Політичні директиви НАТО з боротьби проти тероризму
Свідомі, спроможні і активні заради безпечнішого майбутнього І. Вступ 1.Тероризм безпосередньо
загрожує безпеці громадян країн НАТО та ширшій міжнародній
стабільності і процвітанню,
і ця загроза не зникне в передбачуваному
майбутньому. Терористи продемонстрували
свою здатність проникати крізь міжнародні
кордони, створювати свої осередки, ретельно вивчати цілі і здійснювати напади. Ця загроза посилюється
терористичними групами і окремими особами, які продовжують проникати і поширюватися у стратегічно
важливих для Альянсу районах, зокрема
і на його власних територіях. Сучасні технології підсилюють
потенційні наслідки терактів із застосуванням
звичайних і нестандартних
засобів, особливо у зв’язку
з прагненням терористів заволодіти хімічними, біологічними, радіологічними або ядерними (РХБЯ) засобами і кіберможливостями. Нестабільність
або конфлікт можуть створити сприятливу для поширення тероризму середовище, в тому числі для пропаганди екстремістських ідеологій, нетолерантності і фундаменталізму. 2.Відповідь НАТО на терор значною мірою була зумовлена терактами 11 вересня
2001 року, які підштовхнули
членів Альянсу до операції
«Активні зусилля», ухвалення Військової концепції оборони проти тероризму (MC472) і роботи над втіленням численних змін практичного і інституційного
характеру. За минуле десятиріччя НАТО досягла значного прогресу в таких важливих для Альянсу сферах, як операції,
посилений обмін розвідданими і розвиток нових технологій в рамках Робочої програми оборони проти тероризму і програми «Наука заради миру і безпеки». 3.За допомогою Стратегічної концепції Альянсу його члени ще раз підтвердили, що
Альянс повинен «стримувати нові
виклики безпеці і захищати від них фундаментальну безпеку окремих членів Альянсу і Альянс загалом». Таким чином, члени Альянсу вирішили
переглянути підхід
НАТО до боротьби проти тероризму і посилити як політичний, так і військовий аспекти участі НАТО в національній і міжнародній діяльності. 4.Члени Альянсу добиватимуться
цього, використовуючи усі сильні сторони
НАТО і вирішуючи, який внесок Альянсу буде корисний для
широких міжнародних зусиль,
які очолює ООН, з боротьби проти тероризму. Визначаючи загальний
підхід НАТО до тероризму, члени Альянсу визнають,
що більшість інструментів протидії тероризму перебуває в руках національних цивільних і судових органів влади. Члени Альянсу визнають, що інші міжнародні
організації мають мандати і можливості, які можуть підсилити зусилля членів Альянсу з боротьби проти тероризму. НАТО буде приділяти особливу увагу запобіганню терактам і розвитку стійкості,
беручи участь у національній
і міжнародній діяльності, уникаючи при цьому зайвого дублювання і дотримуючись принципів компліментарності. Чітке керівництво, посилена координація і неухильна послідовність зусиль і дій нададуть НАТО можливість більш ефективно використовувати свої ресурси. II. Мета 5.Метою цих Політичних
директив є: -Забезпечення
стратегічного і свідомого
ризику керівництва антитерористичною діяльністю, яка здійснюється
в Альянсі в межах основних завдань НАТО з колективної оборони,
врегулювання криз і безпеки
через співробітництво. -Виявлення принципів,
яких дотримується Альянс. -Виявлення основних
сфер, в яких Альянс буде докладати
зусиль до більш активного запобігання терактам і посилення стійкості до них, надаючи особливу увагу поліпшенню інформованості про загрозу,
адекватним силам і засобам протидії цій загрозі,
і взаємодії з країнами-партнерами
та іншими міжнародними дійовими особами (1). За цими Політичними
директивами буде розроблено План дій
з їх впровадження. III. Принципи 6.Виконання вимог
міжнародного права: НАТО і надалі буде діяти відповідно до міжнародного права, принципів Статуту ООН і Загальної декларації прав людини. Глобальна стратегія ООН боротьби проти тероризму, міжнародні конвенції і протоколи проти тероризму, і відповідні резолюції ООН створюють рамки для усіх національних
і міжнародних зусиль з боротьби проти тероризму, зокрема і зусиль, яких докладає
Альянс. 7.Підтримка, яку НАТО надає своїм членам: Країни –
члени НАТО несуть ін-дивідуальну
відповідальність за захист свого населення і своєї території від тероризму. Співпраця у межах НАТО може підсилити діяльність
членів Альянсу із запобігання, пом’якшення, реагування на наслідки терактів і їх ліквідації.
