Тарас ВознякМетафорика від-чуженого блукання та нуда за у-причетненням
τὸ μὴ δῦνόν
ποτε πῶς
ἄν τις
λάθοι Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος Як можна сховатися від того, що ніколи не
заходить? Геракліт з Ефесу Попередньо ми виявили, що калейдоскоп иншостей, які у-наявнює
для нас буття, яке в-тягує їх в існування,
надає нашому буттю-у-світі сенсу – завдяки цьому калейдоскопу ми у-причетнюємося до самого буття. Про відсутність цього у-причетнення свідчить нудьга, меланхолія, ностальгія.
Але ми не обговорили ще одного джерела скуки. Скука може мати причиною і хибне різноманіття,
ми можемо знудитися калейдоскопом хибного чи мертвого різноманіття. Втомити можуть
і постійні зміни, каскади змін, безкінечна подорож, безперевна
зміна експонатів у колекціях місць, ідей, звуків, запахів – коханок, врешті. Але
це калейдоскоп від-палих від буття сущостей. Сущості неначе змінюються,
однак причиною нудьги, а, отже, відчуття, що порожнеча наближається,
що наближається твоя випатраність, спустошеність,
є те, що всі ці колекції постають перед нами не у їхньому зв’язку з буттям.
А тому вони і не у-причетнюють нас до буття.
Зміна партнерів не супроводжується життям-у-закоханості, набуття ще одного
експонату колекції не за-хоплює, не в-тягує, бо за ними не відчувається повіву со-критого-яке-відкривається. Певної справжності.
Але якої справжності? Справжності як у-причетнення
до буття. Калейдоскоп місць може знудити, коли людина
лише ковзає ними, а не при-сутниться у них.
При цьому місця не від-криваються до нас, в них не
від-кривається-до-нас-со-крите
як їхня сутність. Тому вони є певним чином недомісцями.
Можливо, коректніше було б казати, що вони тільки сигналізують про себе, про
свою при-сутність залишаючись у со-критості.
Вони залишаються у певному «при». «коло» нас – але ми не є з ними у найістотнішому зв’язку -причетнення.
Тому ми ностальгуємо за справді цікавими місцями. І, врешті, тому ми ностальгуємо
за світом справжнього. Пушкін (Александр
Пушкин, 1799-1837), вслід за Ґете (Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832), описав
цю журбу за найістотнішим зв’язком причетнення
з речами, иншими, місцями, світом у своєму варіанта «Фауста»: «Фауст: Мне
скучно, бес. Мефистофель: Что делать,
Фауст? Таков вам положен
предел, Его
ж никто не преступает. Вся
тварь разумная скучает: Иной от лени, тот от дел; Кто верит,
кто утратил веру; Тот насладиться
не успел, Тот насладился
через меру, И
всяк зевает да живет — И
всех вас гроб, зевая, ждет. Зевай и ты. Фауст: Сухая шутка! Найди
мне способ как-нибудь Рассеяться. Мефистофель: Доволен будь Ты доказательством
рассудка. В
своем альбоме запиши: Fastidium est quies — скука Отдохновение души. Я
психолог... о вот наука!.. Скажи,
когда ты не скучал? Подумай,
поищи. Тогда ли, Как над Виргилием
дремал, А
розги ум твой возбуждали? Тогда ль,
как розами венчал Ты благосклонных
дев веселья И
в буйстве шумном посвящал Им пыл
вечернего похмелья? Тогда ль,
как погрузился ты В
великодушные мечты, В
пучину темную науки? Но
— помнится — тогда со скуки, Как арлекина,
из огня Ты вызвал
наконец меня. Я
мелким бесом извивался, Развеселить тебя старался, Возил и к ведьмам
и к духам, И
что же? всё по пустякам. Желал ты
славы — и добился, — Хотел влюбиться — и влюбился. Ты с жизни
взял возможну дань, А
был ли счастлив? Фауст: Перестань, Не
растравляй мне язвы тайной. В
глубоком знанье жизни нет — Я
проклял знаний ложный свет…» Бо: «Вся тварь разумная скучает» Про що тут йдеться? А про те, що всяке в-тілене-буття не може у-никнути, не знайти, не наштовхнутися
на подих отхлані, а тому западає у заціпеніння від-чуженості, нудьги та страху. «Вся тварь
разумная» кидається між буттям і отхланню,
між при-четненням та від-чуженістю. Буття то при-четнить
нас, то від-чужує. Це чуження набуває
різних форм – як нудьги і застиглості, так і ковзання мертвими, від-чуженими шкаралущами місць. Слово шкаралуща, напевно,
є найкращою метафорою не-у-причетнюючого, симулюючого місце феномену. Шкаралуща -чужить, -чужить людину.
