зміст
на головну сторінку

Анна Мелікова

Потрібно аж до болю: мазохізм у кіно

 

В кінотеатрах все ще йде «Венера в хутрі» Романа Поланського (Roman Polanski, 1933). Тим, хто не дивився, відчайдушно рекомендуємо це зробити. Надзвичайно захоплюючий і розумний фільм. Щоб зміцнити ваші наміри переглянути цей фільм, Анна Мелікова вирішила написати про мазохізм в кіно.

Якщо люди страждають, значить, це комусь потрібно. Ніцше у своєму творі «До генеалогії моралі» запропонував три варіанти «чому»: страждання приносять задоволення або богам, або тим, хто їх заподіює, або тим, хто їх відчуває. Останню групу позбавив від безіменності Захер-Мазох. Хоча саме це явище старе, як світ, саме Мазох виступив його першим живописцем. Не лише хрестоматійна повість «Венера в хутрі», але і інші тексти австрійського автора визначили універсум страждальників, що корчаться від задоволення побачивши хутра, батоги та строгі погляди своїх спокусливих і владних богинь.

 

МАЗОХ ОЧИМА ПОЛАНСЬКОГО

 

Цього року черговий привід згадати про вклад Мазоха у світову культуру услід за другою частиною «Німфоманки», багатої садомазохістськими сценами, дає новий фільм Романа Поланського «Венера в хутрі». Не скажу, що 80-річний режисер звернувся до праці Мазоха несподівано. Психологією садомазохістів Поланський нафарширував знятий більше 20-ти років тому «Гіркий місяць», в якому довів сюжет війни статей до абсурду. Тепер він вирішив вивернути цю конструкцію швами назовні і показати нитки, якими шив. Навряд чи автентичний текст Мазоха з його присмаком салону міг стати достатнім матеріалом для сучасного фільму: Поланський не міркує про мазохізм серйозно, а вибирає іронічну тональність і постмодерністські ігри, якими пронизана написана за мотивами повісті Мазоха однойменна пєса Девіда Айвза (David Ives, 1950). По сюжету маститий драматург і режисер початківець Тома задумав перенести на сцену «Венеру в хутрі», але ніяк не може знайти на головну роль відповідну актрису. В останню мить на прослуховування завалюється прикрашена собачим нашийником вульгарна простачка з жуйкою у роті, яку з героїнею тексту Мазоха ріднить хіба що імя ˗ Ванда. Проте варто тільки Ванді вимовити першу фразу пєси, вона тут же перетворюється і стає ідеальною кандидаткою на цю роль, а також влучним критиком, психологом і взагалі страшенно небезпечною жінкою.

Фільм Поланського ˗ це одночасно історія і коментар до неї, роздуми про мазохізм і сам мазохізм в плоті. Питання, які задає в процесі проб норовлива Ванда, і претензії, які вона предявляє не лише постановці, але й епосі, коли створювалася «Венера», ˗ це у тому числі спроба зрозуміти, як може бути прочитаний текст Мазоха зараз, після розжовування Фрейда і критики Сімони де Бовуар (Simone de Beauvoir, 1908-1986). Що являє собою ця повість: прекрасну любовну історію, як говорить Тома, або порнографію, як стверджує Ванда? Чоловічий мазохізм звеличує жінку або ж це усього лише черговий прояв сексизму? Хто ˗ раб, хто ˗ пан? У своєму фільмі Поланський збирає культурні штампи і інтелектуальні трактування тексту Мазоха, яких за півтора століття накопичилося немало.

 

КІНЕМАТОГРАФ ПІДКОРИВСЯ

 

Нинішнім російським борцям з Європою, котра поринула у свої збочення, було б цікаво дізнатися, що саме в царській Росії у 1910 році зявилася перша вільна екранізація «Венери», копія якої, на жаль, не збереглась. Делікатна тема мазохізму не стала долею підпільного кіно, а перетворилася на важливий мотив офіційної кінокультури, надихаючи авторів по обидві сторони океану(«Основний інстинкт», «9 1/2 тижнів», «Німфоманка», «Піаністка», «Денна красуня», «Синій оксамит»).

