зміст
попередня стаття наступна стаття на головну сторінку

Володимир Кучер

Дорога України до ЕС: крізь призму польського досіду

В Україні дуже багато говориться про вступ до ЕС. Однак швидше б нічого не чути, ніж слухати те пустослів'я, яке у переважній більшості нагадує кухонні посиденьки. З іншої ж сторони – не говорити взагалі – означає відмовитись від самої ідеї, означає програш і змирення з поразкою. Як на мене, виходом в цій ситуації може бути штудіювання й аналіз досвіду наших західних сусідів, які успішно реалізували своє прагнення бути в ЕС. А вже на основі висновків таких студій можна розпочинати якісь балачки, якийсь рух.

Кому ми потрібні?

Одразу по Помаранчевій революції, коли Україна повернула в напрямку до Европи, сталась дуже вагома для нашої держави подія. Під час дебатів на тему результатів виборів 26 грудня 2004 р. в Україні Европейський Парламент 13 січня 2005 р. висловив свої симпатії до перспективи української присутності в Союзі. З ініціативою виступив відомий в Европі українофіл, британський депутат Чарльз Таннок, який під час дебатів заявив, що морально необґрунтованим є надавати перспективу членства Туреччині і одночасно оминати в такій перспективі Україну. В результаті ЕП проголосував за резолюцію, в якій закликав Европейську Раду надати чіткі перспективи Україні щодо членства, посилаючись на ст. 49 Трактату про Европейський Союз, яка звучить так: кожна европейська держава, яка шанує принципи, визначені в статті 6, абзац 1, може клопотати про членство в Евросоюзі.

Зрозуміло, що каталізатором такої резолюції стала власне революція, однак корінь такого позитиву слід шукати в іншому. Саме у 2004 році Союз поповнився 10 новими членами, 8 з яких були країнами Центрально-Східної Европи, 3 – безпосередні сусіди України (Словаччина, Польща й Угорщина), а ще три прибалтійські мали спільне з Україною «світле» співжиття в рамках іншого союзу, який довів свою неспроможність. Зрозуміло, що без лобізму країн ЦСЕ країни Старої Европи навряд чи цікавились би питанням України аж так. Однак і країни ЦСЕ в підтримці України не керувались голим романтизмом, а радше інтересами. Адже інтереси – то і є рушійний принцип розвою того Союзу, до якого ми прагнемо. Інтереси тут різні. Найперше політичні – Україна змогла б підсилити самостійницьку політику країн ЦСЕ в рамках ЕС. Крім того Україна – це багатюща країна з великим ринком збуту і дешевою робочою силою, від чого найперше скористали б сусіди (як це маємо зараз). Ну і, зрештою, питання кордонів – як свого часу Німеччина не хотіла бути буфером Союзу, так тепер цього не бажають країни ЦСЕ – зокрема, Польща. Цю функцію назавжди мала б перейняти Україна, будучи в Союзі.

Ось так виглядає з Европейським Парламентом, який, нагадаю – є найбільш проукраїнськи налаштованим. Свіжий приклад – заява закордонного комітету ЕП, який 5 червня цього року відкрито визнав за Україною право завершити свої інтеграційні прагнення вступом до ЕС. Але Европейський Парламент – це не німецький Бундестаґ чи польський Сейм, і навіть не Верховна Рада: повноваження його обмежені, а вплив на політику Союзу поки що мізерний. А головний керуючий орган ЕС – Европейська Комісія на чолі з Баррозу поки що каже Україні ні. Причин на це більш ніж достатньо. І про це далі.

Польща і Україна: що чекає на нас?

Щоб продемонструвати, які ж перешкоди стоять перед Україною на шляху до ЕС, звернусь до досвіду нашого найближчого сусіда – Польщі. Саме цей досвід найбільш адекватний для нас, адже обидві країни були однаково уражені комуністичною чумою, загалом мають подібні економіки, природні ресурси, трудовий потенціал, подібні культури, ментальність і суспільне життя. Подібні ще й тому, що після розвалу комуністичної системи зостались практично в однакових стартових умовах. Але…

Але незважаючи на подібність ситуації Польща є членом ЕС, а нам туди ще ого як далеко. І скільки йти? Це питання є досить істотним, бо від термінів значною мірою залежить той же рівень скепсису наших співгромадян. Бо, скажімо, 60-річного пенсіонера перспектива вступу України до ЕС за років 20 мало втішить. Відповісти на це запитання можна, якщо, наприклад, грамотно зіставити ситуацію в Польщі напередодні вступу з українською зараз. Відомо, що Польща йшла до ЕС 13 років – від асоціації в 1991 і до вступу у 2004. І якщо теоретично припустити, що ми будемо працювати так плідно, як поляки, а відправною точкою вважати 2005, то підрахуйте дату. Однак це чиста теоретика, яка реально нездійсненна. Та й як на мене – дата – не найважливіше питання. Набагато більш важливою є сама співпраця з ЕС: виконувати умови, поставлені ЕК якнайякісніше і якнайшвидше – і це гарантія навіть якщо не вступу, то справді демократичного розвитку держави з одночасним процвітанням економіки.

