Що є мораль для людини? Як вона співвідноситься з Ніщо, яке розкривається
для поетизуючої людини через прорив до нього? Запитання, “що
є мораль”, має кілька формулювань. Воно може постати перед власне поетом,
людиною по-той-бічною (хоч, може, і не кожної миті її сущости), і людиною-в-світі,
світовою (якою є сам поет у часі між осяяннями).
Гадаю, що для людини прориву будь-яке нагадування
про мораль, із її заздалегідь фіксованими приписами, вписаними у книгу світового,
і зобліковане її бухгалтерією просто не має сенсу. Потужні імпульси Ніщо не
можуть ніяк кореґуватися з обіговими штампами мораліте. Навпаки – як світові,
вони просто чужі істині прояснення. Вони не мають для поетизуючого власне якоїсь
внутрішньо зобов’язуючої сили. Таку силу вони мають у світі. Причому це зовсім
не сила позитивна, мораліте може спрацювати і мати вплив на людину-в-світі у
своїх неґативних чи ще якихось похідних інваріантах. Будь-яка мораль, як сила,
що спрямовує та обмежує, провокує ре-акції, а отже і якесь заперечення, а-моралізм
(а, взявши до уваги множинність розв’язок новочасних логік, які, поза будь-яким
сумнівом, є у світі – то й інваріанти набагато вишуканіші, ніж цей простий дуалізм
класичної логіки). У момент осяяння зобов’язуючим для просвітлюваного є лише
те, що розкривається йому у цьому виломі. “Є /не є” лише воно. Лише воно диктує
йому і його актуальний на той момент “моральний імператив”. Одразу ж хотів би
запобігти й можливим закидам типу: “То що ж, усе дозволено?” Зовсім навпаки.
Усе дозволено радше у світі, у сущому, де зобов’язуюча сила моралі не така вже
й абсолютна. Тут людина бунтує властиво не проти самого буття, своєї свободи
– а лише проти сущого. Суще заздалегідь несе у собі свою принципову подолуванність,
здоланність. Воно провокує людину на подолання себе. Одним із аспектів такого
сущого як світового і є звичне розуміння вжиткової моралі як принципу, що організовує
світове. Однак у цьому світовому людина у остаточному результаті почуває себе
покинутою. Немає того інтимного акту спілкування. Відсутня інтимність комунікації
як така. Спілкування з іншими не відбувається у світі, якщо воно повинно включати
у себе власне цю інтимність – стосовно цього не варто помилятися. З іншою людиною
ми вступаємо у комунікацію по-справжньому як із іншим буттям не без допомоги
сущої мови, однак лише нею це спілкування не обмежується. У випадку, якщо це
було б так, ми мали б справу з комунікацією у межах замкнутої системи із заздалегідь
відомими її конфіґураціями. Вона була б
лише виявленням вже наявної канви всіх можливих комунікативних актів. Однак
не все спілкування є настільки функціональним, не обмежується лише межами сущого.
І тут, як буття, люди вириваються з холодного, формалізованого, неінтимного
сущого, у якому, якщо бути послідовним, можливе лише передавання у різних формах
уже існуючої інформації, її підтвердження в установленнях – у тому числі й у
моральних. Та людина відчуває штучність цих світових установлень, що не мають
актуального ось-тут-тепер (а радше буттєвого ось-тут-тепер) значення для неї.
Ці установлення не є безпосередніми одкровеннями ось-тут-тепер. Натомість імператив
Ніщо, який постає у єдності людини-що-виривається і того сокритого від неї безміру,
абсолютно обов’язковий, бо розкривається
як істина, одкровення ось-тут-тепер. Його сакральність актуальна (буттєва для
мене особисто, вона для мене абсолютно інтимна. Тут немає сумнівів, немає суперечки.
Заперечувати тут немає чого, тут людина не має, тут людина є. У моменті прориву
ми маємо справу з тотожністю, єдністю з істиною чи одкровенням. Це абсолютне
“так”, хоч, можливо, це слово не зовсім тут підходить, бо, радше, мова йде про
якесь “так/ні” (з тих самих причин, що й у випадку “є/не є”). І про яку мораль
тут може йти мова у нашому банальному сенсі? Що була любов до сина у Авраама,
коли Господь просив у нього страшної жертви – життя сина? Але чи страшної? Так!
