Ось і розпочалися Свята – діти отримали своїх
миколайчиків. Завершується річний цикл. А мало що змінюється – як у нашій спільній долі, так і у нашому ставленні одних до одних.
Про політичні перспективи говорити не буду – не святочне.
Але про ставлення одних до одного саме
час подумати – на те й ці Свята. Не лишень на те, щоб влаштовувати бучні гуляння. А тут рівень ненависті
вже сягає апогею – всі ненавидять всіх – так буває у людей нещасливих – а саме таким є наше суспільство – тай більшість з
нас. Гляньте хоча б на обличчя
юрми – на жаль здебільшого це обличчя глибокого
внутрішнього невдоволення.
Будь-яке висловлення незалежної
думки зустрічає не контраргумент, а
шквал ненависті. Будь-яка незручність
у маршрутці – і її розносить він експлозії
люті. Про професійних лайнометателів у коментарях всіх без винятку сайтів – і говорити нічого. цунамі ненависті накрила наше суспільство з головою. Ба більше
– ми до неї звикаємо, вона починає нам подобатися – чим лютіше
– тим краще... вкусив опонента – і ти правий... обізвав – вдвічі правий... Чого варті наші
«зірки» на парламентському небокраї...
Тому вважаю, що тим більш
цінними є тихі святочні зібрання та зібрання урочисті, які покликані принести у душі хоч трохи
спокою. І не останнім з них
вважаю і вже дванадцяту «Межу року», що напередодні Свят відбулася у Львові. Вона збирає людей вільних і доброї слави, людей не обмежених і зичливих. Можливо це коло не таке широке і не зібрало електорального врожаю. А, може, не час цей врожай збирати
– може час на щось інше. Я особисто не хотів би збирати
врожаю ненависті – а саме його цьогоріч
пожали ледь не всі без винятку партії – бо вибирали не на добро, а на
зло, вибирали не задля майбутнього, а всупереч опонентам.
Тому ділюся своїми міркуваннями – сподіваюся, що вони напередодні свят принесуть хоч трохи злагоди
у наші доми та душі:
Щороку ми збираємося під кінець
року, щоб оглянутися на рік, що минув, і спробувати заглянути за лаштунки часу – у рік, що наступає. По різному нам видавалося і те, що минуло, і те, що надходить. Очевидно, що було у нас багато наївності, багато сподівань. Були й розчарування.
Однак, здається, цього року ми перейшли певний рубіж, який
привів нас до регіонів, які за Музілем (Robert Edler von Musil; 1880-1942) справді не мають властивостей. Ні, не регіонів Великої Єресі, хоч ми й обходили роковини Великого Бруно. А саме безбарвних просторів у яких все втратило свій сенс.
Слово в’яне як вата і падає
до ніг. Тому немає сенсу говорити. Щось промовляти у ці марнотні простори.
Ну як здолати вічне «Пінокіо
прийде – порядок наведе»?
Казка стара як світ. І байдуже, хто є тим Пінокіо. Головне, щоб ми нічого не робили – не думали, не
брали відповідальність ні
за самих себе, ні за своїх дітей. Бо ж «Пінокіо прийде – порядок наведе»... Тому все має дійти свого логічного
кінця. Те, що має згнити, має
згнити, те, що має згоріти, має
згоріти. Одвічна істина української філософії...
Але у такі часи
– часи безчасся – є й свої маленькі радості.
Як у часи великого та вічного
Леоніда Ілліча можна нарешті читати
товсті книги. І навіть писати
книги не менш товсті. Можна думати. Дивитися
на сніг, що спадає за вікном.
На самоті, звичайно. Як бачимо – групове осмислення та мислення неможливе. Бо все затоптує:
«Пінокіо прийде
– і замість нас порядок наведе»...
То навіщо думати, напружуватися чи робити хоч найменші
крочки один до одного.
Кілька останніх зим у мене знову появився
смак до перечитування, о диво, великих поем. Не завжди
людина готова читати.
Тим більше
поезію. А поеми й поготів. Для
того потрібна певна погода
духу. Однак, як на мене, перечитувати
потрібно. Коли ти можеш це робити.
Насправді це віднайдення себе у цих марнотних часах. Коли читає «Одісею», «PanaTadeusza», «Онегина» чи «Зимову казку» людина молода – то це щось інше, ніж тоді, коли читає людина з певним досвідом. Досвідом радісним і печальним.