Що ж, спробуємо найперше зіставити ситуації в Польщі й Україні. Щоб це зіставлення мало хоч крапельку адекватності (тому що різниця між нами справді велика), для поляків візьму 1998 рік – коли Польща розпочала переговори про членство в ЕС. Для нас же вихідною точкою візьму 2005 – коли ЕС запропонував нам замість асоціації реалізувати План дій щодо майбутнього членства. Якщо в такому зіставленні послатись на оцінки Европейської Комісії, що було б найбільш справедливо, адже саме Комісія визначає стан готовності країни до вступу, то висновок до болю банальний: як у політичній, так і в економічній сферах Україна просто жахливо відстає від тодішньої Польщі. Неякісна робота владних структур (передусім уряду, парламенту і суду), величезна корумпованість, порушення прав людини, проблеми зі свободою слова, непідзвітність і неконтрольованість влади, відсутність громадянського суспільства – це мізерна частина тільки політичних проблем України, які практично були відсутні в Польщі на 1998 рік. А згадаймо проблему з меншинами – зокрема з російською. Досі ж стоїть питання – чи є росіяни України взагалі меншиною? Питання ж економічних відмінностей взагалі не варто обговорювати – такі вони разючі. Проблема на проблемі в кожній з галузей економіки: нечесна приватизація, застарілі технології, енергоємне виробництво з величезними затратами, відсутність інвестицій, мізерність розвитку малого і середнього підприємництва, застаріле сільськогосподарське виробництво з великою часткою працюючих, проблеми з транспортною галуззю, екологією тощо. Крім того, проблеми у соціальній сфері, у сфері фінансів, фіскальної політики, внутрішньої політики й кордонів. Думаю, цього достатньо, щоб зробити висновок, наскільки ми далеко від того дня, коли могли б принаймні розпочатись переговори про вступ – не кажучи вже про дату самого вступу!

Однак, незважаючи на ті разючі відмінності, з інтеграційної практики Польщі можна взяти багато корисних речей, які могли б надати імпульсу нашій інтеграції. Найперше хотілось би відзначити, наскільки активно Польща демонструвала, що хоче бути в ЕС. Але демонструвала не балачками, а конкретною співпрацею. Вона все-таки зуміла провести глибокі й ефективні реформи і стати членом ЕС. При цьому переговори з ЕС вела настільки твердо, що змогла для себе вибороти найбільше поступок з усіх кандидатів на вступ 2004!

Заради справедливості, правда, зауважу, що коли Польщі було дано перспективи членства, то була вона у значно гіршій ситуації, ніж тепер Україна, адже статус асоційованого члена в 1991 р. здобула, коли в країні повна розруха! Та й у час вступу Польща ледь дотягувала до середніх показників рівня життя в ЕС. Наприклад, доходи на одного жителя становили у Польщі 2004 року 9 тис. евро, а це дріб'язок в порівнянні навіть з бідною в ЕС Іспанією, де ВВП на жителя становив тоді 18 тис. евро. Загалом, ВВП Польщі становив тільки 40% по відношенню до середньоевропейського рівня [1] . Візуально складається враження, що Україна теж може офіційно заявити про бажання вступу! Формально – може, але фактично може чекати на сам вступ, як цього чекає Туреччина ще від 1964 року, коли отримала асоційоване членство. Бо ж у дійсності причиною вступу Польщі при скромних її досягненнях була підтримка лобістів Польщі – Франції й Німеччини. Підтримка наймогутніших держав ЕС дала Польщі нечувану перевагу. Це була перевага головним чином політична, коли держави Заходу серйозно запевняли Польщу, що незважаючи ні на що вона стане членом ЕС. Разом з тим, ця підтримка дала Польщі величезні фінансові вливання завдяки союзним програмам, а головним чином – PHARE. До прикладу, до кінця 1999 р. Польща одержала із PHARE 2 млрд. евро, в 2000-2001 р. ще 1 млрд. евро [2] . В загальному ж, за даними Яна Кулаковського, західна допомога для Польщі в 90-х роках становила 4,9 млрд. евро. Це колосальна сума, хоча наприклад, ті ж трансфери ЕС на розвиток Іспанії, Греції, Португалії й Ірландії становили 82,7 млрд., а вливання ФРН у 1990-2000 роках на колишню НДР взагалі становили фантастичну суму в 877,9 млрд. евро [3] .