Ще й якої страшної – жахливої. Жахливої для батька, що породив у світ свою дитину,
для батька, суще якого невідривне від сущого сина. Але чи жахлива ця жертва
для покликаного, що віддався на Волю Божу? Що буде відповіддю – “ні”? Це звучить
жахливо, однак, напевно, слід зробити такий висновок зі Святого Писання. Імператив
безпосереднього спілкування з Богом сильніший від зобов’язуючої сили обігової
на той момент моралі, яка обмежена своєю світовістю. На цю ситуацію можна, ясна
річ, дивитися двояко, у двох перспективах – із боку сущого і з боку буття. Коли
ми говоримо про “зобов’язуючу силу”, то тут нас просто зводить на манівці
суща мова. Зобов’язувати можна лише у сущому, у мові, у світі. Тому з боку світу
виглядає на те, що імператив Одкровення “зобов’язав” Авраама. При цьому підспудно
мається на увазі, що Авраам у той момент був чимось абсолютно протилежним цьому
“зобов’язуючому” його Ніщо. Тобто чинилося чисте насильство над світовою природою
Авраама як сущого у світі. Однак при цьому упускається, що він є і буттям, тобто
у чомусь до цього Ніщо причетним. І тоді ніякого насильства для його буття немає.
Одкровення не вимагало від нього – він увійшов у нього, став ним, подолуючи
свою сущість. Власне увірував – при-частився, став частиною Істини, тобто для
нього абсолютно безсумнівного. Однак у тому і трагічність ситуації людини, що,
при-чащаючись, вона не лише стає частиною Істини, а й залишається у сущому.
Боріння цих двох первнів і є театром її життя. І не лише людини, й Бого-Людини.
Про що говорить уже Новий Заповіт? Христос як людина, а, отже, сущий, страждаючий,
як і всі ми, йде на хрест. Так, це Бого-Людина, але й Ecce homo,
просто людина. Йдучи на хрест, вона долає його, долає свою сущість. Що заповідається
і нам. Так, є момент відчаю, коли Бог-Отець неначе покинув Христа у Саду Гетсиманському,
однак саме тоді воля, свобода бути покинутим робить цю жертву дійсно жертвою,
а не просто законництвом чи сліпим виконанням імперативу. Не лише з боку Ніщо,
й із нашого боку на вчинок потрібна воля і свобода. А отже, і відвага. Тут у
своїх вчинках людина може покладатися лише на саму себе, бо й надалі існуватиме
у світі. Світ переслідуватиме її завжди, доки вона буде людиною.
Однак як бути з мораллю? Ми так чітко і не сформулювали, чому “не все дозволено”.
Та тому, що дозволено лише те, у випадку поетизування, що випливає,
що імперативиться з Ніщо. А отже, зондування його безодень не є свободою-у-світі,
яка є перекомпонуванням, заперечуванням чи утверджуванням чогось у сущому,
чи й самого порядку цього сущого. Властиво, будь-яка такого роду діяльність
у світі не є ніякою свободою, а, радше, комбінаторикою вже наявних сущостей,
грою у бісер, яка аж ніяк не може породити якоїсь нової якости. У світі
усе заздалегідь задане. Як мовив Екклезіаст: “Все вже було”, – однак,
було у тому сенсі, що вже було закладене у світі як потенція з самого
початку. І зовсім інакше у такому невільному світі виглядатиме й мораль,
у якому вона буде організуючою структурою, як омертвілий прорив, як
ті десять заповідей, що відкрилися Мойсею і закам’яніли у скрижалях.
Симптоматичний і сам образ тих скрижалів – висічених із каменю брил.
Чи може бути переконливіший образ закону, закону світового? Власне матеріальности,
закам’янілої світовости. І байдуже, що у своєму гніві на невірний народ
він розбиває їх. Вони вже “є” у цьому світі й будуть його організовувати.
Яке довге і недолуге слово! Від грецького organon – знаряддя,
інструмент, який власне й інструменталізовує людину у світі як людину
сущу. Підлаштовує один інструмент під інший, укладає систему – порядок
із певним правильним, а отже, моральним алгоритмом. А, оскільки ці моральні
засади “є” у світі, то їх належиться дотримуватися, їх не можна не дотримуватися,
бо вони “є”, бо вони дані й проголошені, проголошені – отже, о-мовлені.
Ми можемо дотримуватись їх, як уже зазначалося, у різний спосіб. Або
буквально у позитивному їх прочитанні, або ж у неґативному, як порушник
чи бунтар проти них, чи ще у яких-небудь інваріантних ключах. Однак
“у світі” їх не оминути, через їх наявність усі наші дії у світі є або
підтвердженням, або запереченням заповідей цієї моралі, бо вже заздалегідь,
тим, що ми є у світі, ми втягнуті у орбіту моралі. Вирватися з неї лише
у рамках світу ми не у силі. Хоч можем шарпатися як завгодно, впадати
то у дияволізм, то у аморалізм, антихристиянство чи безбожництво. У
сущому ми є у моральній – бо воно у принципі організоване (не організованого
його немає) – ситуації. Моральна ситуація і є однією з детермінант людини
у світі. Хоч, ясна річ, це справа зовсім не приємна. Радше – навпаки.
