєш? Для себе живи, якнайдалі од
можновладців:
Саме звідтіль, пам'ятай, б'є блискавиці вогонь. ……… Щогла, що нижча, то легше од бурі вона
утікає,
Більше вітрило твоє - більша загроза біди. І
далі згадавши історію Ікара його злет та
падіння поет повторює знайомий нам вислів Вір мені: добре прожив, хто вмів ховатися
добре, І
поза межі, що їх доля вказала, не йшов. Це пише Овідій у своїх Скорботних Елегіях написаних по дорозі з Риму на
вигнання в одну з колоній на Чорному морі, тобто з точки зору Риму в anusmundi ( по нашому – задуп’є).
А однією з причин чому його вигнали було занадто інтенсивне товариське та
суспільне життя. Життя в славі підтримується можновладцями, дуже легко зробити
щось не так і попасти в опалу. Так і сталось з Овідієм. Аж тепер,пропливаючи
через Босфор, він згадав Епікура і перефразував його
вислів латинською - bene vixit, ben equilatuit
в такій транскрипції вислів і залишився в культурі Європи виринаючи то в
куртуазній поезії трубадурів або в сентименталізмі Франції XVIII століття. Я далекий від того щоб пропагувати одну з цих способів буття. Гадаю, що
вони рівноправні та самодостатні. З
часів Риму сформувалась регламентація життя громадянина поділ на vita privata та vita publica. Живемо і так і
так просто акцент розставляємо різний.Нехай кожен
вибирає свій і не пхається з пропагандою своїх вподобань та преференцій. Єдине
що потрібно зауважити так це відповідність вибраної діяльності чи професії
стилю життя. Дуже лапідарні приклади – якщо вибрав діяльність політика, то не
сиди вдома, а якщо філософа- то не лізь на площу. Що
це саме так – процитую Декарта, який в листі до Мерсенна
обговорює певні тези свого Трактату і вказує на їх подібність з поглядами
Галілея, саме тих які привели останнього на суд інквізиції і коштували йому
стількох моральних та фізичних страждань. Декарт переконаний в істинності цих
викладених в Трактаті аргументів, але він також розуміє, що саме тому доля
Галілея може спіткати і його. І ось що він пише своєму другу Мерсенну: «Однак я не настільки закоханий в своє вчення,
щоб відстоювати їх ціною таких привілегій (іронічний
натяк на суд інквізиції), окрім цього жагуче бажання спокійного життя у
відповідності до прийнятого мною на його початку девізу - bene vixit, bene
qui latuit, спонукає
мене радше радіти можливості позбутись страху». Іншими словами – щастя
спокійного життя є цінністю вищою ніж абстрактна істина в умовиводах. Батько
новітньої філософії людина нормальна і скоріше плюне на все своє вчення, і не
полізе у вир боротьби задля доведення якимсь профанам, які є і будуть всюди і
завжди, цінність своєї праці. Справа марна і небезпечна, а Декарт філософ, а не
пророк. А через що, поки в небі Дедал
опирався на крила, Син його йменням своїм води безкраї назвав? Бо надто високо злинув Ікар, Дедал летів мірно,
Хоч і ті крила в обох не від природи були. |
ч
|