Шкаралуща є сутнісно від-чуженим. Можливо саме про це йдеться у вже згадуваній
нами у цій книзі середньовічній притчі про Вічного Подорожнього. Вічного Жида -
Агасфера (שורושחא,
Ασουηρος в Септуагінті, Xerxes чи Assuerus).
Він був покараний, згідно з середньовічною притчею, за те, що, коли Христос, йдучи
на Ґолґоту, попросив дозволу прихилитися до стіни його
дому, щоб перепочити, Агасфер його відштовхнув зі словами: «Йди, чого стоїш?». На
що Христос неначе відповів: «Я можу зупинитися. Але важче буде зупинитися тобі,
очікуючи мого повернення… І ти будеш вічно йти, і не буде тобі ні спокою, ні смерті».
Або ж : «Я піду, але і ти підеш, і будеш мене чекати». Так, Агасфер блукає коридорами музею сущостей, однак він відірваний – відлучений від того, Кого
він відштовхнув. Вся метафорика цього блукання дуже сильно нагадує, вказує-на-
метафізику від-чуженості, нуду,
ви-коріненість людини. Агасфер сам відмовився і не
причетний до Справжнього, яке до нього прихилилося, яке йому від-крилося-з-со-кровенного. Він не побачив,
не від-чув, не від-крився-назустріч. А тому осиротив сам себе. Перебирання
шкаралущ, кістяків, ороговілих каркасів місць, речей, людських тіл є для нього карою
і мукою. Через них йому від-кривається-со-крите, він ніяк не може увійти у стосунок при-четності з світом. Він є у світі, гонить ним, і в
нім від-сутній. Від-сутній метафізично, сутнісно.
Тому він ковзає байдужим поглядом по поверхнях, по оболонках речей, людей, місць
і шкаралущі світу. Саму суть таких мертвих, позбавлених при-четності-до-со-критого-буття місць
можна описати через поняття оболонки. Метафорично та дещо емоційно
я спеціально вживаю слова - шкаралуща. Оболонка, шкаралуща – це поверхня, це те,
що на поверхні. Але, коли ми говоримо «те, що на поверхні», то тим самим закладаємо,
що щось є і всередині, щось криється за цією поверхнею. Як за поверхнею Місяця.
Та це тільки наше при-пущення. Ми при-пускаємо,
попускаємо собі. Відходимо від оче-видного
у свої припущення. Ковзаючи по поверхні, чи поглядом, чи думкою, чи як-небудь інакше,
ми гадаємо, що все ж маємо певне відношення до того, що «всередині». Гадаємо, що
до нього при-четні. Однак, чи насправді ми є у
цьому зв’язку при-четності – це ще питання. Як
в-тілене-буття – ми мусимо мати цей зв’язок. З
цього зв’язку витікає, струменить наша сутність, наше єство. Однак
можемо і втрачати цей зв’язок з умовно внутрішнім, яке криється за оболонками
шкаралущі – з цим завжди оче-видним со-критим. Ми від-чужуємося не
від поверхового, оболонок, шкаралущ – по них ми ковзаємо, подорожуємо – ми від-чужуємося від того, що було сокровенно,
сутнісно нашим, від при-четного, від того, що творило нашу сутність, наше
єство. Оболонки місць, речей, ідей, людей не творять моєї самості, мого сокровенного. Бо ми з-буваємося через у-причетнення до найсокровеннішого, найпотаємнішого, яке завжди оче-видне, яке завжди перед нами, і разом з тим від нас неначе
ховається – бо ми збуваємося у бутті. Воно завжди переді мною і в мені. Воно не
видиме, точніше очевидне, воно просто не зауважуване і
неначе ховається у цій незауважуваності, бо найістотніше.