Однак і неуникненна. Інша річ, що наше ставлення до заповідей теж ще
не означає, що ми їх сповнили у звичному сенсі. Та й чи маємо ми силу
дотримуватися їх у цьому світі? Ми можемо різною мірою сповнити їх,
якщо підходити до цього сповнення як з-дійснення дослівно, але ми всі,
підкреслюю – усі, сповнюємо ці заповіді, оскільки ми приналежимо світові.
Вже існуючи у світі, ми поставлені у ситуацію якогось ставлення до них
(зрозуміло, що про це може йти мова лише після їх провіщености, що й
було здійснено Мойсеєм), а, отже, попри всю свою неначебто волю у світі,
попри усе своє неначебто своєвілля у ньому, ми “сповнюємо” ці заповіді.
Тобто ми поставлені у ситуацію, коли ми стоїмо щодо цих заповідей у
певній позиції. Вирватися поза цю “поставленість” перед ними ми не можемо,
оскільки сам світ накидає нам це. І, як би ми до цього не ставились,
ми перебуваємо у ситуації морального вибору. Вона нам дана, поставлена
перед нами заздалегідь. Закон, мораль проголошені. Вони знайшли своє
відображення у сущій мові, де є і добро, і зло. Де, відповідно, є і
винагорода, і покарання. Але це лише у сущій мові, у світі. Натомість
те, що залишилося поза ним, – нам невідоме. Воно – сокрите. Приховане
настільки, що нам навіть думка про нього просто не може прийти у голову.
Імператив Ніщо, поклик Божий, Його Любов, втрапляючи у нас, розкриватимуться
для людини поетизуючої і вибраної тим покликом і любов’ю, так як і Він
обраний нами, коли ми Йому віддаємося, віддаємося, не розраховуючи ні
на що, бо віддаємося невідомому. Саме цей момент невідомости і є у майбутньому
передумовою заслуги і винагороди. Тут немає місця для торгів. Уже потім
весь цей акт фіксується у відпадах від нього – у мові. Слово Боже зафіксувалося
у Писанні як Закон, мораль. Властиво сам Бог є Слово (LogoV).
Зафіксувався цей Закон у небаченій до того інваріантності, однак живе
спілкування з Богом аж ніяк не обмежилося цим і не припинилося. Вірення
розбудовується у Ніщо, кореґуючи тим і моральні засади, однак жодної
довільности, ще раз наголосимо, тут немає, тут немає жодного свавілля.
Тут є свобода буття, свобода прориву, яка з боку сущого виглядає, радше,
на несвободу, дивацтво чи аморалізм, бо ніяк не вкладається у суще,
а, відповідно, і у рамки моралі.
Чи не є це черговим аморалізмом? Чинення згідно
зі своєю внутрішньою свободою буття з боку світу може виглядати саме так. Однак
слід підкреслити найголовнішу відмінність такого імперативу, – тут зовсім не
йдеться про мораль – поет, справжній поет не має з мораллю жодних стосунків.
Маю на увазі саме момент прориву чи, якщо хочете, натхнення. Тут він вільний.
Крига сущого огорне його потім – відразу після того, як він буде покинутий своїм;
великим Співрозмовником. У момент творення поет викинутий поза світ, а отже,
і поза мораль. Так-так – “по той бік добра і зла”. І там він не один, бо там
він у свободі, а не у свавіллі, у свободі прориву у Ніщо, йому просто не до
порожнього свавілля. Він і не пробує до нього вдатися. Свавілля взагалі є прероґативою
світу. Поза світом воно неможливе. Лише світ і закон породжують саму можливість
їх порушувати. Вони власне є великою провокацією – великою спокусою. Дійсно,
лише у світі людина може стати порушником. Лише тут актуальним стає послух.
Поза світом про нього не може бути й мови. У світі людина, як буття, ди-стансується
від свого сущого, має можливість від нього дистансуватися, а тому може чинити
з ним (і зі світом, і з собою) свавільно, хоч це її від сущого не звільняє.