НАТО, на запит, може надавати
підтримку таких зусиль. 8.Уникання дублювання і взаємне доповнення: НАТО сприятиме взаємному до-повненню і уникненню зайвого дублювання зусиль окремих країн або
інших міжнародних організацій. НАТО намагатиметься коорди-нувати і застосовувати свій досвід,
знання і ресурси, і зосереджуватиметься на цільових програмах, за допомогою яких вона може допомогти і/або підтримати окремі країни та інших міжнародних дійових осіб в разі необхідності. IV. Основні сфери 9.НАТО, як міжнародна організація, має унікальні активи і можливості, які можуть підтримати
зусилля членів Альянсу в боротьбі проти тероризму. Як було зазначено в цілях цих Політичних директив, НАТО робитиме більш дієвий внесок у запобігання тероризму і посилення стійкості
до терактів. Щодо цього Альянс буде координувати і консолідувати свої антитерористичні зусилля і зосередиться на трьох головних сферах – інформованості,
силах і засобах, і діях. 10.Інформованість: НАТО гарантує інфор-мованість усіх членів Альянсу про терористичну загрозу і їх вразливі місця
через консультації, посилений
обмін розвідданими, безперервний стратегічний аналіз і оцінки на допомогу національній владі. НАТО також сприятиме загальному розумінню її антитерористичної
ролі в рамках ширших міжнародних зусиль, беручи в них участь і здійснюючи стратегічну комунікацію. 11.Сили і засоби: У НАТО
є надзвичайно цінні знання і досвід боротьби проти асиметричних загроз і реагування на тероризм. НАТО
активно працює над гарантуванням
безпеки повітряного
простору, протиповітряною обороною, безпекою судноплавства, реа-гуванням на РХБЯ, нерозповсюдженням
зброї масового знищення і захистом життєво важливої інфраструктури. Альянс буде прагнути
забезпечити собі адекватні можливості запо-бігання терористичним загрозам і реагування на них на рівні, який
визначено у Політичних
директивах. Він добиватиметься
цього за допомогою розвитку сил і засобів, інноваційних технологій і методів більш комплексного
і інформованого реагування
на асиметричні загрози, в
тому числі через Робочу програму оборони від тероризму. НАТО намагатиметься підтримувати свою оперативну спроможність і засвоювати уроки операцій, зокрема досвід Сил спеціального призначення. За допомогою тренування, освіти і навчань на основі різноманітних
сценаріїв загроз буде удосконалюватися оперативна сумісність
з використанням набутого досвіду і кращих зразків. Ці можливості
також можуть бути запропоновані членам Альянсу на підтримку
планування на випадок надзвичайних ситуацій цивільного характеру і захисту життєво важливої інфраструктури, особливо в світлі
боротьби проти тероризму, на їх прохання. 12.Дії: Боротьба проти тероризму вимагає від міжнародного
співтовариства цілісного підходу з використанням
великого набору інструментів. З метою зміцнення безпеки своїх членів НАТО і надалі взаємодіятиме з
державами-партнерами та іншими міжнародними
дійовими особами в боротьбі
проти тероризму. Альянс зміцнюватиме свої зв’язки і співпрацю з країнами-партнерами, а також з міжнародними і регіональними організаціями, зокрема з ООН, ЄС
і ОБСЄ, відповідно до Плану дій
з комплексного підходу заради досягнення загального розуміння терористичної загрози і використання цілковитого потенціалу кожного учасника глобальної антитерористичної діяльності. НАТО поглибить консультації і забезпечить системний підхід
до практичного співробітництва з країнами-партнерами(3)
з використанням існуючих механізмів, в тому числі наукового співробітництва в галузі нових технологій,
заради посилення безпеки(4). Особлива увага буде приділятися інформованості, розвитку потенціалу, пла-нуванню на випадок надзвичайних ситуацій цивільного характеру і врегулюванню криз для того, щоб задовольняти конкретні потреби країн-партнерів і інтереси
Альянсу. Це допоможе
партнерам краще підготуватися
і захиститись, а також виявити свої слабкі
місця і недоліки і самим більш ефективно боротися проти тероризму. Антитерористична підготовка, навчання
і підтримка розвитку потенціалу відповідатимуть цілям і пріоритетам політки НАТО в сфері партнерства. V. Відповідь НАТО 13.Північноатлантична рада спрямовуватиме антитерористичні зусилля НАТО і виконання цих Директив. Спеціальна
група з тероризму буде робити щорічну доповідь про хід виконання цих Політичних
директив. 14.НАТО буде гнучко підходити до боротьби
проти тероризму, відіграючи головну або допоміжну роль залежно від потреби. Сили і засоби членів Альянсу є важливим
компонентом потенційної відповіді
на тероризм. Колективна
оборона є сферою відповідальності Північноатлантичної ради (NAC). 1.НАТО буде здійснювати
усі свої дії щодо партнерів
та інших міжнародних організацій згідно з «Планом дій комплексного підходу»
і відповідних рішень, в
тому числі ухвалених на Лісабонському саміті. 2.Будь-який можливий
новий запит на спільне фінансування НАТО розглядатиметься
відповідно до стандартних
процедур. 3.Гарним прикладом є Ініціатива
співро-бітництва в повітряному
просторі в рамках РНР. 4.Одним із прикладів такої співпраці є багаторічний проект
РНР в рамках «Науки заради миру і безпеки»
(SPS), що отримав назву «Програма дистанційного виявлення вибухових речовин» (STANDEX). 21 травня 2012 |
ч
|