Роль НАТО у сучасному світі
У 1991 р. почали проявлятись контури сьогоднішнього НАТО. У Стратегічній концепції, прийнятій главами держав та урядів
держав — членів НАТО в Римі
у листопаді 1991 р., представлені
загальні підходи
до безпеки на основі діалогу, співпраці та збереження потенціалу колективної оборони. В ній зібрані воєдино
політичні та військові елементи політики НАТО в галузі безпеки, зокрема невід’ємною частиною стратегії Альянсу визнано співпрацю з новими партнерами у Центральній
та Східній Европі. Згідно з Концепцією зменшується залежність від ядерної зброї
та здійснюються радикальні зміни в інтегрованих збройних силах НАТО,
зокрема значне скорочення їхнього розміру та рівнів
готовності, посилення мобільності, гнучкості та спроможності адаптуватись до різноманітних непередбачуваних ситуацій і розширення використання багатонаціональних формувань. Здійснені заходи спрямовані на спрощення військової командної структури НАТО та на адаптацію
оборонного планування Альянсу, особливо у світлі вимог
майбутніх миротворчих операцій та діяльності з урегулювання кризових ситуацій. На Римському саміті глави держав та урядів держав - членів НАТО ухвалили також Декларацію про мир і співробітництво,
яка визначає майбутні завдання і політику НАТО щодо загальної інституційної структури майбутньої европейської безпеки та з огляду на розвиток партнерства і співпраці
з країнами Центральної та Східної Европи. У ній наголошено на підтримці
Альянсом кроків, здійснених
країнами Центральної та Східної Европи по шляху реформ, пропонується практична допомога
для успішного завершення
складного перехідного періоду,
цим країнам запропоновано взяти участь у роботі відповідних форумів Альянсу, а також скористатись накопиченими НАТО досвідом і знаннями у процесі політичних, військових, економічних та наукових консультацій і співпраці. Саме для цього була створена Рада Північноатлантичного співробітництва (РПАС), завданням
якої став нагляд за майбутнім розвитком такого
партнерства. З часу, що минув після опублікування Римської декларації, на зустрічах міністрів закордонних справ і міністрів
оборони, а також на постійній
сесії Північноатлантичної
ради були ухвалені додаткові заходи, покликані сприяти подальшому процесу адаптації Альянсу до нових умов та його відповідної трансформації. Слід окреслити три напрямки діяльності Альянсу, а саме: створення інституційних політичних рамок для розвитку відносин НАТО з партнерами у Центральній
та Східній Европі; розвиток співробітництва в оборонній та військовій сферах;
роль НАТО у врегулюванні кризових
ситуацій і операціях з підтримки миру. По-перше, в інституційному
контексті найважливішою подією
було установче засідання Ради Північноатлантичного
співробітництва, яке відбулось 20 грудня 1991 р. за участю міністрів закордонних справ або представників країн — членів НАТО, а також шести країн Центральної та Східної Европи і трьох держав Балтії. Завдання РПАС полягало у сприянні співробітництву в галузі безпеки та з суміжних питань із залученням
до нього всіх країн-учасниць на всіх рівнях, а також
нагляд за процесом розвитку тісніших інституційних та неформальних зв’язків між ними. У березні 1992 р. учасниками процесу співробітництва, здійснюваного в рамках РПАС, стали одинадцять
держав, що утворилися на теренах колишнього Совєтського Союзу і заснували Співдружність Незалежних Держав
(СНД). У квітні й червні
1992 р. до цього процесу приєднались Грузія і Албанія, а в 1997 р., коли на зміну
РПАС прийшла Рада евро-атлантичного
партнерства (РЄАП), в ПЗМ/РПАС налічувалось
22 партнери по співробітництву.
