зміст
на головну сторінку

Ювілейний поетичний вечір Мирослава Ягоди 22 серпня 2007 р.

 

22 серпня 2007 р. у львівському театрі імені Курбаса відбувся поетичний, ювілейний вечір художника Мирослава Ягоди. В сенсі відходу від традиційних основ мислення і культурних цінностей – ця Ягода незвичайна. Делікатес. Вона не надається до безпосереднього вульгарного й щоденного споживання і перетворення в засвоєний елемент культури – надто отруйна. Перевершення Бога – це найбільша спокуса й задоволення, приступні у цьому світі. Так думають художники, аскети екстазу, і звісно помиляються, бо Бог, насправді, неприступний.

Хоча, з тих спроб бунту виростає інколи дещо цікаве, наприклад – ритуальне авангардне мистецтво – а іншим воно і не буває.

Це мистецтво майстерної ритуальної провокації і накликання на себе «вищого гніву», що спопеляє, само виставляння себе під його нищівні блискавиці.

Йдеться про віртуозну гру потойбічного з наявним. Бо художник (за версією Ягоди) – «звабник дівочих ліній і фарб, який вирушає в надзвичайні подорожі надчуттєвості» – аж до кінця почуттів і нутра таємниці».

Хоча, його творчість не для дівчаток – чорна дюра самопізнання самого Бога, карнавальне кружляння на терасах і щаблях безодні збоченого виживання, де актуальним залишилось одне питання: «не бути – як це?»

Тому об’єктом, пунктом прибуття своєї поетичної і малярської творчості Мирослав Ягода зробив «ніщо», і зовсім не в сартрівському розумінні. Знаючи, що мистецтво і життя, в своїй суті, тотально брехливі й несправжні, він чинить виклик, який покінчить з цією обридливою грою.

Він сам себе виставляє іронічним Богом, кривляючись і повторюючи, наслідуючи Його.

Простір бунту розчахнуто і ритуально передвизначено, бо Майстру відомо – «нічого нам не дано. Усе забрано, залишилось розсипатись на порох, що падає в порох.»

І намалювати, ритуально зафіксувати цю пустелю та її нищівний вітер і самому ввійти в останню картину власного виклику, поразки розчеплення, самотності і виживання.

І якщо полотна Ягоди розчахують простір в пошуку отієї найменшої дискретної часточки, висвітлюючи нічні спалахи і навіть персонажів потойбічного (яке йому надзвичайно близьке), то поезії часто звернені до минулого, вже відбуто-втраченого-дитинного.

«В дитячих спогадах я знав, що світ – це картина, обридливий і страшний образ, вмираючого дня і ночі, …тоді я відкрив місяць – бліде обличчя вампіра, що висмоктує мозок і думки».

З того часу, відблисків пекельної війни потойбічного, що наближається, побільшало і «танцює навіжений світ зварйованого театру речей». В ньому точиться «полювання на Саваофа, психічна атака на Бога».

Власне, як виглядає, Бог і є ніщо, відчута смерть. І завданням художника стало заклясти її, створити свій ритуальний акт, «виграти смерть». Бо вона ж «чудова, як жінка, схожа на Ейфелеву вежу зі снігу і льоду, яку ковтають».

І Ягода, ритуально «обростивши свою кісточку-осердя» бризкає соком, разом з іншими «богами вмираючи на яскравості вогняної металевої палітри».

Конкуренція з Богом, його викликання – небезпечна штука і саме в цьому і є Його гра. Від торкання і віри в нього «виступає червоний ягідний сік», і з останніх ритуальних сил, художник хапається за найдорожче і найглибше в своєму живокості-осерді – «на кінці язика в моїй криївці-гноївці ховається мама, її запах вмирання, запах свіже викопаного долу, куди вливається з загону її викохане біле сало і білі очі, які шукали, де їм втулитись…»

«Білим по білому! Пийте гноївку – кров мою, їжте сало моє! Кінець малюванню…»

Всі ці образи, надзвичайно синестетичні, в них cтинаються різні чуттєвості, витворюючи цілісний образ, і цей ніби збочений образ виявляється чистим і світлим, він вселяє надію, дає оптимізм порятунку і затишку.

Принаймні, в межах звучання вірша, споглядання картини. Але щоб дійти до цієї, вистражданої Ягодою правди, треба відкрити саме його «дистанцію нуль», «проїхати крізь картину світу по лезі ножа виживання, спопелившись до попелу» – щоб уникнути вороття.

Результатом 33-річного ритуального полювання на ніщо в своєму підвалі-храмі для 50-річного художника стало відкриття, що неуникна «війна крутиться», вічно повертається. Війна богів, демонів, почвар.

Повторення вічного повернення до першовитоку, кістки ягоди – і є нездоланне, неохопне ніщо. Перед обличчям його безодні залишається одне – бунт, спроба збочення з накинутого, чужого шляху, пошук в ритуалі материнського прихистку.

Але в тому прихистку залишається лише відгомін, «регіт пса, що витерся об смерть».

Саме цю гру запропоновано Ягоді, і він запрошує нас прийти і на неї подивитись. Слово, колір, плоть зливаються в справжній грайливості на краю безодні самогубного ножа. Бо людська плоть і вищий меч – нерозлучні навіки…

 

(http://vgolos.com.ua/articles/nezvychaynyy_delikates_myroslav_yagoda_107532.html)

 


ч
и
с
л
о

89

2018

на початок на головну сторінку