В’ячеслав Медвідь
Кров по соломі
(уривок)
«А де б то хто тамечки родився, а ким таким удався, що його перехрестити,
як хоч, та вгадай, яка ще лиховина уїсться в цей світ, – несуть тобі щуку,
свічку, а й хліб, то хай буде щука, і свічка, і хліб; нема вгадання ані
на голод, ні на урожай силенний. Світ обзивається не тими голосами, не
там, де б ти хтів притулитися хоч краєм душі. Ти думав, їм грошей тра,
де що позакопуване, нічийне, – а то їм тра знаку грошей, знаття, що є
гроші, їм тра набутися смаку знаття усього позаховуваного й їм неналежаного;
страчено навпослідок, що є багато, що мало. Ти хтів знахуром бути й людям
такий лік дарувати, хтів рибою обгодувати пів світу, пів села, та й нагодував;
а ще перед тим хліба їм наурочив багацько, та й мали хліб, але смаку не
знали на хліб, – такий піст, одколи світу, що постують, а за стіни тримаються;
та й думай, кого тобі шкодувати, чи світу цього, чи люду. Створено двері
церков, та йди признавайся, який ти винуватий, – а нема прикмету винуватості,
а й до церкви страх уступити; то колись кріпацтво одміняли й різками примушували
брати землю, а на тобі й волю, і віру задармо, – не хтять волі й віри.
Ти такий вслухняний чоловічок, що й похорон зладнаєш, і владу закличеш,
і батюшку впросиш; а я тако вигребуся з могилки, бо мені життя не тра,
а цікаво знати, бо ти такий мудрий, що бабу спровадиш, а десь по тих сховках
синонця мого налапаєш, та й будете десять літ поминати бабу, – тепер таке
повелося, що не так той похорон, не те поминання, як саме поминання; з
буфету вам вилазу не буде. Твій дідуньо знав лік од усякої болещі – що
худобина, що людина; стежка аж біла од витопту до крайньої з-перед лісу
хатини на хутірці; а чума вкралася, то він рік потому причинний ходив,
та прощення просив у живих, та все показував на ті хати, де ні їдна душа
не померла, бо ті хрести крали на цвинтарі та палили, а тим вугльом призьби
собі обциркльовували, та й так живі осталися. Руки здойме скраю села,
чутно аж з-під лісу до шляху, – потомечки, каже, буде таких о много, що
не тіки хрестами ратуватися будуть, а й мертвих викопуватимуть для ліку.
Твій дідуньо стукав у кожде яке не є вікно та допитувався живих, та вимолював
собі право на смерть, то пів права він собі випрохав, а ще пів права нігде
не знаходив, – бо поратовані од усякої хорості поперед тим не були поратовані
вже од цієї хвороби; бо він ліку не склав на скіко тамечки поратованих
опередьраньш та скіко непоратованих типір; то він плутав хатами, селами,
де те місце злочину, неназиване аніяк, аніким, анічим, а знаходив місце
впісля злочину, а місце йому не значилося місцем смерті, а ще всі болещі
та мертві не були поховані та забуті, то він мусив так перебути, а де
в ярку чи долині заскочить кого живих, то такою голою бідою вигулькував:
їхали чоловік та жінка на ярмарок якоїсь госені, бачать, з долини біжить
якесь, кричить чекайте; вони поставали та й бачать, якесь голе, питає
їх, куди їдуть, – на ярмарок, що везете, – пацятко, – питає, що вони думають
за ту пацю взяти, – а ми знаємо, що, – аби заправили, каже, стіки й стіки,
а як вам будуть давати, то щоб брали, а більш не брали, й аби і мені що
купили; приїхали вони до міста, прийшов купець, стіки взяли, а жінка питає,
що ж ми тому голому купимо, – блюзку та й штани! – купили, що нарадили;
приїжджають в ту саму долину, бачать, біжить голий; каже, що взяли, –
та те, що ви казали, – а що мені купили, – блюзку та й штани, – е, каже,
я того не хочу; каже, ще цей місяць – так той голий каже – така буде талапавка,
а потому буде мороз, потому як возьме, то буде тримати, то будуть люди
мерти, я так мушу ходити! – та й побігло в долину назад. А в тих бабів
дошуковуєшся розуму, а вони поза розум вийшли та й хтять такого світу,
що й не знати такого світу; а ти в цих молодиць визируєш втіхи якої, а
гинші молодиці навідують тебе в сні; шукаєш бідного нечвидного, а їх в
помку не знати; тобі тра злодія, а вже усі злодії; тобі татові речі в
науку, а вже ж мудрість розтеклася, як слина по воді; добренний світ –
де не стань, що не возьми, – вішніх мерців ряднами тягати, а Божого мерлеця
на поратунок свій визируй, – отаковилося безчасся, – коли гине більше,
аніж з Божої потреби, захланюється святість помирального ритуалу, коли
покинутому колоскові назначено стати прокляттям, а не рибою й хлібом,
і страчається смак до їжі; коли – нема знаття, що багато, що мало, що
