РЕДАКЦІЯ ЧИСЛА

Тарас Возняк(головний редактор)
Оксана Форостина (куратор числа)
Ірина Магдиш
Андрій Рєпа
Марія Маєрчик
Наталка Римська
Олесь Пограничний
Євген Троян

Оцінки авторів не завжди збігаються з думкою редакції

незалежний культурологічний часопис «Ї»
число 38 / 2005

МОЛОДІЖНІ СУБКУЛЬТУРИ

Проект здійснено за фінансової підтримки Фонду Гайнріха Бьолля

ЗМІСТ
АВТОРИ ЧИСЛА
ПЕРЕСЛАТИ (PDF 2,7 Mb)

Про важливість стилістики

«Не нове, але по новому»
«Non nova, sed nove»

Однією з природних і найбільш істотних рис кожного людського суспільства є поділ на генерації. Для різних генерацій характерна не тільки різниця у віці чи фізіологічному розвитку, але й різні ролі у людському соціумі. Різні генерації виконують різні функції, мають різний статус, різний доступ до прийняття рішень чи суспільних благ. Якісь із них готуються до повномасштабної участи у суспільному житті ще будучи у статусі «дітей». Якісь проходять процес набування прав – у примітивних суспільствах цей процес набуває форми ініціяцій хлопчиків та дівчаток, які через ритуал стають чоловіками та жінками. Ще якісь утворюють зграї молодих чоловіків/жінок, які, хоч є фізіологічно дорослими, ще не можуть реалізуватися у примітивному соціумі з огляду на те, що не набули статусу одружених, не мають жінок/чоловіків та дітей. Ці «холостяцькі» товариства загрожують примітивному суспільству певною деструкцією, бо претендують на повномасштабну участь у громаді, а цього важко досягнути, не відібравши певні ролі у зрілих «патріярхів» чи «матріярхес». Натомість, із часом старша генерація теж втрачає свої статусні атрибути. Вона неначе повторно перетворюється у групу, яка, як і «дитяча», залежить від домінантної «дорослої» генерації.

Звичайно, ця схема є примітивізацією та спрощенням. Однак, можливо, в іронічному сенсі вона допоможе певним чином самим собі пояснити таку живучість генераційних поділів суспільств, яка насправді перетривала тисячі років і навіть у нашому, ніби й розвинутому та раціоналізованому суспільстві не тільки не нівелювалася, а навпаки – набуває щораз більшого розвитку. Якщо під кінець раціонального ХІХ століття видавалося, що ззовні суспільство близьке до своєї повної раціоналізації, а прояви дивацьких генераційних поділів властиві тільки суспільствам примітивним, то етнографічні та соціяльні психоаналітичні дослідження модерних суспільств дезавуювали ці, як виявилося, безпідставні претензії. І модерне, і постмодерне людське суспільство успадкувало дуже багато засадничих елементів від суспільств примітивних. І тут немає на що ображатися. Такою є природа людського соціуму.

Отже, генераційні поділи у суспільстві людей і далі залишаються актуальними. Всі ми добре пам’ятаємо відчуття певної спільности «нас, дітей» чи «нас, підлітків», яке постає у протиставленні до «них, дорослих». Багато з нас пам’ятають і шокові переходи від одного статусу до иншого – від «дитини», невинної і без-смертної, до «підлітка», який усвідомив, що він і його близькі смертні, що життя – це помирання, це довгий шлях до смерти. Який усвідомив, що життя як помирання якнайтісніше пов’язане з таємничим, страшним та солодким сексом. Для підлітка разом зі смертю приходить і ерос. Однак він ще підліток, він обмежений у своїх правах та можливостях. Соціум утримує його у правах підлітка до певного часу, доки він через ще одну ініціяцію не стане повноцінним членом спільноти дорослих людей.

Але яким творчим є цей підлітковий час – час усвідомлення і символічности. Не маючи змоги реалізовуватися реально, молода людина вибудовує уявні світи. Перші зудари зі смертю забарвлюють її світ у гіпертрофовано чорні кольори. Вона приміряє на себе чорний саван смерти, пробує з нею фліртувати. Гіпертрофована юнача сексуальність разом із театральним (бо насправді ще далеким) заграванням зі смертю удекоровує підліткові спільноти у чорні підв’язки та панчохи. При цьому підліток насправді страхається майбутнього з його неминучим підсумком. Він ще пам’ятає дитинство. Він кокетує – прагне повернутися у дитинство, у якому він був безсмертним, був насправді богом, а не смертною людиною. Дебелі юнки одягаються як маленькі дівчатка. Хочуть обманути смерть. Кокетки. Широкораменні тридцятирічні хлопці знай бавляться в індіянців сіу чи ірокезів. Бавляться не справжньою зброєю, яка несе смерть, а декоративною – з супермаркета. Вони ще не готові відповідати за все – і насамперед за себе. Вони пробують затягнути дитинство. Можливо, підмінивши справжню мужність жити (читай – помирати) декоративною маскулінністю байкера чи рокера.

Ще хтось бавиться у жебрацтво (аски) – ще одна форма обмеженої відповідальности, гри у дитинство – коли дитина вимагає від дорослого всього, перекладаючи на того, у кого вона просить, відповідальність за себе.

Зрештою, гра як символічне заперечення є невід’ємним атрибутом людських спільнот. І не меншою мірою стосується як молодих генерацій, так і зрілих.

Щоправда, не всі молодіжні субкультури мають в основі тільки гру. Инколи витворюються молодіжні генерації соціяльно упосліджених (гопників). Часто можемо зустріти і протестні групи (неонаці, скінгедів).

Деякі з молодіжних субкультур чи субспільнот формуються технологічними системами – як-от інтернет, який витворює замкнуті групи інтернавтів. Головним елементом такої спільноти є простір спілкування – мережа інтернету.

Взагалі для субкультур, зокрема і молодіжних, характерне витворення своєї якщо не мови, то знакової системи – усіх цих стрижок, амулетів, наколок, взагалі антуражу, який сигналізує приналежність до конкретної спільноти. Ця знакова система не тільки розділяє за ознакою «свій – не свій», але й єднає за ознакою «свій – свій». Инколи формується відповідна мова, свого роду арго, яке використовується як засіб утаємниченого спілкування. Використання цього арго теж відтинає невтаємничених та єднає членів однієї субкультурної групи. У примітивних спільнотах були навіть «жіночі» мови, які розуміли діти, у тому числі і хлопчики. Однак з віком, ставши чоловіками, вони їх забували.

Готуючи чергове число журналу, редакція спробувала показати молодіжні субкультури не як суспільну аномалію, а як постійну компоненту всякої людської спільноти, вивести генеалогію молодіжних субкультурних груп з природи людських спільнот. Ці молодіжні субкультурні групи поставали і поставатимуть. Немає жодного сенсу з ними боротися – це закономірність самоорганізації людського суспільства. Нам не потрібно обманюватися щодо їхньої природи – вона в своїй основі насправді незмінна. «Не нове, але по новому», «Non nova, sed nove» – мотто цього числа журналу. То ми вистригаємо, то навпаки – відпускаємо волосся. Суть не в тому. Змінюється тільки стилістика.

Але і стилістика - справа важлива. Принаймні з естетичної точки зору.

Тарас Возняк

На головну сторінку | Зміст | Архів часопису | Пишіть нам