Маєр БалабанПроцес з містом. Вулиці у XIX ст.На королівські декрети 1710 р. мало зважали і жиди надалі користали зі своїх крамниць і помешкань поза межами Жидівської вулиці. У 1738 р. була аж 71 «недозволена крамниця» і король того ж року видав розпорядження окремій комісії з’ясувати стан справ. Комісія закликала жидів вирішити проблему полюбовно і ті спорядили делегатів, за допомогою яких 21 червня 1740 р. була укладена купецька угода, за якою жиди зобов’язалися провадити торгівлю виключно у рамках норм, встановлених пактом 1592 р. Про «виселення» з міста у пактах не йшлося, тому жиди залишалися у місті, бо ж обіцяли виконувати умови. Попри жваву торгівлю, були вони тоді дуже бідними і пограбованими численними контрибуціями воєнного часу, погромами і нападами, особливо останньою шведською навалою. Попри те, що віддали тоді місту податок грошима, коштовностями, товарами, все ж у 1727 р. заборгували місту за контрибуцією 438.410 злт.1 Щоб виплатити бодай частину боргу і відсотки, які ставали щороку більшими, кагали користали з позичок і запровадили окремі податки на усі продукти харчування («крупка м'ясна і молочна»), оподаткували також усі можливі заробітки («хазака»). Однак, врівноважити бюджет кагалу ніяк не вдавалося і жиди погрузали у боргах. 22 серпня 1707 р. львівські кагали позичають у кармелітів босих2 4.000 злт. під 7% річних, 22 січня 1714 р. – 15.000 злт. у Бенедикта Карковського.3 Того ж 1714 р. Ставропігійське братство подало позов про сплату кагалом заборгованости у розмірі 42.000 злт., оскільки ті регулярно не платили домовлених 250 злт. на тиждень.4 У 1715 р. на львівський кагал скаржиться Маґдалена Прушковска5 і вимагає своїх 4.000 злт., і под., і под. Тоді з метою порятунку і санації своїх фінансових справ кагали позичають у львівських оо. домініканців6 суму 52.000 злт., однак і вона мало допомогла, а позичанням не було кінця. 7 січня 1741 р. кагали влізають у новий борг перед львівськими оо. тринітаріями на 15.000 злт.7, а у львівських єзуїтів беруть 2.000 злт. Тими грошима покривають борг за 1738 р. у розмірі 200 черв. злт., (3 600 злт.), узятий у Станіслава Лося з Ґроткова8, а також віддають 12 600 злт., позичених ще у 1720 р. у брацлавського чашника Адама Карша.9 На инші розрахунки того року уже забракло коштів і цех львівських цирульників змушений був подати до рук бурмістрів Йозефа Цимелєса і Іцка Мінчелєса позов на два львівських кагали про повернення 190 злт., позичених під 10% 10 травня 1719 р.10 Вільчек, advocatus Magistratus Leopoliensis, вимагає повернення суми 29 736 злт.11, а львівський хорунжий Александр Сєдлєскі хоче отримати своїх 2 680 злт., позичених кагалу ще у 1719 р. його батьком, стольником інфляцьким Казимиром.12 У 1742 р. конвент оо. домініканців знову позивається з львівським кагалом щодо подальшої виплати відсотків, як це було упродовж попередніх 18 років.13 3 липня 1742 р. кагали позичають у самбірських оо. місіонерів 4 000 злт. під 7%14, а 9 жовтня віддають 128 злт. братам Кендзьорським.15 9 лютого 1743 р. позичають у гадяцького старости Йозефа Стжемеського 4 000 злт.16, а 28 червня знову віддають Кендзьорському 1 000 злт., заборгованих його родині ще 28 серпня 1710 р.17 У червні 1744 р. кагали розраховуються із братством св. вервечки при костьолі оо. домініканців за борги від року 1690 і дають боргову розписку на суму 1 000 злт. під 7%.18 У 1758 р. ксьондз препозит (голова катедральної капітули) зі Свіржа нагадує львівським кагалам про повернення суми 11 500 злт.19, а 2 січня 1759 р. так само чинить вікарій львівської катедри (ксьондз Гіацинт Цєлемецкі) щодо суми 12 500 злт.20 і т.д., і т.