– | темне, а що видне, що холодне, що тепле; коли – сам космос пригортається
до загнобленої людини і з-усиль дарує часину для сінокосу; коли – кротові
нори, цього демона розбурханих стихій, зрешечують землю, аж вглибаєш по
коліна; коли – людські свари постають на божевільне волання; коли – споночіле
небо нуртує переораними од людського життя походами постатей, пристрастей,
вбивань і поновлень; коли – спотворене почуття виплоджує небачених гомункулусів,
а їм кортить зодягнутися у давні строї; коли – думка плазує задавненою
хіттю польоту, а пісня мертвіє, ще й не зачавшись; коли – вікові чужинецькі
напливи не встигають перетруїтися, а вже час нового нашестя й нових паплюжень,
– що ж зилишається Богові, що кесарю, а що людині? Либонь, Господь навіки
благословив цей материк яко найдовершеніше своє сотворіння і почувається
невгавно молодим – у гніві, любові, милостивості; кесареві пробачено навіки
– володіти нічим і щезати внікуди; людині ж пробувати в безчассі; світ,
Ідо вона його тямила у єднанності Бога, душі, квітки, пташини, що не узурпувала
жадним помислом, жадною аналізою, а лишень благословляла щодень, світ,
що його не гартувала на завойовність, ані не плекала на охоронну поміркованість,
здужувався на відокремленість і демонічний схов, – Господь з острахом
приглядається до такої людини, кесарі божеволіють на безвладді, не лишаючи
кесарятам ані влади, ні статків, кожен прийде уперше і стане останнім.
Чи ж, може не всі Господні заповіді сповнялися щиро, чи, либонь, сповнялися
задовго до їх оголошення, існували, і стався збаламут за писемним чином,
– однаково щирі у вірі й безбожництві, віра пішла углиб душі, а безбожництво
вистановилося на державницький кін; віруючі й невіруючі беруть облогою
церкви, мудрі, накладаючи триперстя, плюються під ноги; проживши в безбожництві,
зачали будувати церкви, та нижчі од кам'яниць своїх, – Господь регоче,
аж за боки хапається: дарую вам ласку віри, злочинцям недоторканність,
злодіям новий промисел, сиротам вокзали, розумним уседозволеність, розмножайтеся,
вам-бо Судного дня не знати; нема серед вас винуватих, бо не складено
міри винуватості, позовів більше, аніж судів, свідки німі, а ще більше
їх у землі, та то все мої, душі не годен порахувати – заповнено храми
небесні, а храми земні сповняються ґвалтом; ви сотворили нове буття, –
живіть понад світ! Що ж то за дивовижа, цей материк, – янголи з побитими
пеплосами сліпають асфальтами з нікуди в нікуди – тут земля обітованних
проклять; осінь для ангола – тисячоліття безчасся; дім на бункері так
і незмога звести – додому нема вороття; з немочі, заозоривши безмеж світу,
приповзаємо до материної домівки, – додому завжди є й буде вороття; зчуманілі
поети карнавалізують на державницькому карнавалі – за маскою Гамлета не
добачити майбутнього диктатора; але й бункер стає домівкою серед царственних
снігів, і його буде закидано гранатами; але й домівка стає пеклом – де
осердя тепла розвіяно по закутках; давні мученики постають на блазнів,
героїв майбутніх романів, – карнавал потребує маски; поговорімо, Господе,
ще є час серед цього безчасся! Ще ж – бусли, ці древні хазяїни, обживають
свої, та не людські, царини, ще не загноблена людина, тримаючи в сіточці
хлібинку, вдатна радіти з раптового інею на деревах – бачилося таке півстоліт
тому! – ще птиця, худоба, дерева не вповні скорилися новій людиноподобі,
ще ронять сльози за давніми хазяями, ще знайдемо таких ізгоїв природи,
такі покинуті й занапащені закутки, що наганяють страх на перехожих, –
їм ще довго жити пам'яттю про давніших хазяїнів, та вони сумовито вмирають;
ландшафт цієї необійманної імперії, цього материка, який годі пізнати,
вибурхує настрахи, невпокорено очікує картоплиною, вівсом, пшеницею, порами
року перепобудови людського єства, аби зажити укупі та приязні. О часе
безчасся, ким і кого ошукано – деревом плід, небо землею, заміром чин,
словом папір, думку спричиненою пристрастю, долю історією, піснею слово,
– а не їли ми трави Господні, а не ховалися від подібних до себе в щілини
й нори, а не подавали нам кал на скибці – то ви ще й їсти хочете! – а
не вели нас на допити курійки, аби, спочивши по трудах пекельних, вчиняти
наймичкам своїм дебілів, аби вони жили межи нас з тавром прокляття та
не знали гріхів предківських, за що їх покарано; а не течуть у наших хребтах
замість живної магми брудні води чорнобильські, а не збирає гроші учена
жінва голомозим діткам на перуки, – довічна гуманність без краплі сльози!
