Іван Крип’якевичГалицька кухня княжої добиПожива. Господарська продукція княжих часів мала
інший характер, ніж сьогодні, і це впливало також
на те, як
люди відживлювалися. Головна різниця в їжі тодішніх людей і нашій була та,
що тоді багато
вживали дичини. У колишніх пущах було так багато всякої звірини, що кожний
міг подостатком вживати м’яса,
якого забажав. Перед
воєнним походом князі уладжували окремі лови на те, щоб приспособити дичину для війська. Князь Данило під час походу полював
в околицях Грубешова сам на
диких кабанів, щоб мати чим проживити
вояків. Їли м’ясо всякої грубої
звірини, тільки деякі дрібні звірі
уважалися «нечистими», наприклад, лисиці, вивірки, бобри, хом’яки й інші. Пізніше домашня худоба поширилася всюди, й люди почали вживати більше її м’яса, їли
говядину (воловину), телятину, вепровину,
баранину та ін. Згадується також свиняче сало. За прикладом степовиків живилися також кониною, хоч рідко.
Літописець згадує, що князь Святослав Хоробрий їв кінське
м’ясо, а в його війську по нещасливім болгарськім поході настав такий голод, що навіть за конячу голову платили
дорого. З домашньої й дикої птиці згадуються
кури, гуси, голуби, лебеді, журавлі,
тетереви, рябчики. Дуже багато вживали риби, бо
її була велика сила в
озерах і ріках, а до того гострі релігійні приписи наказували часті пости. Ченці
ніколи не їли м’яса – їм
дозволено було їсти тільки рибу. Раки, здається, не вважалися особливим присмаком. Була приповідка: «Не звір серед
звірів їжак, не риба серед риб
рак». Пили молоко коров’яче й овече; кобиляче
чорне молоко, або кумиз, яке дуже смакувало кочовикам, у нас не прийнялося. З молока робили сир, але про масло звісток
не маємо. Споживали також яйця. Зате далеко менше був поширений рослинний
харч. Як уже знаємо, городини було тоді
небагато: ріпа,
часник, цибуля, може огірки, зі стручкових
рослин горох, боб, сочевиця,
– зрештою, згадується загально зілля. Під час голоду їли
лободу. У Патерику читаємо,
що перший почав це чернець Прохор: «збирав лободу, своїми руками перетирав, робив собі хліб
і так живився; один чоловік
побачив це й почав збирати лободу для
себе й своїх домашніх, і так прогодувалися в голодний час».
Улюбленою стравою була сочевиця, з якої приладжували сочиво. Знаємо також
пшоно, або ягли, і взагалі кашу. Як приправляли різну
їжу, про це є мало звісток. Знаємо
тільки те, що м’ясо варили в казані або пекли. Святослав під
час походу тоненько різав м’ясо
і припікав його на вогні. Як приправа до страв уживалися часник, кріп, чебрець. Зі Сходу перейняли
також перець та імбир, але, очевидно, тільки в кухні багатіїв. Пісні страви мастили дерев’яним маслом, тобто
рослинною олією. Зерно мололи на ручних жорнах. Муку заливали окропом,
додавали квас, місили тісто
й пекли в печі. Печерський
Патерик оповідає, як за святого Феодосія біси робили
ченцям збитки: «то муку розсипали, то квас, приготовлений на печення
хліба, розливали». Найбільше пекли житній хліб, бідні уживали також вівсяний. Хліби бували великі,
ковриги, або малі – коврижки;
звідти пішла
назва «коржик». На бенкетах
печиво було вибагливіше – пекли булки й тіста:
«хліби дуже чисті, інші
з медом та маком». Згадуються вже
й пироги. З напоїв здавна знали кисіль: муку розмішували у воді на ціж, варили її й підливали сить –
мед, розведений водою. Про це
оповідає літопис з тої нагоди, коли мешканці Білгорода під Києвом
здурили печенігів, що їх облягали:
наробили багато киселю, повставляли бочками у криниці й удавали, немов то їх сама земля живить. Улюбленим трунком був питний мед, давній слов’янський присмак. Але прироблювали також мед із перцем. Пиво робили з меленого солоду й хмелю. Серед
заможних людей досить вживали вина, яке привозили з грецьких
країн. За публікацією: Історія
української культури / за ред.
І. Крип’якевича, Львів,
1937 (розділ «Княжа доба», ч.
3. «Домашнє життя») |
ч
|