Я ще не підійшов до поезії справді зрілої. Гадаю, що мені ще
буде необхідно з десяток-другий
літ, щоб підійти до «Фауста» – поезії
написаної не хлопчаком, а
мужем. Бо ж і Міцкевич, і Пушкін, і Гайне насправді хлопчаки. Ризикну – як і Шевченко – Шевченко, який
писав великі поеми,
Шевченко до заслання. Такою ж хлопчачою
є і їхня поезія. І це не
образа – це констатація їхньої молодечості.
Гадаю, що сьогодні
я десь підходжу
до розуміння Бродського (Иосиф
Бродский, 1940-1996). Лишень підходжу... Лиш тільки розбираю «Части речи».
Отож дорослішаю.
Тому цими марнотними
часами добрим товаришем вдумливої людини може стати вогонь у печі, зручний фотель
і теплий плед. Книга. Ну і келих добре витриманого коньяку.
Сьогодні ми зібралися тут всупереч, а не завдяки. Бо ж марнотність і нікчемність вже, здається, затопила всі заводі, всі найвіддаленіші
закамарки, де ще можна було заховатися
адептам незалежних концепцій
та вчень.
Але цей час, час, який ми шизоїдно переживаємо між першим Миколаєм і Миколаєм другим,
першим Різдвом і Різдвом другим,
першим Новим роком і Старим Новим роком є особливим. Мало сказати – чарівним. Він заворожує. Навіть людей, які давно зчерствіли, давно
перестали вірити у Миколая,
який уночі носить нам дарунки. Бо ж все-таки легка печаль опановує
тим, хто не отримує маленького – є таке польське слово, яке мені не вдалося перекласти – upominku- бо воно
означає не лише скромний подарунок, але й знак
того, що про тебе хтось пам’ятає.
Можливо найближчим
перекладом є – подарунок на пам’ять.
В основі цього
слова є саме пам’ять.
Можливо дійсно – те, що ми пам’ятаємо одні про одних і є тим найбільшим, що ми можемо один одному подарувати. Бо ж вся та різдвяна тандита
минуща – всі ці фарфорові ангелики та миколайчики, набори теплих шкарпеток
та ґаджетів – це лише знаки, які вказують на щось більш істотне.
Будучи дітьми ми ці upominki просто з’їдаємо
– бо ж вони з шоколаду чи крухого тіста.
Подорослішавши ми їх зуживаємо в інший спосіб. І врешті-решт
спільними зусиллями перетворюємо дитяче таїнство у маркетингову технологію та споживацький шал.
Однак пригляньмося до самої суті цього
свята. Даруючи upominki, згадуючи, пам’ятаючи про іншого ми не лише згадуємо, що він десь є. Пам’ятати означає
ще й піклуватися. Тривожитися за іншого. Щось для нього робити. Нехай навіть у такій символічній формі. Нехай навіть раз у рік. Це душевний відрух.
Бо ж, напевно, ви погодитеся з тим, що найне-щаснішими чудесної ночі під Миколая є ті, про яких забули
– але це не тільки такі собі лихі
Ебенезери Скруджі, але й
люди, що насправді загубилися у нетрях буття, люди про яких не знали,
про яких забули, про яких ніхто у цьому
світі не пам’ятає.
Знову вдумаймось у слово за-були, за-буття. Де є людина, про яку забули,
людина, яка перебуває поза,
за-буттям – чи існує вона? Принаймні для інших, для тих, хто про нього не пам’ятає... Може саме тут знайдемо
витоки тієї скрухи людини, яка у цьому за-бутті перебуває.
Перебуває заслужено чи незаслужено. А може й випадково... У житті буває по-різному.
Але що є піклування про іншого, як
не дарування йому найдорожчого, що ми маємо – часу. Часу свого життя. Часу, який нам уділений, у-ділений, від-краєний – однак якого на жаль все менше і менше.
Таким чином, даруючи upominek на пам’ять, ми не лише піклуємося
про іншого, але й даруємо йому свій час, а, отже, впускаємо у своє життя.
Однак таке «впускання у своє життя» не може бути одностороннім. Upominki ми даруємо один
одному. А тому й впускаємо у життя
один одного. Ділимося часом – найдорожчим,
що у нас є, один з одним. Пам’ятаємо один про одного. Згадуємо
один про одного, витягуємо з «за-буття»
один одного. Зрештою – допомагаємо
один одному перейти ще одну
межу, переживати як часи щедрі, так і часи марнотні.
І ще не відомо
– хто отримує більше – чи той, хто отримує подарунок,
той з ким діляться часом. Чи,
може, той, хто дарує, – хто офірує свій
час.
Такого сильвестрового вечора саме час про це подумати.
Зі святами вас, дорогі друзі!
(Щорічна промова на заході Журналу «Ї»
«Межа року»)
Львів, 20 грудня 2012