– а не винищене чоловіцтво золоте войнами, голодом, наклепом, аби їхніх
жінок та дочок було забрано у ясир своїми ж татарами, – не вродитися тому
Сіркові, що рубатиме впень безневинне яничарство; ми покрили гріхи предків
наших, винуватих і невинуватих, ми дійшли звиш-Божого милосердя, – о,
великий народе, націє упередодень небуття, Вавілоне без вежі, мільйони
вавілонів у мільйонних душах! Та ще – радіє дитинка гостинцеві бабиному
і примовляє «ти моє сонечко»; великомученик горожанський перепиняє і зізнається
у політичній немочі, – хотів злагоди, хліба, миру, продали Україну; милують
добрі демони сплячу людину, відволоджуючи у лихих, карб на чолі – познака
нічного змагу, виборено бодай хвилю од навали безчасся; запрацьована людина
зводить очі на потаємне цокання у небесах, – Господе, ти вже вознісся?
милуй мені і цей гріх; найдобірніший пасічник України дарує світові незнаний
секрет медовухи, – пригостімося, Господе, звеселімося, Господе, заким
є час! Бо – де ти бачив непитущого, бо – де такі корчми були, де такі
паски з чужинецькими вензелями, де такі наймички, як на цій, своїй і чужій
землі! Бо – не відаєш ти, що за відомста чекає на тих, які винуваті вже
тим, що невинуваті, – чи вселенським насланням, чи власною дурістю, а
чи жінкою у новій подобі, що відомщає занапащеному чоловіцтву то затятою
лютістю, то витонченою фемінністю, то видзігорністю на всі боки планети
– всякому смакує екзотична українка; перейдено стонадцять революцій, і
все революція, і по сей день революція, – о, вдатний материк для революцій
і анатомувань, та іще жодної не було своєї, аби світ струсити та постати
на нове буття, – а чи то замало жертв, а чи забагато, промов, Господе!
Як ми ревні у вірі, доконуючи муки Христові щодень, щостоліття, то й до
всього охочі, ми всякі, ми ще ого яке сотворимо буття; привчені до завойовництва
під чужою ідеєю, ми не зазнали часу завоювання внутрішнього; ми поверталися
переможцями, аби в неславі доорювати свої лани, доношувати мундири, аби
бодай догибати у рідній оселі, смак волі ми виповняли у зачаєнім нурті,
душа спіралилася углиб землянок та не впокорювала високостей; ми в жаданні
нових завойовників, що поведуть нас на інших пів-світу, аби повстати супроти
усіх завойовників і зазнати нової переможної поразки, і вибухнути піснею,
казкою, думою – на розгад всьому світові, на прихід нового Шевченка, що
сльозою покриє свій сміх, що – знуртує нерозповите буття, але поєднає
його розокремленість, що постала з пекельної вирви безчасся, – що то є
за буття: найславетніші остерігалися стати до нього впритул, аби воно
не спопелило; іншому виїдало печінку у тридцять вісім; не давши перейти
і тридцяти, задушило сухотами найбільшого провидцю; кидало в зашморг сорокадев'ятилітнього,
докатовує азійськими болячками наймолодших вкидає безпечніших у карнавали
– дивовижа така посеред спаплюженого нурту, – кожен тікає в пустелю задля
молитви; мудрим дістаються чорнобильські пустки й руїни у спадок, – о,
щедра державо, що заквашує трагічних Шевченків на божевільному оптимізмі
– еміграцію врешті одшукано у й державі в державі! – веселімося, Господе.
|
ч
и
с
л
о
35
2004
|