д. – без кінця борги і їх сплати. Аж врешті у 1770 р. бюджет кагалу переживає стагнацію і громада стає неплатоспроможною. Аби врятувати капітали майже усіх костьолів і монастирів, фундацій і братств, архієпископ львівський Сєраковскі 22 серпня 1770 р. запроваджує мораторій і знижує львівським кагалам відсотки від заборгованих сум. Листом, датованим 14 листопада 1770 р. у Варшаві цей декрет підтверджує також папський нунцій Анжело Марія Дуріні.21 Австрійська влада успадкувала цю безконечну справу разом з містом. Жиди якось домовилися з кредиторами і платили їм від 2-10%, не надто турбуючись про капітал. Доходи кагалу поповнювалися з податків, високих і незносних. У липні Лейб, орендатор «Конві»22 виплатив 1 278 злт. (касова книга 426), Йоль Бобек, орендар «Крупки»23 – 3 400 злт. (касова книга 427), Абрам Менкес, орендар «Бердону»24 – 2 000 злт. У серпні Менкес виплатив за «Бедрон» 1 800 злт., а Йоль Бобек за «Крупку» 2 100 злт. Ще у 1784 р., після стількох років боргових виплат, львівський кагал був винен християнським костьолам, монастирям і фундаціям 83 056 австрійських флоринів, або пів мільйона польських злотих.25 Жалюгідний стан кагальних фінансів, борсання у постійних боргах спричинилися до ревнивого контролювання кагальної влади і усування з неї кожного, хто їй перечить. Тим часом, разом з розселенням жидів поза межі Жидівської вулиці, до Львова прибуває чимало жидів з околиці і сусідніх містечок. Вони приносять зі собою ті ж права, що їх мали у господарів, де жили раніше. Переважно це великопанські прислужники, «бігуни шляхетські», а нерідко купці і ремісники. Вони ж бо, переконані у силі протекції своїх панів, не хочуть визнавати владу кагалу, не поспішають сплачувати податки, не беруть на себе обов'язків, під якими гнуться львівські жиди. Кагал мусив проти того повстати. У міських актах під датою 23 травня 1727 р. знаходимо протест синдика «обох львівських синаґоґ» проти жидів, що жили під юрисдикцією княгині Яблоновської і у своїх приватних будинках проводили обрізання, не платили відповідної кагальної такси ані з нагоди народження, ані з нагоди шлюбу, торгу чи наймів.26 Якщо ж доходило до примусового виселення жидів з християнських крамниць і будинків, то кагал завжди волів, аби починали процедуру з тих «чужих переселенців», котрі мали покровителів і навіть не думали забиратися з міста або упокоритися владі ворожого до них кагалу. Тільки от звичайна людина не відрізняла чужих жидів від своїх, прагнучи усіх їх знову зігнати і замкнути за давно знесеною брамою. І от у 1757 р. до Варшави, до короля, їдуть особливі «облєґати», аби залагодити справу у столиці. Томаш Франкі і Францішек Сольскі, «облєґати львівські», повідомляють львівських райців про успішні результати їхніх старань і просять ще грошей на вирішення справи.26 12 грудня 1757 р. Ратуша приймає одноголосне рішення «усіх станів і народів», у якому виносить подяку обом облєґатам за «хвацьку» роботу27, акцептує витрати і постановляє встановити новий податок на їх покриття. 12 лютого 1759 р.28 Авґуст ІІІ врешті видає указ про виселення жидів з нежидівських дільниць.29 Востаннє захотіли «звичайні люди» власними руками виконати королівський указ, якого так давно чекали. Підігріті диспутом франкістів у львівській катедрі, вони кинулися на жидівські доми і синаґоґи і учинили погром, якого не було у Львові понад 50 років (1759). Шляхта, яка завше була на боці жидів, тим разом обернулася проти них. Вражена звинуваченнями, які «контраталмудисти» кидали у бік жидів, шляхта ухвалила на сеймику у Вишні цілу низку антижидівських інструкцій для своїх депутатів, а між ними була одна, гаряче підтримана містом: «аби жиди були нарешті виселені із заборонених місць і вулиць».30 У час тих заворушень жиди понесли шкоди на суму 247 901 злт.31, але все-таки не пішли з міста. Рішення Речі Посполитої успадкував австрійський уряд і 20 листопада 1772 р. він радить губерніям, аби «від 1 грудня 1772 р. щотижня по 6 родин полишали заборонені для них християнські доми; наперед визначене відшкодування має повернути їм маґістрат з коштів, зібраних з міщан, а уряд циркулу – з коштів шляхти і духівництва».32 Жиди не впали у відчай, а відрядили делегацію до самого Відня, заблокувавши тимчасом екзекутивні дії маґістрату, який тепер міг тільки у поодиноких випадках виселяти жидів з помешкань. Остаточно справу закрили два придворних декрети – від 12 грудня 1793 р., і від 12 грудня 1795 р., згідно з якими жиди могли мешкати тільки на вулицях Жидівській, Зарванській (частина Староєврейської) і Руській, а у передмістях – на Краківській і Жовківській (Б. Хмельницького). З инших вулиць і дільниць вони мусили раз і назавше вступитися. Виняток становили жиди, які володіли маєтком у 30 000 злт. і які