Варто звернути увагу на ще один дуже важливий момент з процесу інтеграції Польщі, а саме – на роботу УКІЕ (Управління Комітету Европейської Інтеграції) – централізованої установи, яка координувала весь інтеграційний процес Польщі в його інтелектуальному, адміністративному і фінансовому вимірах. Координація процесу з єдиного центру дозволила мобільно і ефективно вирішувати всі нагальні проблеми і це був один з важливих моментів успіху поляків. У цьому плані нам навіть розмірковувати не варто, а чимшвидше взятись за організацію подібного центру. І саме з допомогою цього мозкового центру Україна могла б отримати відповіді на всі важливі питання: коли?, як?, чому? і навіщо?

Іншою важливою річчю у процесі інтеграції Польщі було те, що влада мала велику підтримку політики інтеграції серед суспільства. Україна аж ніяк не може похвалитися таким рівнем бажання вступу в ЕС: такої підтримки суспільства влада не мала, не має, і видається – не буде мати! Найбільша проблема полягає в тім, що в Україні процес інтеграції дуже залежить від того, хто при владі. У Польщі цієї проблеми не було взагалі: навіть коли керували соціалісти, то не було ніяких змін у проевропейській політиці. Що там казати, коли саме соціаліст Квашнєвський привів Польщу в ЕС.

Слід зауважити, що ЕС по-особливому трактував прагнення Польщі до членства тому, що Польща не була сама в таких прагненнях, а об'єдналась у четвірку, яка відома як Вишеградська група. Співробітництво центральноевропейських країн довело їх здатність до інтеграції і було дуже важливим аргументом в справі вступу до ЕС. В Україні теж варто було б подумали над цим. Адже для ЕС дуже важливо, коли країна показує свою здатність до кооперації, співробітництва і співвідповідальності.

Крім того, необхідний також вступ у НАТО, який Польща здійснила у 1999 році. В Україні часто постає питання – чому Україна повинна вступити до НАТО? Деякі експерти вважають, що вступ у НАТО допоможе позбутись надмірного впливу Росії й підвищить статус України в регіоні. Але більш важливо, що вступ у НАТО означав би певну політичну оцінку України, давав би своєрідну гарантію, що країна стабільна і готова до дальшої інтеграції.

Куди рухатись?

Отож, ситуація з евроінтеграцією України невтішна. З одного боку, Україна направду в поті чола мусить попрацювати ще хоч десяток років, щоб розпочати переговори. З іншого боку стоїть ЕС, який говорить тільки про співробітництво – його збільшення, поглиблення, оптимізацію. Всі ці слова добре звучать, але означають тільки одне – Союз просто відтягує конкретні розмови на тему розширення ще й на Україну.

Однак у майбутньому вступ можливий. Для цього потрібна лише воля України працювати над виконанням критеріїв членства, бажання ЕС і невеличке сприяння зірок. Тому залишається працювати! Ми маємо запропоновану ЕС Нову Політику Сусідства, й на сьогодні – це єдино можливий напрямок, адже ця політика дає можливість нав'язання співробітництва у конкретних сферах і проведення радикальних й ефективних реформ. Тому дорогою до ЕС є власне «План Дій», виконання якого Україною буде головним аргументом, що Україна бажає вступити, і врешті це змусить Брюссель вийти назустріч. На щодень єдино можлива стратегія – «політика малих кроків». Слід, отже, почати від укладання «Договору про зону вільної торгівлі» і так далі й далі, поки не дійде до повної інтеграції. Головне – було б бажання працювати у справі зміцнення свого становища. А майбутнє саме покаже, що і як буде.

Порівняння макроекономічних показників Польщі і України

Показник

Польща 1998

Україна 2005

Населення (тис. осіб)

38 666

46 929,5

Територія (тис. кв. км.)

312 690

603 500

ВВП (в млн. евро)

141,3

66,9

ВВП на душу населення

3 700

1 420

Інфляція

11,6

10,3

Експорт (в млн. евро)

25 209

22 561

Імпорт (в млн. евро)

42 024

23 379

Безробіття

10,6

3,1

Населення поза межею бідності

15,8%

27,1%


[1] Ełżbieta Stadtmuełler., Polska w UE – bilans możliwości [w:] Stanowisko Unii Europejskiej wobec Polski i jej sąsiadów w przededniu poszerzenia. Materiały konferencji międzynarodowej, Kraków, 2003, s. 87.

[2] Суйковська С., Живкі А. Значення програми PHARE для підтримки економік европейських держав у процесі трансформації та реструктуризації //Персонал. №7, 2004. С. 69.

[3] Przeciw stereotypom. Rozszerzenie Unii Europejskiej o Polskę. Pełnomocnik Rządu do spraw Negocjacji, Warszawa, 2001, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, s.49.


ч
и
с
л
о

50

2007

на початок на головну сторінку