Тереза Смєховськa
Танок Життя і Смерті у роботах Генрика Бека. Творча зустріч мистецтва і медицини
Твір – чи
то книга, картина, чи малюнок або скульптура – після створення митцем починає
жити власним життям.
Творення як
таке також часто є дуже цікавим творчим процесом, про який ми зазвичай
дізнаємося зі записів самого автора у листах, щоденниках чи творах, а також з
розповідей і спогадів инших осіб.
Генрик Бек умів поєднувати
любов до багатьох видів мистецтва. Він від самого початку був літописцем
власного життя, малював і писав картини. В його житті був також момент, коли
він не міг вирішити, що вивчати – мистецтво чи медицину. Зрештою, Бек обрав
медицину, пішовши шляхом батька, видатного вченого-фізіолога, доктора медичних
наук. У лютому 1927 року Генрик Бек захистив
докторську дисертацію та отримав звання доцента кафедри акушерства і
гінекології Варшавського університету. Професійне життя він поєднував з хобі. У
понад тисячі восьмистах залишених після себе невеликих малюнках і акварелях він
день за днем, часто у гумористичний спосіб, відобразив події свого життя,
вагома частка яких стосувалася медицини. Багато малюнків пов’язано зі Львовом –
особливим і важливим для Бека містом хоча б тому, що тут він народився, провів
дитинство, юність, отримав освіту. Ці малюнки є своєрідним мемуарним описом
особистих, сімейних і професійних переживань. Твори, які народжувалися протягом
багатьох років, не лише зображують часи Загибелі, але є передусім літописом
довоєнної буденності.
Серед
багатої і складної хроніки життя Генрика Бека,
відображеної у його картинах, я би хотіла виокремити цикл із 46 малюнків тушшю.
В 1964 році, через вісім років після смерті художника, рідна сестра Генрика, Ядвіга Закшевська,
передала їх Єврейському історичному інституту (ЄІІ). Згідно з її рішенням,
багата колекція робіт Бека була поділена між двома установами: більша частина
творчої спадщини потрапила у Варшавську медичну бібліотеку, а роботи, створені
за апокаліптичних обставин кінця Другої світової війни, були передані на
зберігання в ЄІІ.
За місцем і
часом появи цикл з 46 малюнків названо «Бункер 44». Картинки для більшості
листівок створювалися у тяжких воєнних умовах, під руїнами міста, у підземному
бункері, де Генрик з дружиною Ядвігою і ще тридцятьма
чотирма людьми переховувався протягом трьох з половиною місяців. Щодня вони
потерпали від темноти, клаустрофобії, браку повітря, задухи, спеки, спраги.
Голод, фізична і моральна слабкість, нашестя комах і шкідників, нервове
виснаження, постійна напруга через відчуття загрози та очікування звільнення.
Шалений стрес, неспокій, балансування на межі життя і смерті, напади паніки і
страху, відчуття загрози та муки, яким немає кінця. Додаткове психічне
навантаження під час переховування у бункері створювало постійне перебування у
середовищі інших людей, відсутність приватного життя, часті спалахи конфліктів.
І постійний страх викриття… Страх смерті… Відчуття, які неможливо собі уявити і
які повністю паралізують людину в очікуванні смерті, що вже стоїть на порозі.
У «бункері»
– у пивницях вщент зруйнованих варшавських будинків, в умовах, які, здавалося
б, абсолютно виключають будь-яку творчу роботу, Генрик
Бек постійно малював. На усіх можливих клаптиках паперу тушшю й аквареллю він
замальовував сценки та враження від щоденного підземного життя. Історія,
представлена у символічних сценах, стосується переважно найбільш
екзистенціальних справ – смерті, кохання, харчування. Життя загалом. Долі
людини у нелюдських обставинах.
Ми не
знаємо, в якій послідовності створювалися ці ілюстрації, але не виключено, що
першим був малюнок під назвою «Кав’ярня «Бункер Варшава»», який, окрім напису
над головою двох негренят, містить також додаткове пояснення: «Не втрачаймо
гумору, адже ми сидимо у кав’ярні «Бункер»». Такий гумористично-іронічний
підхід до ситуації, відображений у малюнках, допоміг автору не переступити межу
розпачу і страху. Збережені твори свідчать про те, що Беку вдалося створити
навколо себе певний театральний світ, який дозволяв дистанціюватися від
поточних обставин. Граючи роль спостерігача чи глядача, зберігаючи відстань між
своїм життям і страшною воєнною дійсністю, Бек разом з коханою жінкою зумів
прожити ці жахливі 110 днів.