Насамперед любили садомазохістські ігри режисери, що вийшли з лона сюрреалізму, замішаного на фрейдистському поєднанні Ероса і Танатоса. Розхитуючи засади реальності, перемішуючи уявне і дійсне, Лінч (David Keith Lynch, 1946), Бунюель (Luis Buñuel Portoles, 1800-1983) і, передусім, Роб-Грійе (Alain Robbe-Grillet, 1922-2008) випускали на волю еротичних демонів. Для останнього ˗ знавця садомазохістських забав в житті і творчості ˗ гра з еротичними стереотипами була улюбленою справою. Прирівнюючи руйнування нарративу до насильства над жіночим тілом (два різновиди злочинів проти закону), Роб-Грійе не відмовляв собі в задоволенні побути злочинцем ні в одному зі своїх фільмів : композиційно мудровані «Едем і після», «Поступове сковзання в задоволення», «Вам дзвонить Ґрадіва» рясніють розбитим склом, голими жіночими тілами, цівками крові, ланцюгами, мотузками, кайданами.

Проте фільми з мазохістськими акцентами зовсім не обовязково запозичують у початкового тексту подібну ефектну атрибутику. Кінематограф переінакшував цю тему, переосмислював, посилював або послабляв її екзотичність, розширював до поведінкової моделі рабства і приниження або звужував до окремих візуальних образів. Окрім виразного сексуально-ігрового мазохізм міг носити морально-психологічний, політичний або релігійний характер. А причини відхилення шукали то в мазохістському жаданні покарання батьківською владою, то в прагненні фізичним болем затьмарити душевний, а то і в єдиній можливості в цій скорботній бездушності, що настала після травми або простого перенасичення життям, відчути хоч що-небудь.

НА ДИСТАНЦІЇ ВІД СУСПІЛЬСТВА

 

Сучасному читачеві текст Мазоха здається доволі дитячим. Крайню пристойність його описів підкреслював ще Дельоз (Gilles Deleuze, 1925-1995), кажучи, що найбільш упереджений цензор зможе предявити свої претензії хіба що до невловимої атмосфери і відчуття задушливої атмосфери. Ця задуха, герметичність відчуваються у більшості фільмів про мазохізм: чи то підвал замку в еротичній драмі «Історія О», або приховані від сторонніх очей кімнати в культових «Останньому танго в Парижі» і «Нічному портьє», чи то заміський будинок, де вимушена проводити свої дні гноблена чоловіком Марта з однойменного фільму Фассбіндера (Rainer Werner Fassbinder, 1945-1982). Вкрай камерна постановка Поланського, уся дія якої відбувається тільки на театральній сцені, ˗ це його вклад в топографію простору клаустрофобії. Садомазохістські стосунки, сховані від сторонніх очей, виводять пару за межі суспільства, а ізоляція від зовнішнього світу стає ще однією формою поневолення.

Свого часу текст Мазоха наробив багато шуму не лише через особливості сексуальних фантазій Северина, але ще і тому, що він позбавляв сенсу репресивну систему моральних принципів вікторіанської епохи. Покарання, якого слід було побоюватися, Мазох звів на благо, сказавши, що, якщо суспільство хоче нагородити його ударами батога, то він з радістю прийме цю кару з рук красивої жінки. Підривний характер мазохістських схильностей, що ставлять під сумнів громадські і, як наслідок, сімейні цінності, зберіг і кінематограф. Героїні «Нічного портьє» Ліліани Кавані ( Liliana Cavani, 1933) та «Портрета у сутінках» Ангеліни Ніконової (Ангелина Юрьевна Никонова, 1976) тікають від чоловіків до своїх «катів», а заміжня Северина з «Денної красуні» і зовсім стає повією будинку розпусти з садомазохістськими нахилами.

 

ЖІНКАМ БОЛИТЬ БІЛЬШЕ

 

Попри те, що у «Венері» описаний випадок чоловічого мазохізму, що ламав свого часу уявлення патріархального суспільства про розподіл ролей між слабкою жіночою статтю і сильною чоловічою, в кінематографі мазохізм як і раніше вважається жіночою справою. Схильні до саморуйнування і відмови від власної особи, жінки готові віддати в полон своє тіло і свідомість, щоб більше ними не розпоряджатися. Фассбіндер називав прихованою мрією мазохіста кінцівку своєї «Марти», де після усіх психологічних і фізичних знущань чоловіка-садиста героїня опиняється на інвалідній колясці. Тотальне знерухомлення стає апофеозом жіночого низькопоклонства.

