РЕДАКЦІЯ ЧИСЛА Тарас Возняк (головний редактор) |
незалежний
культурологічний часопис «Ї» |
|
|
Відкривання Йогана Ґеорґа Пінзеля Моє відкривання для
самого себе Пінзеля
проходило у декілька етапів.
Звичайно, що все почалося з дуже давніх відвідин львівських музеїв та Олеського замку. У 70-80 роки виїзди
до Олеського замку з паралельними
відвідинами Підгорецького
замку, у якому на той час ще
була туберкульозна лічниця, були дуже
популярними. Десь у середині 80-х я нарешті сів за кермо свого першого
авто – і ці подорожі стали ледь не ритуальними. Особливо з
гостями з інших міст. Однак я не сказав би, що саме Пінзель привертав аж так багато моєї уваги
– були й цікавіші забави. Так дійшло і до 90-х. І
турне Львів-Олесько-Підгірці-Золочів-Свірж
(з варіаціями) стало чи не обов’язковою позицією літніх недільних відпочинків. А тим часом Підгорецький замок було
передано у користування Львівської
картинної галереї. Те саме відбулося і з Золочівським замком. У костелі та
монастирі сс.кларисок
у Львові відкрито Музей Іоана Георгія Пінзеля
– так придумав його творець
Борис Возницький. Однак для мене вперше дуже чітко на ньому
наголосив тодішній редактор
журналу «Дух і літера» а заодно директор Інституту юдаїки Леонід Фінберг. І було це аж у 2005 році, коли ми вкотре, мандруючи містом, завітали до музею Пінзеля.
Він був таким самим похмурим всередині, і тоді і досі без належного освітлення та експонування творів. Леонід, оглядаючи скульптурну групу жертвопринесення Авраама, якось дуже наполегливо почав, роздумуючи вголос, пропонувати різні
можливі варіанти промоції Пінзеля на національному і не тільки рівні. Як добрий менеджер він розумів проблему Пінзеля, яка на той час стала
очевидною. У 30-х роках львівські мистецтвознавці
– як от Збіґнєв Ґорнунґ (Zbigniew Marian Hornung, 1903, Львів
-1981,Вроцлав) - наново відкрили забутого
на 200 років Пінзеля
для мистецької переважно польської публіки, а у післявоєнній Польщі цю традицію продовжили
такі метри польського мистецтвознавства як сьогоднішній директор Васеля
проф. Ян К. Островські (Jan K.
Ostrowski, 1947), Пйотр Красни (Piotr Krasny, 1966). В Україні повернення Пінзеля
відбувалося перш за все завдяки
проф. Володимиру Овсійчуку
(1924) мистецтвознавцю Володимиру Вуйцику (1934, – 2002, Львів), ну
і, звичайно, директору Львівської
картинної галереї Борису Возницькому (1926 - 2012). Врятували
у 50-60-х роках, що вдалося
– і про це варто ще написати так, як воно було – без прикрас і мітів. Відкрили музей – однак Пінзель
і далі залишався відомим або фахівцям,
або нечисленним львів’янам та гостям міста. Одним
словом Пінзель потребував промоції. З імені Пінзеля треба було створити «бренд» для Львова, як наприклад
існує «бренд Моцарта» для Зальцбурґа. Тому Леонід одразу
почав пропонувати якісь видавничі проекти. І не лише мені – з його
подачі про Пінзеля
почали писати і друкувати світлини його скульптур колекціонерські та мистецькі журнали Києва. Однак цього було
мало. За якийсь час він зателефонував мені і десь у 2006 році запропонував зв’язатися з
директором моло-дого однак амбітного і вже на той час
потужного київського видавництва
«Грані-Т»
Воло-димиром Пузіковим. Із зустріччю якось
не складалося, то він не мав часу, то я. Однак у розмовах між нами трьома поволі народжувався
доволі амбітний план випуску якогось представницького ви-дання, яке б показувало Йоганна Ґеорґа Пінзеля
у його історичному та
культурному контексті. На той час у видавництві працювала редактором чудовий
менеджер культури Діана Клочко. Відбулися перші зустрічі – вже у Львові. Поволі плани видання альбому почали трансформуватися у план промоції
і альбому і власне Пінзеля. На цьому етапі до творення як концепції видання, так і промоції Пінзеля
взагалі долучилася тогочасний редактор незалежного культурологічного журналу «Ї» Ірина
Магдиш. Я тоді власне займався промоцієї Львова та регіону у Львівській обласній раді. І Ірина Магдиш
запропонувала поєднати зусилля і видавництва «Грані-Т»,
і журналу «Ї», і Львівської обласної
ради з тим, щоб провести широкомасштабну промоцій ну кампанію в рамках навіть не
одного Львова, а всієї Галичини
– з залученням інституцій Івано-Франківської та Тернопольської
областей. План був амбітним. Так скульптор XVIII століття з підозрілим
іменем та прізвищем Йоган Ґеорґ Пінзель
об’єднав всю Галичину – були часи. Тепер
би цього не відбулося. Головною подією став випуск першого репрезентативного альбому зі всіма відомими роботами І.Г.Пінзеля – тут вже постаралося видавництво «Грані-Т». Концепція альбому полягала у
тому, щоб через Пінзеля та тексти його сучасників
показати шлях Людини – від народження (путті), через життя (Син Людський), страсті (Розпяття), а потім Вознесіння (Ангели). Тексти обиралися різних пізньобарокових
авторів – від поета Івана Величковського
до Сведенборга. Це не був звичайний
і нудний ординарний альбом.
У ньому був певний кураж і навіть провокація – як от написані у якості передмови «Пропозиції до життєпису та інтелектуальної біографії Майстра Пінзеля
(? - 1761)». А потім була
організація виставки Пінзеля у Луврі.
Мало хто вірив у те, що вона відбудеться. Навіть Борис Возницький іронічно зблиснув своїми очима з-під кошлатих брів, коли я прийшов до нього з цим проектом – ну-ну, попробуйте, мовляв,
хлоп’ята. Саму ідею вперше подав політтехнолог Олег Кузан – десь у 2006 році. Йому було
не вперше проводити ті чи інші
промоцій ні кампанії. Саме він познайомив мене з головним промотором виставки французьким підприємцем,
а потім і товаришем
Яном Доллом. Саме Ян провів головну
організаційну роботу у Парижі
– як на музейному, так і на дипломатичному рівні. І
2007 року маленька делегація
у складі Мирослава Сеника,
Левка Захарчишина та мене на переговорах у Парижі і вирішила остаточно, що виставці Пінзеля
в Луврі бути. Звичайно, ще були роки технічних переговорів, візитів до Парижа та до Львова, реставраційної
та дипломатичної роботи. Однак 2012 року сталося. Пінзеля відкрили
світу – виставка відбулася. Однак одразу постало запитання – а що далі? Тур виставок
по торгових центрах, як у Тернополі? Чи нидіння
у не відремонтова-ному і тому практично не чинному Музеї Пінзеля?
Проблема залишається… Гадаю, що це
ще не останній акт – ця історія відкривання
Пінзеля матиме
продовження і його контури вже окреслюються.
Цей скульптор настільки екзотичний, що він інспірує все нові і нові
ідеї. А цим числом Журналу «Ї» ми продовжуємо процес відкривання Пінзеля
і для себе, і для світу. Тарас Возняк |
На головну сторінку | Зміст | Архів часопису | Пишіть нам: ji.magazine1989@gmail.com