хотіли торгувати австрійськими товарами. Такий привілей надавався придворною канцелярією (Hofkanzlei).33 Декрет двічі поновлювали – у 1804 і 1811 рр., аж до повного і остаточного виселення жидів з недозволених вулиць і дільниць. Що не вдалося упродовж 150 років зробити маґістрату і «звичайним людям», те оперативно і рішуче вирішила австрійська влада. Львівська статистика за 1825 р. свідчить, що у середмісті було 914 жидівських поселень (із загальної кількости 25 177), на Галицькому передмісті – 5 (на 2 006), на Краківському – 1 247 (на 2 556), на Бродському (Личаків) – 5 (на 1 256), на Жовківському – 2 091 (на 3 033).34 Тоді жиди, виселені з трьох передмість і двох міських вулиць, під керівництвом кагалу почали домагатися розширення межі поселення. Справа розглядалася у Відні, але маґістрат у своїх листах від 18 грудня 1846 р. і 16 січня 1855 р. противився розширенню ґетто.35 Коли ж Міністерство внутрішніх справ видало розпорядження врешті прийняти рішення, то при голосуванні у Львівському намісництві виявилася рівна кількість голосів. Під орудою намісника, князя Аґенора Ґолуховского справа була вирішена не на користь жидів (29 березня 1858 р.) і закрита. Повторне прохання кагалу було безрезультатним36 і тільки рік конституції (1867/8) зламав мури нерозуміння і приниження, за якими закривали львівських жидів понад п'ять століть. Більшість жидів розсипалася по місту, натомість залишився кістяк ґетто, як пам’ятка давніх справ, свідоцтво історії Польщі і жидів. Перейдемося ж ним! Переклад і адаптація Ірини Магдиш 1) Arch. miasta Lwowa fasc. 257. 2) Akta grodzkie lwowskie tom 488. pg. 2424. 3) Там же, tom 501. pg. 43. 4) Akta gr. lwowskie tom 499. pg. 1710-13. 5) Там же, tom 501. pg, 916. 6) Tам же, tom 287. pg. 451. 7) Tам же, tom 546. pg. 257.; не маючи чим заплатити відсотків, 8 травня 1743 дають тринітаріям нову боргову розписку на 20.000 злт. (AGL. tom 289. pg. 651). 8) Tам же, tom 288. p. 69. 9) Taм же, tom 288. pg. 340. 10) Akta lwowskie podwojewodzińskie tom I. str. 112. 11) Там же, str. 110. 12) Taм же, str. 143. 13) Podwojewodzińskie str. 283-5. 14) Akta grodz. lwow. tom 289. str. 241-3 i 623. 15) Podwojew. I. str. 229-3. 16) Akt. gr. lwów. tom 289. str. 105. 17) Там же, str. 668-9. 18) Akt. gr. Iw. fasc. copiarum 48. pg. 413. 19) Akt, gr. Iw. tom 579. pg. 202. 20) Там же, tom 581. pg. 20. 21) Pazdro: Organizacya i praktyka żyd. sąd. podw. nr. 70. 22) Податок з напоїв. 23) Крупка (Krupka, krubka), більша, ніж м’ясо, менша, ніж инші продукти харчування. 24) Бердонний податок (Podatek berdonnowy, пол., Pardonsteuer, нім.). Увесь кагальний бюджет за рік синаґоґальний 1777/1778 становив: 50.733 злт. доходів, 41.700 злт. витрат, включно з оплаченими 75% від сум «духовних». (Архів львівського кагалу: Касова книга, касира Шмелька). 25) Hauptpassivstand der galizischen Judenschaft, wie solcher mit Ende Oktoberl784 angegeben. Manuskrypt Akademii Umiejętn. w Krukowie 1.806, strona "Lemberg". Під кінець Речі Посполитої усі польські кагали, подібно до львівського, були неплатоспроможними. Борги познанського кагалу становили близько мільйона злт., у Перемишлі – пів мільйона злт., у Лєсьному – 535.493 злт., у Вронках – 200.000 злт., в Іновроцлаві – 194.907 злт. Борги усіх жидівських земств у 1764 р. становили 2,450.000 злт. Див: Балабан: Еврейские исторические памятники в Польше. Еврейская старина. Петербург, 1909, I., ст. 62-3. 26) Akta grodzkie lwowskie tom 518. pg. 1362. 27) Arch. m. Lwowa fasc. listów nr. 28. 28) Там же, fasc. 519. 29) Arch. m. Lwowa fasc. 257. 30) Arch. m. Lwowa fasc, 274. Тоді (1765 р.) було у «місті жидів 1752, у передмісті 4411, разом 6163». 31) Fasc. 257, і також Akta Gr. lwowskie tom 582. pg. 1863-5. 32) Arch. m. Lwowa fascykuł 836. 33) Archiw. m. Lwowa fasc. 836. публікація від l січня 1796 р. дати у міському архіві не співпадають з датами, поданими Штьоґером (Stoeger, Darstellung der gesetzlichen Verfassung der galizischen Judenschaft I, str. 32 uw.). 34) Тут дати: 2l/XII. 1793 i 1/V. 1797. 35) Stoeger l tom I, str. 35. 36) Wolf G.: Zur Lage der Juden in Galizien. (Monatschrift fur Geschicbte und Wissenschaft des Judentums. tom XVI. (1867] str. 203). |
ч
|