Після демісії Верховного
Архієпископа Української Греко-Католицької Церкви Любомира Кардинала Гузара і західноукраїнське, але так само і
все українське суспільство, отримало ряд запитань, на які, хоче воно того чи не
хоче, прийдеться відповідати.
Ні для кого не є таємницею, що відношення влад України,
принаймні двох останніх, було далеке від розуміння того, чим є Церква і яка її
роль у суспільстві. Пишу
про обидві влади, бо і попередній президент був далекий від цього розуміння.
З огляду на це ми отримали явні перекоси у відносинах держави та Церков. А також перекоси у відносинах Церков поміж собою. Особливо це стало помітним тепер, коли ми спостерігаємо явну фаворизацію однієї з Церков у нашому дуже поліконфесійному і навіть полірелігійному
суспільстві. Про спільноту невіруючих людей, яка навряд чи менша від релігійних
спільнот, навіть не згадуватиму. Але і вона має свої права. Зокрема право на те, щоб податки, які
вона платить, йшли на те, чого
вона потребує, а не на розбудову храмів однієї з Церков. Бо це,
щонайменше, не чесно.
Та менше з тим.
Перед однією з релігійних
спільнот – Українською
Греко-Католицькою Церквою –
постало питання обрання свого Глави.
Видається, що це проблема тих п’яти мільйонів греко-католиків в Україні та ще
кількох поза нею. Однак навряд чи це
так. Дай Бог здоров’я
Главам інших головних Церков – щонайперше УПЦ МП
та УПЦ КП – але рано чи пізно станеться неминуче.
Не очікую від них відставки Глав Церков – не та традиція. Обидва достойні Глави Церкви рано чи пізно
знайдуть утіху «на лоні Аврамовому» – така доля людини. Але їхні Церкви будуть змушені виконати те саме завдання – обрати нового
Главу Церкви. І цей їхній вибір стосуватиметься
не лише їхніх Церков, але й всієї країни у цілому. Як з огляду на суспільний і церковний мир, так і з огляду на
те, якою буде роль Церков взагалі в нашій країні. Бо ж маємо
різні приклади.
В Росії
успішно продовжується давня візантійська традиція цезарепапізму, коли Церква інструменталізується для вирішення державних завдань – ну от хоча б реалізації концепції «Русского мира». Натомість
у Франції Церква справді повністю від’єднана від держави. Десь,
як от у Польщі, між Церквою і державою підписано
угоду – Конкордат. Але не більше.
Та повернімося
до того екзамену, який вже сьогодні складатиме УГКЦ. Саме складатиме, тому, що, як бачимо з попереднього, всі розуміють, що часи надходять
для Церков далеко неоднозначні.
Патріарх Філарет
не даремно б’є на сполох. І
не тільки тому, що відчуває свій вік, але й тому, що має велетенський досвід і хто-хто, а він, чудово розуміє
на що заходиться.
Гадаю, що такі
самі передчуття мають і інші Церкви. Зокрема й УГКЦ, яка тільки 20 років тому вийшла із підпілля,
в яке її загнав більшовицький
режим, офіційні спадкоємці якого кинулися останнім часом форсовано розбудовувати «Русский мир». І при цьому
інструментом розбудови
«Русского мира» стала РПЦ.
Отож, обираючи Главу
УГКЦ, Синод Єпископів задаватиме
певну парадигму розвитку відносин держави і Церкви, або навіть Церков,
на певний час. А можливо, і
на довго, якщо не назавжди.
Звичайно, ці
світські і цілком профанські міркування є тільки початком дискусії, яка, маю надію, не обмежиться тільки вузьким колом Синоду. Пишучи цей текст, я маю на меті стимулювати все суспільство до дискусії щодо ролі
Церкви у нашій державі, ролі Глави Церкви, викликах, які стоять як перед Церквою, так і перед суспільством.
Переконаний, що Церква, принципово не втручаючись у політичний процес, не може усуватися від суспільних
проблем. Церква – це не золота клітка, яка має мало спільного з життям посполитих людей. А тому церковні
справи це справи громадські – того чи іншого загалу,
тієї чи іншої
громади людей. І люди повинні відчувати,
що Церква з ними. Але водночас вони мають
право і на те, щоб впливати
на справи Церкви.
Одним з таких дуже важливих моментів є вибір глави
Церкви. Зрозуміло, що Церква має у собі
дві стихії – вона є певною громадою вірних, а тому має в собі демократичні
засади, але водночас вона є й ієрархізованою
структурою – з своїми законами, підпорядкованістю та відповідальністю.
З одного боку Церква вибирає Главу Церкви, а з іншого це не може відбутися
поза ієрархією.
