Михайло КрасникПро потребу поговорити
Як тільки я попав до
Львова, в 1977 році, то відразу з Ягодою і познайомився. Тому що то була одна
тусовка: Гуменюки Петро і Андрій, Ягода, той же Юрко Бойко… Мирко був трошки
відлюдькуватий, його не можна було побачити на каві, він сидів в себе в
майстерні і щось робив. Розходились чутки: хтось щось бачив, хтось щось читав,
хтось був в майстерні. Я теж був в нього в майстерні. Але якихось задушевних бесід
про мистецтво не було: забіг, подивився роботи, десь разом пішли… Не
погоджуюся з тим, що зараз про нього пишуть: був самітником, створив свій
власний світ, нічого не потребував. З одного боку, ніби то так, кожній людині,
зрештою, потрібне якесь усамітнення, а тим більше художнику – для
концентрації. Але я пам’ятаю вже останні часи, коли я їхав повз його майстерню
на ровері чи йшов, а він або стояв біля своєї
майстерні зі своїм псом, або виходив з гастроному навпроти і: «О,
привіт-привіт! Стій-стій! Давай поговоримо…». Та яке
поговоримо, ми всі спішимо, весь час біжиш. Хіба десь разів п’ять тільки
вдалося затриматися і поговорити. Відчувалося, що є в нього та потреба – поговорити,
неважливо про що. Він міг спілкуватися і з бомжем, і
з інтелігентною людиною. Потребував уваги, потребував людських відносин… Ніби
всі Ягоду знали, чули, до майстерні ходили – як до певного атракціону, але якщо
брати безпосередньо хто з ним контактував, то можна перерахувати на пальцях:
і через то, що вів такий спосіб життя, і через то, що був тяжкою людиною для
спілкування. Багато хто його уникав, побачать на вулиці «О, Ягода, давай обійдем». Бо раптом він п’яний. А якщо вже Ягода був
п’яний, то він тебе не відпускав, і треба було йти з ним на якесь пиво, а потім
тягнути в майстерню… А коли я його роботи побачив, то
перше, що мене здивувало – його відношення до них: все було пом’яте, десь
подерте, на прибитому до стіни полотні малювалося. Я б не сказав, що то
спеціальне якесь недбале відношення саме до картин, то така манера життя.
Роботи його мені подобались, чим – пояснити не міг. Там багато символів, але то
його власні символи. І поки він тобі не розповів про картину, ти сприймав її
зовсім по іншому. А його це деколи дратувало: «Ти нічого не розумієш!». Вважав,
ще це всім має бути зрозуміло і очевидно – його символи, його переживання. Хоча
сам міг одну й ту саму картину пояснювати раз так, а раз – зовсім інакше. Мені
імпонувала оця нестандартність його образів, але я не розумів його символів,
сприймав їх не настільки глибоко, наскільки там було вкладено. Коли ми вже
розмовляли про його картини, мені було набагато легше, і я по іншому на них
дивився. Поезію його я читати не міг – воно мені не йшло, вона була для мене
затяжка (не в тому плані, що занадто філософська чи зарозумна),
в прямому сенсі затяжка в самій подачі. Спілкуватися
з Мірком було специфічно.
Одного разу ти бачиш його в костюмі, при краватці, елегантного, а другий раз
бомж бомжем. Такий дуже різкий контраст. Але такий чи
такий, він постійно працював – то для нього було основне. Те, що він малював чи
писав – його тримало при житті і стільки часу протримало, зважаючи на його
спосіб життя. Добре, що біля нього
були люди, які йому допомагали, і мама, від якої він мав шалену підтримку. Десь рік тому йду
попри сквер біля Галицького базару, дивлюсь – якийсь бомж до якоїсь жінки
чіпляється. Я обійшов, а десь кроків за десять чую: «Михайле, Михайле!». А то
Мирко стоїть з мамою. Питається: «Ти закурити не маєш?». Кажу: «Ти що забув, я вже років десять не курю». «О, шкода, я б так
закурив…». «Чекай, – кажу, – зараз тобі куплю». Погнав на базар, купив, дав
йому пачку, «сірники дай» – дав і побіг на роботу. Я до чого: він останні часи
якось так ставився до себе, якби його не було – був папір, було полотно, були
фарби, а побут – то все було неважливо. PS. З такого
веселішого. Одного разу Христя Назаркевич була в
Німеччині, і їй там кажуть знайомі: передай вітання Ягоді і Фурексу.
Вона задумалась: то ж такий Фурекс? А виявляється, то
йшлося про пса. В Мірка був пес – такса Рекс, дуже
гавкав. І коли хтось приходив, то він, щоб його вгамувати, казав: «Фу, Рекс!» Так і вийшло – «Фурекс». Записала
Наталія Космолінська |
ч
|