Тому й не дивно, що Агасфер не побачив, за буденністю і очевидністю цього в-тіленого Сокровенного, що воно було і є так близько, що
воно ось-, що воно до нього промовляло. Він ковзнув по поверхні, по
оболонці, по личині. За що й прирік сам себе вічно ковзати по поверхнях безкінечного
музею шкаралущ, яким є «покинутий Ним, цим Сокровенним, світ», світ со-кровенного, яке сховалося в своїй очевидності. Життя
Агасфера, яке є вічним ковзанням в очікування наступного пришестя Сокровенного,
і є нудьгою, немилосердною, пропікаючою до самого
нутра нудотою вічного повторення, про яку говорив Ніцше (Friedrich Wilhelm Nietzsche, 1844-1900). Вічне повернення одного і того ж,
чи всіх речей (ewige Wiederkunft
des Gleichen, oder aller Dinge)
головна думка Ніцше, яка визначає всю його нігілістичну (саме по цій причині) філософію.
В «Ессе Homo» Ніцше пише: «Тепер
я розкажу вам історію Заратустри. Основна концепція цього твору полягає у думці
про вічне повернення, це вища форма ствердження, яку взагалі можна досягнути». Однак реакція на це однозначна: «Метафізична
концепція Ніцше виражена у вченні про вічне повернення того самого. Сам він називає
його так: «про безумовний і нескінченно повторюваний круговорот всіх речей» («Ессе Homo»; XV, 65). Вченню властиво
певне судження про суще в цілому (das Seiende im Ganzen).
Проте варто нам тільки почути про вічне повернення, ми не замислюючись відкидаємо
це вчення, оскільки відразу впадає в очі його відчай і порожнеча.» (1). Ми боїмося
того вічного круговороту, в якому без кінця самотньо кружляє Вічний Подорожній.
Ніцше був тим самим Агасфером, бо і для нього,
і від нього очевидне сокровенне також сховалося: «Пан (Бог) помер». Цікаво, що Гайдеґґер
починає аналіз нігілізму Ніцше з такої цитати:
««Навколо героя все стає трагедією, навколо напівбога - дійством сатирів, а навколо Бога - ... чим? ... Може, «світом» ?» (По
ту сторону добра і зла., П. 150; VII, 106; написано у 1886 р. - в період роботи
над головним твором)» (1). Отож, навколо Бога – ми ж розуміємо, що для нігіліста
Ніцше це лише образ, метафора, а тому його легко замінити на со-крите-і-завжди-очевидне-буття - постає світ.
А навколо людини – в-тіленого-буття – все стає
трагедією, або театром нуди, що падає у
жах, як ми формулюємо. Бо що є трагедією, як не безкінечний і невідворотний
жах? Але «Бог помер» не означає,
що він перестав -бувати, а тільки те, що він, як со-крите-і-завжди-очевидне-буття від нас в-тілених, а отже сущих, людей ховається у свій
своїй очевидності. Він ось-перед-нами, він очевидніший від очевидного, а
тому ми його не бачимо – звідси й виростає трагедія. Со-крите-і-завжди-очевидне-буття
неначе карає сущих, карає Ніцше, який підозрює, що буття є сокровенним,
нутряним, що через буття йде єдиний шлях з-бування в-тіленого-буття – однак
воно сховалося, і що жахливо - сховалося в своїй кричущій очевидності.
Якщо повернутися до мови банальної, то воно неначе й є, десь там в метафізичних
отхланях за-ховалося і є со-крите.
Со-крите у своїй ще до-світовій безформності
– оскільки форма – це прерогатива того, що є у світі, що є світовим, приналежить
до світу - світового, форма – це прерогатива шкаралущі. Натомість про те,
що «є» під шкаралущею, якщо про нього можна казати, що воно «є» і що воно «є під»,
ми не маємо права говорити про якісь форми. Безкінечно повторюється одне і те саме, каже
Ніцше, але це повертаються випатрані, вихолощені з
буття форми – мертві личини, шкаралущі. Натомість со-крите-і-завжди-очевидне-буття
завжди перед нами у своїй оче-видності, воно
не відходить, а лише ховається, причому ховається так, що завжди перед нами,
ховається в очевидність. Це його ховання специфічне. Воно завжди є тлом.