Інші
малюнки ілюструють як уявні моменти і сцени, так і поточні події. У семи
найцікавіших, на мою думку, творах з’являються череп або кістяк – очевидні
символи смерті.
Unsere Zeichen – Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei
Наші знаки
– націонал-соціалістична робітнича партія Німеччини
А над
землею чатує смерть
Ну і нехай
наш гумор – це танок кістяків
Тут, під
землею, час на боці смерті і щурів
А смерть
дивиться на нас спокусливим поглядом
А смерть
чекає.
Для мене ці
малюнки є водночас «грою зі смертю», «підкупом смерті» і «прирученням смерті».
Це враження людини двадцятого століття, яка, можливо несвідомо, звертається до
уявлень і культури Середньовіччя, до так званих «танців Смерті» як вираження
рівності всіх перед смертю. Це прояв розчарування і марності світу, скарги на
швидкоплинність, а у випадку «Бункера 44» – також символ постійної реальної
небезпеки, почуття безнадії.
Ще одна група малюнків, яку неможливо оминути увагою і яка була створена для
того, щоб «відволіктися від розпачливих думок», об’єднана Беком у цикл
«Вакханалії». На цих малюнках ми бачимо оголених жінок у товаристві сатирів. На одному з них з’являються символи юдаїзму –
зірка Давида та семисвічник. У цих двох циклах, в
яких Танатос протиставляється Еросу, Беку вдалося
чудово зобразити два основні прагнення, які визначають мотивацію людини, –
прагнення життя і прагнення смерті. У випадку Бека перемогло Життя, яке
водночас стало доказом того, що мистецтво може існувати незважаючи ні на що, а творчість
допомагає пережити випробування, які, здається, неможливо витримати.
Одночасно з
виставкою близько двох десятків малюнків Генрика
Бека, яка відбувалася у Варшаві, в ЄІІ, під назвою «Польське мистецтво і
Голокост» (2013), у Львівському музеї етнографії та художнього промислу була
відкрита виставка, присвячена 150-річчю з дня народження Адольфа Бека, на якій
було виставлено більше десяти акварелей, написаних його сином Генриком. Експозиція під назвою «Світ Адольфа Бека очами Генрика Бека: цілком неофіційно», ініціатором якої стала
професор Оксана Заячківська, була першим масштабним
показом творів незвичайного лікаря-художника. Слід підкреслити, що виставка
стала можливою завдяки великій цілеспрямованості пані професорки. Хіба це не
присуд долі – вшанувати ювілей батька виставкою робіт сина? Подія
супроводжувалася виданням чудово ілюстрованої книги з особливо цінним
календарем життя і наукової роботи Адольфа Бека.
У 2016
році, з нагоди 120-річчя з дня народження та 70-річчя з дня смерті Генрика Бека, Головна медична бібліотека у Варшаві видала
багато ілюстрований альбом «Генрик Бек: світ очами
лікаря» (своєрідне повторення назви львівської виставки), в якому зібрано майже
1800 малюнків та акварелей. Це перше світове видання усіх збережених робіт
митця. Річниці минають, а книжки, які зберігають пам’ять про видатного
львівського професора та його сина – лікаря-гінеколога і водночас художника,
залишаються та надихають. Захопливі біографії батька і сина обов’язково
зацікавлять студентів і дослідників та, можливо, спонукатимуть до подальших,
більш детальних пошуків і відкриттів на межі медичних
наук та художньої творчості, у царині мистецтва, представленій Адольфом і Гериком Беками.
У другому
пункті присяги Гіппократа сказано: «Той, хто хоче оволодіти лікарським
мистецтвом, повинен мати вроджену схильність, набуте вміння, належне місце для
навчання, відповідне виховання, старанність і тривале терпіння. На першому
місці стоїть вроджена схильність, адже якщо сама природа буде проти, все буде
намарно; але коли природа показує істинний шлях, опанування мистецтва дає
найкращі результати; навчання слід проходити з розумом, завчасно прибуваючи на
місце, яке найкраще підходить для науки. Також необхідна велика старанність
протягом довгого часу, щоб знання глибоко запустило своє коріння та дало добрі
і багаті плоди». Ці слова можуть стосуватися усіх людей, відданих своїй роботі,
зокрема, лікарській чи мистецькій. Адольфу та Генрику
Бекам вдалося зберегти вірність цій присязі і в медицині, і в мистецтві.
|
ч
и
с
л
о
85
2016
|