Неочікуване.
Розумію, що революція.
Розумію, немає й секунди.
Тому тим більше потрібно на мить зупинитися, видихнути, і кинути оком в
себе
Тому Дада Дхармадхікарі:
Філософія революції:
«Революційний розум
Якось Крішнамурті (Jiddu Krishnamurti, 1895-1986) запитав мене: «Чи існує індійська ідея?» І я
розгубився, мені було важко відповісти експромтом. Мене запитували про це
безліч разів, щоразу, коли я обмірковував стан справ не лише в Індії, але й у
світі загалом.
А й справді, чи маємо ми розумну, раціональну національну ідею?
Що ми хочемо зробити з цього світу? Кладовище чи дім для людини, у якому
вона житиме щасливо, повноцінно та чесно? Саме про це повинні думати
революціонери.
Це питання є головним у теорії революції. Тому що першою передумовою,
другою передумовою та третьою передумовою будь-якої революції є революційний
розум. І я сподіваюсь, що молодь цієї країни мислить революційно.
Світогляд молоді
Без сумніву, молодь тверда у своїх переконаннях. Її не перемогти. Старі
скаржитимуться, що троянди колючі, а молоді люди дякуватимуть за ці колючки. Це
і є твердість у переконаннях, це і є революційний розум.
Що таке революційний розум?
Що є його найголовнішою невід’ємною частиною? Революційний інтелект повинен
бути відкритим. Відкритий розум ніщо не обмежує, він не визнає авторитетів. Ось
що я маю на увазі, говорячи про нормальний розум. Революційний інтелект не
упереджений, він нічого не приймає на віру, не витворює кумирів – навіть із
героїв масштабу Ґанді (Mohandas Karamchand Gandhi, 1869-1948) чи
Маркса (Karl Heinrich Marx, 1818-1883).
Відкритість розуму
Революційний інтелект є відкритим. Революційний розум не задовольняється другосортними
ідеями. Відкрита думка не підпорядковується жодній ідеології. Що ж ми розуміємо
під ідеологією? Ідеологія – це організоване вчення; його ми називаємо школою.
Проте всяка організована думка є застиглою, замороженою. Коли припиняється
мислення, виникає вчення. Акумульованому мисленню бракує руху, бракує енергії.
Організоване мислення перетворюється на ідеологію. Впорядкувавшись, мислення
стає оборонним. Впорядковане мислення буває й агресивним, і тоді ми називаємо
його «ізюмом». Воно прагне подолати інше мислення, хоче підкорити собі інші
думки та інші ідеології. Правду кажучи, це нерозумно. Це нераціонально – нищити
інші типи мислення.
Мислення проти вчення
Організоване вчення є ідеологією. Агресивне організоване вчення є «ізмом»; агресивне організоване вчення, яке прагне здобути
владу, є «партією». Все це анти-інтелектуально. Це – зневага до людського
розуму. Потрібне не вчення чи ідеологія, а мислення. Мислення докорінно
відрізняється від вчення. Мислення плинне. Воно динамічне. Це струмок, що біжить.
А вчення – застигла вода у калюжі, хай якою чистою та прозорою вона б була.
Революції не потрібне вчення – вона потребує мислення. Вчення – це мислення
другого сорту, чуже мислення, яке запозичує ідеї та думки в інших. Тому коли ви
йдете до людей проповідувати революцію, в жодному разі не нав’язуйте їм ідей,
навіть богонатхненних. Заохочуйте їх до самостійного
мислення, бо рядовий громадянин є сувереном у демократичній країні.
Однак де він, цей громадянин? Він видається дезорієнтованим. Бог спить, проста
людина впала у транс в епоху науки, яка обіцяє перетворити цей світ на
досконало впорядкований цвинтар.
Гідність людини
Ми не підемо битим шляхом, ми торуватимемо нові стежки до нашої мети. А
якою є наша мета? Ми прагнемо утвердити гідність людини.
У цій країні людей зазвичай ображали. Ось чому, попри барвисту духовність,
ми частіше були рабами, ніж вільними людьми. Чи може дух толерувати рабство? Ми
маємо так багато моральних засад у цій нашій країні з багатим надіями
майбутнім! То чому ж більшість своєї історії Індія була країною людей
підлеглих? Тому, що ми ніколи не переймались гідністю людини як такої, людини
без етикетки. Дозволю собі ствердити, що наша країна не є країною духовності, а
країною релігійності. А релігія не лише відрізняється від духовності, вона інколи,
ба навіть дуже часто, є антидуховною.
Творці революції
Якщо ви хочете розпочати революцію в цій країні, то повинні запитати себе,
хто її започаткує? Чи це буде Держава? Чи Капіталіст із силою грошви? Чи, може,
Солдат із мечем? Якщо це буде солдат, то він домінуватиме у революції. Якщо
капіталіст, то він будуватиме свою революцію. А якщо держава, то її структури
можуть роздутись до нечуваних розмірів і поглинути все людське.
Тому ми самі повинні знайти чорноробів революції. Це першочергова проблема,
яку ми повинні розв’язати. На все Воля Божа, але давайте сподіватись і вірити,
що молодь цієї країни не захоче шукати деінде. У лексиконі молоді немає слів на
кшталт «неможливо» та «поразка». Можуть бути невдачі, але невдачі не є
поразками. Невдачі повинні спонукати до ще більших зусиль.
Львів, 20 січня 2014