На цьому тлі про-являється, від-криваються
завжди инші, завжди нові, як і казав Геракліт,речі, місця, люди, світ. Воно неначе є тлом світу
– хоча це теж, звичайно метафора. І вся мука Агасфера-Ніцше полягає у тому, що
вони «знають», що сокровенне «є», але знають також і те, що від них воно ховається,
що від них воно со-кривається, що вони не сподобилися того, щоб воно до них від-крилося і тим
самим у-причетнило їх до себе, наповнило порожні
шкаралущі, якими вони ковзають, місця, якими вони гонять, життя, яким живуть, сокровенним
сенсом, теплом, при-сутністю. Вони «знають», але не можуть знати, не можуть
наповнити цей свій безсенсовний, беззмістовний гін місцями
жодним сенсом А він від цієї при-четності від-чужений. Бо сенс появляється тільки тоді, коли є при-четність. Колекціонування від-чужених
місць, все одно, що колекціонування кістяків. Це колекціонування не відповідає
на запитання «для чого?», «навіщо?» їх колекціонувати? «Навіщо» вони, місця,
і ми разом з ними, «є», «живемо», «існуємо»? Запитання «для чого» має так само й
иншу форму – «до чого» чи «до кого»?. «До чого»
я існую? «До кого» я існую? Саме на ці запитання і шукають відповідь Агасфер та
Ніцше – однак не знаходять. Вони необережно втратили свого респондента, який наповнює
сутністю всі речі, місця, людей, світ, який при-четнить
до со-критого-і-завжди-очевидного-буття речі,
місця, людей, світ – і нас самих, врешті-решт. У цьому, неначе риторичному «до-чого»,
«до кого» проявляється одна з найістотніших рис при-четності,
при-четнення – зверненість. Ми звернені
і до себе, і до со-критого-і-завжди-очевидного-буття.
Але це тоді, коли і місця, і ми самі у-причетнені-до-буття.
Якщо ж ми від нього від-чужені, то ця зверненість
зникає. Ми істерично шукаємо, до чого чи кого б звернутися
– і не знаходимо. Це казус Дон-Жуана, який, як і кожен колекціонер, що втратив
сенс, подорожуючи своєю колекцією, безкінечно перебирає жіночими тілами, міняє ці
тіла одне на инше, і не знаходить иншого,
нехай жінки, до якої можна звернутися. Він не має з ким перекинутися словом,
у буквальному сенсі слова – не має до кого звернутися. На відміну від Казанови, який безкінечно розмовляє з своїми пасіями – байдуже,
чи це простачки, чи особи з добірного товариства. Казанова постійно звернений до
инших, до місць, до ідей. Він справді дослідник. Тому
йому не страшний Каміннний Господар – метафора остаточного
омертвіння, шкаралущі шкаралущ Дон Жуана – ще однієї іпостасі Агасфера. Це казус
Казанови. Навіть смерть як повернення, імовірне повернення
до при-четності (це аспект віри, а отже справді
потустороннього, щодо якого ми не вправі щось припускати,
а тільки вірити) таким персонажам, як і Агасферу, заказана. Вони не можуть втекти
навіть у смерть. Камінний Господар не розв’язує долі Дон Жуана, не розв’язує
його метафізичної проблеми, не у-причетнює у смерті,
а повертає до стану шкаралущі – перетворює на камінь. Вічний Жид означає не те, що він безсмертний
у своїй при-четності до со-критого-і-завжди-очевидного-буття,
а те, що він безкінечний, вічний у своїй від-чуженості.
Для нього вічність є безкінечною гонитвою місячною поверхнею шкаралущі. 1. Martin Heidegger,1936–1946:
Nietzsche I und II. Klett-Cotta, Stuttgart 8. Aufl. 2008 |
ч
|