Якісь реґули (принаймні у їх позитивному виконанні) вона може порушувати. Однак
не так є поза світом. Самоочевидність розкриття істини, осягнення суті тут настільки
очевидні, що ні про що інше йтися не може. Перед людиною постає здатність витримати
напір порожнечі. А це дано далеко не всім і не рівною мірою. Я вже не говоритиму
про проблему заслуги, бо й не кожному свобода розкривається – потрібно, щоб
у тебе потрапило Слово Боже, а цей вибір – це справа від людини не залежна.
З-буваючи (знову від “бувати”, на противагу “існуванню”) свій прорив, буття
властиво й реалізовує свій шанс на свободу. Однак у тому з-буванні, конкретному
його акті, людина тотожна своєму прориву. Вона мусить чинити у світі саме так,
як їй відкрилося, вона творить ще одну цеглину світу саме так, як їй вона була
дарована. І у цьому зафіксовується вже відпад від її свободи. Бо тут (у світі)
вона вже не є цим чимось, істиною, а мусить виконувати це щось, вона поза істиною
і мусить їй коритися. Так, це лише сліди
свободи, що застигають у вигляді моральних засад світу. Відпавши у світ, слова
через усю безліч (хоч, ясна річ, скінченну, як і все у світі) своїх кореляцій
і посилань окреслюють і моральні основи цього світу. Кожне слово, натяк, зворот
чи конструкція у своєму змістовному наповненні ставлять окреслюваний ними об’єкт
(об’єкт, що є у світі) і у певну, у тому числі й моральну, позицію. Усе морально
детермінується у світі мови чи просто у світі. Тут, у світі, ми й маємо царство
моралі. І тут дійсно стають можливими аморалізм чи нігілізм. Тут для цього є
ґрунт, бо все у ньому, попри його волю втягнуте у велику гру моралі, хотіло
б воно того чи ні, все втягнуте у неї через мову як систему. Вирватися з цієї
гри воно не може, бо не може вискочити поза своє існування. Якщо що-небудь є,
то, отже, воно підлягає моралі. А вже питання, чи відповідає воно їй у позитивному
сенсі чи ні, чи ще як-небудь, – це вже справа інша. У світі моралі ми можемо
шукати таких чи інакших підходів та рішень. Властиво – займатися комбінаторикою
з уже наявною кількістю компонентів, бо усі вони вже є у світі. Досягнути чого-небудь
у якісному плані таке моралізаторство чи моралізаторське компонування вже заздалегідь
не у змозі. Якісних осягнень у цій справі ми добиваємось саме через прорив,
через Одкровення, через дарування нам цього закону, щоб ми йому у світі улягали
(знову ж під уляганням я розумію все багатство можливих сповнень цього закону).
Тут ми виходимо на одвічну проблему обґрунтування морального закону. Звідки
і навіщо він береться? З одного боку, його виводили з простої утилітарности,
розумности, що неначе панує у світі (чи у ньому не панує, однак повинна запанувати
через той закон). Та хотілось би заперечити: світ не настільки розумний, радше
слід говорити, що він о-мовлений, а, отже, певним чином заздалегідь заданий.
І у ньому дійсно мають ґрунт закон, мораль. Однак, чому вони є саме такими?
На це зсередини світу відповіді розумнішої і очевиднішої, ніж просто: бо так
є раціонально – не знайдеш. Можна сказати: бо так належиться.
Однак чому у цьому світі належиться саме так? Можна послатися на трансцендентальний
імператив. Та знову – погляд з боку світу і жодного пояснення. Натомість, відповідь
самоочевидна: обґрунтування будь-якого морального закону – лише у Одкровенні.
Іншого шляху, окрім як цей, для чогось, що з’являється у цей світ, у тому числі
й для моральних законів, немає. У ньому і їх основа, і їх джерело, яке так часто
забувається. Та й не дивно – у світі є доволі турбот і простору. Для людини,
особливо для діяльної у світі людини. Наша метушня у ньому затуляє від нас джерело,
звідки усе витікає. І коли така діяльна у світі людина задається запитанням
– звідки ж випливають усі, такі незаперечні (бо дійсно незаперечні у світі)
моральні закони, то шукає відповіді довкола себе – у світі. І не знаходить.
Або неначе знаходить у раціональності, природному стані справ і т. д. Тобто
власне лише у світі, забуваючи про Ніщо чи про Бога. Людина боїться такої відповіді
на своє запитання – відповідальність, ясна річ, справа нелегка. Не кожен
відважується ризикувати, віддаючи на заклання свого сина. Світові цього не поясниш,
бо це у світі непоясниме. А отже, і не моральне, воно поза мораллю, бо поза
світом. Усе це дійсно повинно стати посполитішим, простішим, щоб знизитись до
світу, щоб стати для нас у ньому приступним...
Львів, 1989