Співпраця в рамках РПАС здійснювалася
згідно з Робочими планами, які спочатку розроблялися
кожного року, а з 1995 р. — на дворічний
період. Рада евро-атлантичного
партнерства зробила в цьому
процесі крок уперед, розробивши План дій РЄАП на 1998—2000 роки, що став основою її подальшої роботи. По-друге, було
започатковане на першій зустрічі міністрів
оборони держав - членів НАТО з міністрами
оборони держав-партнерів 1 квітня
1992 р. співробітництво в оборонній
та військовій галузях. Зустріч була присвячена
обговоренню шляхів поглиблення діалогу та розвитку співробітництва з питань, що належать до компетенції цих міністрів. Перше спільне засідання Військового комітету НАТО за участю представників країн-партнерів відбулося 10 квітня 1992 р. Подібні зустрічі в рамках цих двох форумів
зараз відбуваються регулярно. Паралельно
до цього налагоджуються двосторонні контакти й співробітництво на рівні
міністерств оборони та військовослужбовців. І, по-третє, на тлі кризової
ситуації в колишній Югославії та в інших регіонах дедалі більша увага протягом
останніх років приділяється ролі НАТО у врегулюванні кризових ситуацій та операціях з підтримки миру, зокрема у підтримці миротворчої діяльності ООН у колишній Югославії. У розділі 5 йдеться про головні ініціативи НАТО в цьому напрямку. Консультації та співробітництво
в рамках РПАС мали широкомасштабний
характер, але зосереджувались головним
чином на питаннях політики
і безпеки: діяльність з підтримки миру, концептуальні підходи до контролю
над озброєннями та роззброєння;
питання оборонного планування
та військові справи;
демократична концепція стосунків
між цивільними та військовими; конверсія оборонної промисловості; оборонні видатки та бюджет; наукове співробітництво і питання впливу військових на довкілля; розповсюдження інформації про
НАТО у країнах-партнерах; консультації
з питань політичного планування; військові та цивільні служби управління повітряним рухом. У січні 1994 р. в Брюсселі відбувся черговий саміт Північноатлантичної ради, на якому НАТО оголосило про нову важливу ініціативу,
спрямовану на посилення стабільності та безпеки в Европі. Країнам — учасницям РПАС та іншим державам було запропоновано приєднатись до нової далекосяжної програми співпраці з НАТО, яка отримала назву «Партнерство заради
миру» (ПЗМ). За час, що минув, Партнерство перетворилось на фундаментальний елемент безпеки у евро-атлантичному регіоні і займає чільне
місце у сьогоднішній діяльності НАТО. Запрошення до
Партнерства заради миру було
направлено всім державам, які
брали участь у діяльності Ради північноатлантичного співробітництва
(РПАС), іншим країнам, які співпрацювали у Нараді з безпеки і співробітництва в Европі (НБСЄ) і
мали бажання та можливості зробити свій внесок у програму.
На запрошення відгукнулись
27 країн. Діяльність, в якій бере участь кожен партнер, визначається у спільно розробленій Індивідуальній програмі партнерства. У розділі 4
описані масштаби
та мета партнерства, шляхи його розвитку
і подальшого вдосконалення. У травні 1997 р., в Сінтрі, на зміну РПАС прийшла Рада евро-атлантичного
партнерства (РЄАП), яка започаткувала
новий етап у співпраці. Принципи РЄАП були вироблені у тісному співробітництві між Альянсом і країнами-партнерами
і викладені в Основному документі
РЄАП. Прийнявши Основний
документ РЄАП, 44 країни-учасниці повідомили про бажання вивести політичну та військову співпрацю між собою на якісно новий рівень. Документ ще раз підтвердив
спільне зобов’язання країн-учасниць зміцнювати і поширювати мир і стабільність у
евро-атлантичному регіоні. Спільні цінності і принципи, що лежать в основі цього бажання,
викладені у Рамковому документі Партнерства заради миру
(ПЗМ). Фактично РЄАП забезпечує загальні рамки для проведення консультацій з політичних питань і проблем безпеки та для вдосконалення співпраці у Партнерстві заради миру. У грудні 1997 р. РЄАП прийняла План дій на 1998-2000 рр. у відповідь на бажання своїх членів розвивати