Втім, жіночий мазохізм ˗ не завжди прояв пасивності. Іноді жінка навмисно провокує чоловіка на садистську агресію: Еріка з «Піаністки» наполегливо вимагає від Вальтера принижень, зафіксованих в характерномій для мазохістів угоді. Тяга жінок до підпорядкування сприймається як щось іманентне жіночій природі, і чоловіча присутність зовсім не обовязкова. У «Гірких сльозах Петри фон Кант» Фассбіндер навмисно усунув чоловіків, щоб поділити герметичний жіночий світ на садисток і мазохісток, котрі домінують або підкоряються. Причому мазохістськими рисами він наділив не лише секретарку Марлен, але і емансиповану, успішну в професії Петру.

Любов кінематографа до жіночого мазохізму пояснюється також естетикою. Традиційно в європейській візуальній культурі останніх віків саме жіноче тіло було обєктом споглядання, і кіно продовжує фетишизувати це тіло. Причому навіть в тих нечастих випадках, коли жінці відводиться домінуюча роль (наприклад в «Пані» Барбе Шрьодера (Barbet Schroeder, 1941) ), саме її тіло максимально еротизируєтся і наділяється субкультурними розпізнавальними мітками. Не важливо, ким саме є жінка ˗ тим смутним обєктом бажання або обєктом насильства, ˗ головне те, що вона залишається саме обєктом. Обєктом, який збуджує. Жінка-рабиня зявляється у фільмах із завязаними очима, прикованими до залізних ліжок руками. Жінка-пані, одягнена в шкіру або хутро, з шипованим нашийником та металевими браслетами. Навіть Катрін Брейя (Catherine Breillat, 1948), що бореться з патріархальним сприйняттям дійсності і досліджує жіночу сексуальність, отримувала докори від феміністок через те, що в «Романі Х» увага її камери прикована до пасивного,  гнобленого жіночого тіла, такого, що виставляється напоказ і прагне підпорядкування. До тіла, яке, переставши викликати бажання улюбленого чоловіка, вимагає мазохістських задоволень на стороні, щоб опредметити те підпорядкування, до якого воно і так звикло.

 

КОВАДЛО СТАЄ МОЛОТОМ

 

У фіналі повісті Мазоха Северин, що отримав хороший урок від своєї Пані, збирається відтепер поводитися з жінками по-іншому: бути не ковадлом, а молотом, не рабом, а паном. Кінематограф охоче перейняв цю зміну рольових моделей, яку Фрейд пояснив тим, що в кожному садисті дрімає мазохіст і в мазохісті, відповідно, ˗ садист. Однією з найбільших сцен подібної інверсії вважається танець Лючії в «Нічному портьє»: жертва нацистських знущань танцює голою перед своїми катами і вже сама виділяє спокусливий запах небезпеки, а чоловік, який ще нещодавно ототожнювався з її болем і ганьбою, тепер здається її слугою.

Принижені та ображені, коли випадає така можливість, самі охоче починають ображати та принижувати. Незалежно від того, що саме підштовхує їх до розправи ˗ розкошування болем від приниження інших і наруги над ними чи просте бажання помсти, ˗ колишні жертви здатні вигадувати дивовижні покарання для своїх поневолювачів. Так, уся друга частина «Портрету у сутінках» Ніконової присвячена помсті жертви, яка поступово перетворює свого ката на раба. Не маючи примітивного знаряддя насильства чоловіка, жінка вдається до витонченіших методів. Нерідко бунт пригніченого носить радикальний характер, і фільм обривається пострілом («Останнє танго в Парижі», «Гіркий місяць»).

«Венеру в хутрі» Поланського також вінчає зміна ієрархії статей, прямо протилежна тексту Мазоха. Актриса-невдаха, що ледве впрохала владного режисера провести з нею проби, кінець кінцем насміхаєтся і торжествує над ним ˗ в інтелектуальному, сексуальному і творчому сенсах. «Ви ж режисер. Ваша професія ˗ мучити», ˗ говорить на початку фільму Ванда, а у кінці показує, що актриси також дещо розуміють в цій справі. Так що фільм Поланського можна цілком зарахувати до феміністських: кінематограф як і раніше працює за патріархальними законами, проте «Ванди» все частіше беруть ініціативу у свої руки і бентежать скорених чоловіків.


ч
и
с
л
о

87

2017

на початок на головну сторінку