Тарас ПрохаськоФеномен галицької кухні«Усі панські страви в Европі, а на чужині ріжноманітні
американські «спеціали», навіть не пригадували мені
галицької пшеничної паляниці з мачанкою з бринзи...
Американці варять бульбу також, але якби, не дай Боже, винесла українська
селянка своїм косарям цеї бульби на поле, то не ручу,
чи не злетіла б її хустка з голови. Їсти в американській ресторації бульбу, хоч
би й не знати, як добре приготовлену, – це спричинює в горлі щось такого, як
галицькому емігрантові третій день подорожі кораблем на морі». Так ностальгічно
писав про батьківщину отець Олекса Пристай... Шукаючи відповіді на
те, якою є галицька ментальність, неможливо оминути такої визначальної
сфери життя, як кухня, гастрономія, звичаї, пов’язані з трапезою. Скажи мені,
що ти їж, і я скажу тобі, хто ти. Скажи мені, як ти їж, і я скажу тобі, який
ти... Ці абсолютні істини стали опорою для досліджень, які проводить наймолодше
покоління львівських істориків. У означенні багатоманітного феномену, який
можна назвати загальним поняттям «галицька кухня», довший час не вистачало
важливої складової. Справа в тому, що те,
що ми називаємо галицькою кухнею, є явищем дуже недавнім. Як певна цілість вона
склалася щойно у тридцятих роках минулого століття і була фантасмагоричним
поєднанням страв і традицій кількох народів і кільканадцяти суспільних
прошарків, які жили на Галичині. В кожному разі за реальним столом представники
цих груп практично не перетиналися. Однак вимушене співжиття і подібні базові
умови існування, зумовлені цим краєм, сприяли настільки інтенсивному обмінові
продуктами і знаннями, що врешті усі уміли зробити все, і могли це з’їсти, не
відчуваючи ніякого відторгнення чи екзотичності. Досконалим виявом такого міксу стала специфічна галицька гастрономічна мова,
лексикон імен продуктів,
страв, маніпуляцій, інструментів, повадок, універсальний для всіх мов,
присутніх у Галичині (зрештою, цей процес триває далі). Крім рецептури
приготування, обмін уявленнями про правильну їжу відбувався і на принциповіших речах, які стали основою прихованої ідеології
галицької кухні. Виявляється (і це виявляється надзвичайно характерним), що у
галицькій кухні дуже важливими є кілька психологічних підходів. Головним є те,
що більшість страв робляться не для власного задоволення, а для певної
демонстрації іншим. Таким чином, існує певний набір страв, обов’язкових для
цієї демонстрації. І дуже часто головним критерієм у формуванні цього переліку
є не заможність, не спроможність мати у достатній кількості ті чи інші
інгредієнти, а вміння, доступ до знання. Тож кухня перетворюється на доказ ідентифікації і причетності до спільної таємниці. А криптологія не терпить легковажності. Тому у галицькій
кухні настільки важливим є елемент докладених зусиль і ретельне дотримання
кожного кроку ускладненої технології. Але для істориків
звичаїв саме такий аспект є місцем, де можна вільно розвернутися. Адже якраз
про такі фрагменти галицької кухні збереглося найбільше матеріалу, які ще
називаються джерелами. Усі соціальні групи, які в результаті синтезували
галицьку кухню, активно формували і пропагували своє вчення, залишивши після
себе безліч слідів і згадок, книжок і записів, публічних і родинних архівів,
гастрономічних цитат у художній літературі. Навіть гуцульській складовій у
цьому сенсі поталанило. На їжу гуцулів, як на екзотику, звернули увагу чисельні
етнографи й антропологи, ретельно зафіксувавши всі деталі. Не вистачало лише
найголовнішого. Бракувало задокументованих свідчень про харчування галицької
більшості – українського селянства, негірського.
Того, що можна знайти у Стефаника, замало, то екстрім.
Тож тільки тепер інтерес до їжі щоденної тих галичан, які майже нічого про це
не розповідали, але страви і підходи яких – незважаючи на виразний потяг до «панськості» загальної галицької кухні –стали
природною і раціональною основою того, що їли у містечках, вивів дослідників до
таких джерел, як випадково знайдені невипадкові спогади священика-емігранта. Отож. Галицькі селяни
на початку двадцятого століття харчувалися досить добре. Вони сіяли пшеницю,
жито, ячмінь, овес, просо і гречку, а садили картоплю, цибулю, часник, брукву і
ріпу. Голоду майже не знали, хіба що град вибив збіжжя, або збіжжя і трави
зігнили через тривалі дощі. З пшеничної муки варили
чир. На киплячу воду насипали жменю муки, і чир був готовий. Коли муки давали більше, виходила лемішка.