більш дійове і практичне партнерство між собою. Однією з головних цілей Плану дій стало надання консультаціям і співпраці з проблем безпеки і політичних питань у структурі РЄАП більшої
уваги і глибини, а також посилення гласності у стосунках між 44 країнами-учасницями. Міністри закордонних справ країн - членів РЄАП
також затвердили принцип створення
Евро-атлантичного координаційного
центру з питань реагування
на катастрофи та Евро-атлантичного
підрозділу реагування на катастрофи. РЄАП надає
можливості проводити багатосторонні консультації, орієнтовані на конкретний результат, вдосконалювати
практичну співпрацю, посилювати консультації та співпрацю з регіональних проблем,
а також зміцнювати довіру й гласність у питаннях безпеки між своїми членами. РЄАП дотримується двох важливих принципів,
які забезпечили успішну співпрацю між членами Альянсу та партнерами: по-перше,
відкритість для всіх, тобто можливості проведення політичних консультацій та практичної співпраці відкриті для всіх членів Альянсу та партнерів однаковою мірою, а по-друге, механізми самодиференціації - тобто партнери самостійно обирають рівень та галузі,
у яких вони співпрацюватимуть
з Альянсом. Згідно з цими
принципами РЄАП може проводити пленарні засідання Альянсу і груп країн-партнерів з відкритим
членством (або засідання у вужчому форматі) для обговорення функціональних питань, або, у разі необхідності, для розгляду відповідних регіональних справ. Збільшилась і кількість спільних заходів під егідою
РЄАП. З огляду на принципи відкритості та самодиференціації, до них увійшли
заходи у військово-економічній
галузі, у сфері науки, екологічних питань в оборонному контексті, співпраця з підтримки миру та вироблення спільних
дій на випадок
надзвичайних ситуацій і природних катастроф. ПЗМ у своїй вдосконаленій
формі залишається чітким елементом практичної взаємодії в оборонній та військовій
галузях у межах гнучких рамок РЄАП. Більшість країн-партнерів відкрили свої дипломатичні представництва та місії зв’язку при
НАТО, що суттєво поліпшило зв’язок і контакти в усіх цих сферах. Час від
часу у визначні моменти своєї історії Альянс проводить зустрічі
на вищому рівні за участю глав держав та урядів. Присутність на таких засіданнях прем’єр-міністрів і президентів
та безпосередня їхня участь
у процесі прийняття рішень на основі консенсусу піднімає значення таких самітів в очах громадськості
і надає їм більшого
історичного значення. Такою епохальною подією став Мадридський саміт, що відбувся у липні
1997 р. Він підвів
риску під головними ініціативами, які втілювались Альянсом у життя протягом попередніх п’яти-шести років. Водночас він ознаменував
перехід до нового складного етапу
розвитку НАТО, протягом якого нові структури
і рішення, впроваджені в результаті певних змін, будуть випробовуватись
на практиці. Отже, завданням лідерів
Альянсу у Мадриді було зведення воєдино
всіх елементів майбутньої політики НАТО і забезпечення їх єдності та інтегрованості. На Мадридському саміті повною мірою
була продемонстрована серйозність, з якою Альянс
ставиться до своєї внутрішньої
і зовнішньої трансформації.
На це вказали подальші конкретні і далекосяжні кроки в усіх ключових галузях: початок переговорів про вступ
та підтвердження політики «відкритих дверей» щодо вступу нових членів
у майбутньому; вдосконалення
Партнерства заради миру та створення
РЄАП, яка стала новим засобом
подальшого розвитку співробітництва; відкриття
цілком нового етапу у стосунках між НАТО і Росією;
офіційне закріплення
партнерства з Україною, яке швидко
розвивається; інтенсифікація
діалогу з середземноморськими
країнами; просування вперед
по шляху формування власне европейської системи безпеки і оборони в межах НАТО; визначення
радикально реформованої військової
командної структури
Альянсу. Саме ці питання цікавлять сьогодні НАТО, яка спроможна взяти на себе розв’язання нових проблем, не послаблюючи своїх традиційних функцій, і майбутня роль якої будується на перевіреній часом здатності адаптуватись до вимог безпеки, які швидко
змінюються. КІМВ |
ч
|