Цими днями опрацьовується
і доводиться до кліру процедура вибору
Глави УГКЦ. І у кліриків, і
у вірних є багато запитань – не всі знайомі з церковним правом. Є багато
упереджень та помилкових суджень.
І найбільшою помилкою є переконання, що справа вибору Глави Церкви, навіть католицької, це тільки справа владик, які невдовзі зберуться
з цілого світу
на Синод. У наші часи, коли
Церква, зберігаючи канон, модернізується, на мій погляд, важливо, щоб впродовж тих двох місяців, які
триватиме підготовка
до Синоду, відбувалися і суспільні
дискусії:
• гадаю слід
пояснити всьому миру, як, у
відповідності з канонічним
правом, обиратиметься Глава Церкви – думаю, що миряни мають
право про це знати;
• слід чітко
сказати, хто має право брати участь у виборі Глави Церкви і впливати на результат, тільки єпископи, чи і священики та миряни?;
• хто має
право бути обраним, чи тільки єпископ та архієпископ, чи
і священик чи просто
монах?;
• якими критеріями
керуватимуться ті, хто вибиратиме главу Церкви?;
На всі ці запитання ми, звичайні люди, маємо тільки фрагментарні відповіді. Але ми потребуємо компетентної думки знавців
церковного права. Так само як і активної участі
громади у всьому цьому процесі. Вибір Глави
Церкви не може бути виключним
правом тільки кількох
людей.
Вже тепер зрозуміло, що з огляду на те, що УГКЦ здійснює місію на всіх континентах і поза межами України
де є ледь не третина її вірних, ця
дискусія може стати дуже широкою.
Кандидат мусить задовільнити всіх – і тих, хто в Україні сущий, і тих, хто поза нею. Він повинен дуже добре знати світ
поза Україною. І не тільки
Аргентину та Бразилію чи
Канаду та США, де є найбільші поселення
українців. Але й кулуари
Ватикану, дипломатичних місій, кабінетів міністрів закордонних країн. І у цьому сенсі це
має бути добрий дипломат з величезною освітою. І навіть, дозволю собі певний ризик, людина
світська у сенсі доброї обізнаності
у справах, що стосуються життя вищого світу. Такі
реалії і такі, на мій погляд,
виклики стоять перед Церквою.
Разом з тим він
не може бути людиною, що не знає сучасної
ситуації в Україні. Церкву очікують непрості часи.
Не знаючи досконально української
політики, українських реалій, стосунків з іншими Церквами в Україні, годі й мріяти про ефективне керування Церквою. А Україна потребує саме ефективного
Глави Церкви.
І ще одне.
Може трохи контраверсійне. Але це моя думка. Найбільшого розквіту Греко-Католицька Церква зазнала, коли
Главою Церкви був Митрополит Андрей Шептицький. Але завдяки тому, що, свого часу, Церква спромоглася на чималу відвагу – вона обрала Главою Церкви молоду людину – тоді він
мав 35 років. Були й старші можливі кандидатури. Та Церква поставила
на довгострокову, а не короткострокову
перспективу. І не помилилася. Служіння Андрея Шептицького тривало 43 роки. І то які
роки! Дві жахливі війни, депортації, геноцид, нескінченна і не надто успішна національно-визвольна боротьба, окупація за окупацією, безкінечні зміни влади. Однак
він стояв. І то твердо. Він був
всім – і духовним пастирем, і провідником народу, і єдиною справді українською владою – всім.
Зрозуміло, що це ще не всі
вимоги. Є й вимоги чисто духовного роду. Попередній
Глава Церкви цей стандарт підняв дуже високо. Важко буде його наступникові. Це, безсумнівно, виклик. Ще раз ризикну – сьогодні
ситуація в УГКЦ подібна до тієї, яка була, коли відійшов Папа Івана Павла ІІ. Хоча Кардинал готував нас до свого відходу вже
два роки і він тільки подав
до демісії. Тому, напевно, ще
зможе багато у чому допомогти своєму наступникові. Принаймні у царині духовній. Однак виклик є.
Є й вимоги церковного права,
про що я вже казав.
Але ми, всі ми, і українці і не українці, і греко-католики і не греко-католики, і брати християни, і брати мусульмани, що в Україні сущі, на моє переконання, маємо невід’ємне право мати свою думку
з приводу обрання Глави однієї з українських Церков і навіть право висловлюватися з цього приводу. Від цього збагатиться не лише українське
суспільство, але й наші Церкви. І не в останню
чергу саме нашими – твоєю і моєю – вони стануть, якщо ми, беручи в них участь, зробимо їх своїми.
Львів, 16 лютого 2011