Їх їли або пісними, або з молоком, сметаною, тертим у окропі маком, олією.
Також пекли паляниці – тонкі кружки пшеничного тіста, випечені у розжареній
печі. Вони не потре-бували приправи, але у свята їх
поливали медом або їли з мачанкою – розчиненою у
молоці старою бринзою. Галушки з муки у незцідженій
юшці називалися стиранкою. Таке саме робили з житньої муки. З ячменю робили
крупи, а з круп варили крупинку та робили голубці. Опиханий
у ступі ячмінь називався логаза або пенцак. Логазу варили з бобом, фасолею або горохом. Oвес
мололи у млині і вдома на жорнах. З нього варили кашу, робили голубці, пекли паляниці. Паляниці з вівсяної квашеної муки були улюбленими ласощами. Особливо із топленими маслом чи бринзою. Голубці з вівсяної крупи і квашеної капусти, помащені конопляним, льняним чи гарбузовим
олієм, були улюбленою стравою на Святий вечір. Квашену
капусту, крім сирої, любили запікати з вареним бобом, якого було значно більше,
ніж тепер. Варений біб часто виконував
роль спільного підвечірка. Біб, фасолю і горох варили «на
сухо» до страв замість хліба, колотили нарідко з
галушками або без, робили
пироги, як з картоплі, заправляючи
сиром чи бринзою.
Ріпу і брукву
їли, порізавши на кружальця, з цибулею, сиром, олією
і хлібом. Влітку
варили стручкову фасолю,
заправивши її сметаною. Першорядне місце займала капуста. Її їли сирою з олією і без олії, з цибулею і без цибулі,
варили капусняки і пражили
з олією або м’ясом. Варили з неї пироги з домішкою картоплі, бринзи і сиру. Важливою підмогою були плоди фруктових дерев. Передовсім селяни їх продавали, отримуючи живі гроші. Але також самі харчувалися
ними. Зварені сушені
вишні трохи заправляли
пшеничною мукою, і це називалося
поливкою. Таке ж потім робили
із яблук, грушок і сливок. До зими середній господар насушував кількадесят кілограмів плодів. Зі сливок також смажили повидло, яке взимку
додавали до паляниць, картоплі,
галушок. Із сушениць варили поливку, пекли і
варили пироги. Найбільше різноманітних способів
застосовували до картоплі,
яка, таким чином, спокійно могла
бути щоденною. «Її появлення виганяє переднівків голод із хат», –
писав Франко. Картоплю варили нечищеною, обчистивши, їли з квашеним молоком, квашеною
капустою, бринзою, олією. З товченої картоплі
робили мачанку з молоком і бринзою, ліниві пироги. Терту картоплю або пекли у печі на листі (треники, книші, терчаники), або смажили на олії – терті пляцки.
З неї ж робили
і «дерев’яні голубці». Гриби всілякими способами займали набагато важливіше місце у галицькій кухні, ніж
тепер. Аналізуючи всі ці джерела, історики роблять висновки про практично всі сфери життя
галичан. Адже так чи інакше, все оберталося заради того, щоби насититися і мати силу працювати заради наступної їжі. Простота селянської їжі пов’язана передовсім не із убогістю, а з прагматичною метою споживання їжі – мати силу. Тому не дивно, що споживання їжі
не займало головного місця
у всіляких ритуалах і святкуваннях. Тоді важливими були лише поодинокі знакові страви кутя, калачі, паски, мед. Пили переважно квасне
молоко і узвар з сушениць. Іноді зимою робили чай з липового
цвіту, кмину, рожі. З усієї
алкогольної культури поширеним було тільки пиття горілки.
Щоправда, заправленої
медом, часником, кмином. Модерні часи – починаючи від 20-х років – характеризувалися не тільки все більшим проникненням містечкової кухні у життя селян, але й зворотнім процесом. Загальна галицька кухня перестала
соромитися багатьох простацьких страв, а деякі з них навіть стали культовими. Звичайно, що спочатку уніфікований
радянський асортимент, а потім асортимент глобалістичної кухні зробили своє. Запанував постмодернізм.
Але насправді – варто це визнати
– ностальгічність галицької
сільської кухні зали-шається важливим засобом ідентифікації. Особливо тоді, коли – всупереч принципові цієї кухні – якась страва
робиться все ж таки заради
себе, а не на показ. |
ч
|