Сергій МіхновськийЗараз художники вже так не живуть
Роботи Ягоди я вперше
побачив в Юрка Бойка (в галереї «Ґердан»), він організував йому виставку. На
той момент я не мав про Ягоду жодного уявлення, ніколи нічого не чув, в
майстерні в нього не бував. Тоді еталоном для мене був живопис Карла Звіринського, Володимира Патика, Любомира Медвідя,
Володимира Богуславського, Ігоря Жука... І тут раптом Ягода – зовсім інший.
Його живопис мене не зачепив. Потім Бойко почав вести на львівському
телебаченні цикл програм «Третє тисячоліття», і одна з програм була про Ягоду.
Особисто ми з Ягодою тоді так і не познайомились, але я від зовсім різних людей
часто чув про нього, що він ще й пише, вірші, п’єси... Мене це не здивувало. В
мистецькому середовищі багато хто пише, але мало хто це виставляє на показ.
Ягода якраз виставляв. Мене дивувало інше: це були люди із зовсім різних
середовищ, і позамистецьких в тому числі, люди
заможні, і я ніколи б не подумав, що вони можуть десь перетинатись з Ягодою. В 1996 році я відвіз
до музею Воргола в Меджилабірцях
(Музей сучасного мистецтва ім. Енді Воргола /Андрія Вархоли, словац. Múzeum moderného umenia Andyho Warhola) добірку матеріалів
з українського сучасного мистецтва (вирізки статей, каталоги, журнали,
відеозаписи, в тому числі якраз записи програм Бойка «Третє тисячоліття»).
Хотів познайомити працівників музею з тим, що робиться в нас в Україні. Вони,
коли почули про Ягоду, як живе, що малює (власне, їх коментар був: «Він живе не
в той час, зараз художники вже так не живуть») – запропонували організувати
йому виставку! Написали офіційне запрошення, я знайшов Ягоду (якраз тоді Бойко
планував в Палаці Мистецтв виставку «Контрасти» до фестивалю «Контрасти», і ми
з Ягодою там брали участь), того листа йому віддав, а він питає: «Що я маю з
тим робити?». Кажу: «Можеш погоджуватись або відмовлятись». Він вагався, я
йому розповів про цю інституцію, що він має тішитись, що його вибрали. Одним
словом, виставку він в музеї Воргола зробив, хоча я
її не бачив. Мені вже потім в музеї розповіли, що хотіли купити в нього якісь
роботи, щоби допомогти. А він сказав: «Я не продаю. Я вам все це дарую». Вони
кажуть: «Ми не хочемо подарунків, хочемо тобі допомогти…». А він вперся – «Ні, тільки дарую». Наскільки я знаю, так з того
нічого й не вийшло. Потім почув, що ніби Ягода якусь
п’єсу в Австрії поставив і дуже втішився, що він зможе вести новий спосіб
життя, спокійно працювати. Але не вийшло. Не знаю, чи він не хотів по іншому,
чи не міг… Вже пізніше прочитав вірші і п’єсу
Ягоди. Був менш здивований, ніж коли вперше побачив його твори, бо якоїсь
подібної драматургії абсурду очікував. Щодо мистецтва Ягоди, то мені його
графіка подобалась більше, ніж малярство. Хоча на цій останній виставці в
«Дзизі» (in memoriam) мені
сподобалась одна робота. Я не торкаюсь сюжету чи тематики – йдеться про суто
візуальний аспект. Мені було б цікаво почути його думки про мистецтво, але
ніколи не було нагоди. Записала
Наталія Космолінська |
ч
|